Mýtus: Vzdělání žen je zárukou zastavení provádění ženské obřízky.
Skutečnost: Tam, kde se FGM provádí ve velkém mářítku, nemá vzdělání obyvatel na její výskyt žádný nebo téměř žádný vliv. V Súdánu, Somálsku nebo Mali nechávají své dcery obřezávat matky ze všech vrstev obyvatelstva, dokonce i ty, které vystudovaly univerzity v Evropě či Spojených státech.
Mýtus: Ženy si po FGM pamatují prožité trauma a rády by uchránily své dcery podobného osudu.
Skutečnost: Bolest a nepříznivé následky ženské (i mužské) obřízky jsou bagatelizovány a ti, kdo operaci absolvovali, se s nimi vyrovnávají po svém:
"Pro svou dceru plánuji jen obřízku 1.stupně. Musí být obřezaná, aby jí lidé nepohrdali." (Dvaatřicetiletá zdravotnice z Chartúmu)
"Ot: Cítíš zlost, když víš...jak jsi byla deprivovaná?
-Ne, je to naše kultura. Podstupuje to každý. Nikdo se nezlobí. Ženy vědí, že je to náš zvyk. I vzdělaní lidé to pořád dělají." (Fatma, súdánská matka 4 dětí, která vystudovala v USA)
"Pro zdejší dívky obřízka neznamená, že jsme jim něco odňali. Pro ně je to normální součást života." (Dr. Y.O.Alla, súdánský psychiatr)
"Rodiče nechtějí, aby dítě bylo stigmatizováno tím, že nebude obřezané. A ona chápe, že se to děje v jejím zájmu." (Dr. Hassabo, psychiatr)
"Prohlašuje, že to nebolelo." (!!! padesátiletá Súdánka, která byla jako šestiletá obřezána bez anestetik). Říká, že kvůli své obřízce neměla žádné potíže a že je ráda, že je obřezána. Považuje obřízku za prospěšnou." (Prisoners of ritual, str.247)
"Venkovští muži, včetně náboženských vůdců, jsou obvykle otevřeni přijímat informace od aktivistů a jsou šokováni, když se dozvědí o zdravotních rizicích plynoucích z FGM. Hůře se jedná s venkovskými ženami, které nevěří úmyslům mužů a jsou přesvědčeny, že jejich dcery by se nevdaly." (odkaz)
Egyptská televize natočila zajímavý dokument (je to jen pár minut a s anglickými titulky), ve kterém se ptá vesničanů na jejich názory a zvyklosti ohledně ženské obřízky. Všechny dotázané ženy jsou pro a hrozí se toho, že by jejich dcery mohly zůstat neobřezané. Přiznávají, že své dcery a vnučky obřezávají i proti vůli svých manželů. Dotazovaný náboženský vůdce říká, že je zásadně proti, ale nemůže nic dělat: i jeho vlastní dcery byly obřezány proti jeho vůli, když se vzdálil z domu (jeho slova potvrzuje jeho manželka).
Mýtus: Ti, kdo provádějí ženskou obřízku, si myslí, že je to zvyk vyžadovaný náboženstvím, že pomůže uchránit panenství (počestost) ženy a že pohlavní styk s obřezanou ženou přináší muži více rozkoše.
Skutečnost tak jednoduchá není. GRAF ukazuje, že pro provádění ženské obřízky jsou v jednotlivých zemích obyvateli uváděny následující důvody:
1. Prospěšný zvyk: 58% v Egyptě, 71% v Mali, 100 % ve Středoafrické republice, 53% v Eritreji.
2. Náboženství: 30% Egypt, 10% Mali, 9% Středoafrická republika, 10% Eritrea
3. Lepší hygiena: 35% Egypt, 12% Mali, 20% Středoafrická republika, 10% Eritrea
4. Lepší vyhlídky na manželství: 8% Egypt, 5% Mali, 12% Středoafrická republika, 13% Eritrea
5. Mužské sexuální potěšení: 3% Egypt, 2% Mali, 0% Středoafrická republika, 0% Eritrea
6. Prevence promiskuity: 6% Egypt, 0% Mali, 0% SAR, 0% Eritrea
Mýtus: Je lépe obřezávat chlapce v co nejrannějším věku. Tehdy ještě necítí bolest.
Skutečnost: Výzkum, který byl prováděn na kanadských klinikách v roce 1997, ukázal zvýšení srdeční činosti, dýchací potíže a nebezpečí šoku u novorozenců, obřezávaných bez anestézie nebo jen s použitím znecitlivujících mastí. Provádění studie muselo být zastaveno.
Pro silné povahy je zde pětiminutové VIDEO se zvukem.
Mýtus: Mužská obřízka není nijak mimořádně traumatická ani bolestivá.
Skutečnost nejlépe ilustrují FOTOGRAFIE (tato konkrétní operace je zachycena na videozáznamu, který teď ale nejsem schopna najít) - to, co je ve filmu k vidění, je srovnatelné s (byť částečně aranžovaným) záznamem ženské obřízky .
Mýtus: Ženská obřízka začíná tím, že dospělí lidé někam vlečou vzpouzející se a plačící, případně nevědomou malou holčičku.
Skutečnost: Ve východní Africe jsou často obřezávána děvčata až před svatbou, vě věku kolem patnácti let. Jinde k obřízce přistupují ženy, které už porodily své první dítě (viz geografický přehled níže).
V Gambii, jejíž prezident ženskou obřízku prohlásil za kulturní dědictví a odmítl byť i jen uvažovat o zákonech tyto praktiky trestajících, se čím dál častěji nechávají dívky obřezávat proti vůli svých rodičů. Početní převahu v zemi mají mandinská etnika, která FGC považují za součást své kultury. Minoritní Wolofové a některé další kmeny ženskou obřízku nepraktikují, ale jejich děvčata se často nechávají obřezávat spolu s mandinskými kamarádkami.
Mýtus: Ženská obřízka je provozována muslimy, aby zabránila ženě v prožívání sexuální rozkoše.
Skutečnost: Islám narozdíl od některých směrů křesťanství neomezuje funkci sexu na plodící. Několik hadíthů zmiňuje důležitost milostné předehry: imám Ghazzálí ve své Revival of Religous Learning cituje některé, které doporučují, aby žena dosáhla orgasmu jako první, a sexuální neuspokojení je jedním z důvodů, které muslimce umožňují požádat o rozvod.
ŽENSKÁ OBŘÍZKA V ETNO- A GEOGRAFICKÝCH FAKTECH
Benin - Asi 50% žen je obřezáno, většina z nich v severních provinciích.Obřízku praktikují kmeny Bariba, Boko, Nago, FulBe and Wama. K proceduře dochází mezi 5 a 10 rokem věku, jen u Nagů jsou obřezávány dospělé ženy po několika porodech.
Nejběžnější formou obřízky je odstranění převislé kůže z klitorisu.
Burkina Faso - obřezáno 72% žen, většinou na venkově. Obvykle se provádí excize, většinou mezi prvním a sedmým rokem věku. Poslední dobou vzrůstá počet případů, kdy se děvčátka obřezávají v prvním týdnu života, aby si nepamatovala bolest. Asi 7% pacientek gynekologie má vlivem obřízky potíže, většina si stěžuje na nemožnost pohlavního styku. Islámské asociace se snaží ženskou obřízku potlačit.
Kamerun - excize je prováděna u 100% muslimských a 65% křesťanských dívek.
Středoafrická republika - Kolem 50% žen je obřezána, ale v některých oblastech jde až o 95% podle kmenové příslušnosti; obvykle se obřezává mezi 7. a 15. rokem, ale asi 10% případů až po 19. roce. Provádí se excize a circumcize.
Čad - excize a infibulace praktikována po celé zemi všemi etnickými a náboženskými skupinami.
Pobřeží slonoviny - excize, 50% žen (80% muslimek, 16% křesťanek) - většinou obřezávány kolem 10. roku věku.
Kongo - 5% dívek obřezáno.
Džibuti - 98% žen obřezáno, většinou infibulováno, asi 16% podstoupilo "jen" excizi. Věk operace závisí na kmeni obřezávané - od novorozeňat až po matky, které mají za sebou první porod.
Egypt - obřezáno 97% žen nezávisle na náboženství, muslimek i křesťanek. Většinou circumcize, na jihu se provádí i excize. Islámští radikálové i lékaři vystupují na podporu obřízky, vláda a někteří duchovní se ji snaží vymýtit.
Eritrea - 97% žen obřezáno (excize, infibulace, sunna) - týká se křesťanek a muslimek.
Etiopie - obřezáno 80% žen (sunna, klitoridekromie, excize, infibulace). U některých etnik na jihu je neznámá, ale tato etnika nečítají více než 1%. Ženská obřízka je ve městech nejrozšířenější u křesťanů a muslimů.
Gambie - excize a circumcize provedena u 80% žen všech náboženství (u všech žen z kmene Mandingo a Sarachole, u 93% Fulbek, 67% Ďolek a 2% Wolofek).
Guinea - 88% dospělých žen obřezáno (circumcize), ale dnes se díky masivní vládní kamapni nově obřezává maximálně 20% dívek.
Guinea Bissau - 50% žen obřezáno, obřezávají se také všechny muslimky, na na venkově obřezáno 80% žen, ve městě kolem 30%. záleží také na etniku.
Indonésie - zachovávají se určité rituální formy zásahů do vnějších ženských pohlavních orgánů, zejména klitorisu. Neamputuje se.
Izrael - circumsizi pravděpodobně dosud provádějí etiopští židé - imigranti.
Keňa - 38% žen mezi 15 a 19 lety má za sebou excizi nebo circumcizi. V některých komunitách je to přes 80%. V Keni jde zejména o přechodový rituál při dospívání ženy a excize se považuje za přípravu dívky na manželství. Tradiční obřízkové rituály se dotýkají celé společnosti, ale dnes se ze zdravotních důvodů dívky často svěřují do rukou lékaře v časnějším věku.
Libérie - 50 - 70% žen prodělalo excizi nebo circumcizi, podrobnější údaje nejsou dostupné.
Mali - 94% žen prodělalo excizi nebo circumcizi. Zasaženy jsou všechny oblasti kromě okolí Gaa a Timbuktu. Obřezáno je 85% křesťanek a 94% muslimek. Méně obřezaných žen je mezi Songhajkami (48%).
Mauritánie - 20 - 25% obřezáno; obřezává se 92% soninských žen a 95% fulbských žen.
Mexiko - ve východní části praktikovaná introcize.
Niger - 5%, zejména mezi Fulby a Zermy. Obřezávají se miminka a malé děti.
Nigérie - přes 50%, zejména Hausové, Ibové a Yorubové bez ohledu na vyznání. Excize, klitoridektomie, infibulace, circumcize, introcize.
Peru - v kmeni Conibů praktikována introcize.
Senegal - až 40% v závislosti na kmeni, excize, circumcise.
Sierra Leone - 90% žen po excizi. Provádějí všichni křesťané a muslimové s výjimkou kmene Kriů.
Somálsko - 100%, 86% z nich infibulovaných.
Súdán - 89%, většina z nich infibulovaných. Obřízka se neprovádí jen ve třech súdánských provinciích.
Togo - 12% celkem, ale mezi některými etniky až 98%. Excise, circumcise.
Uganda - 5% žen prodělalo excizi.
Tanzánie - 18% v závislosti na etnickém původu. V regionu Mara z každých 6000 dívek v důsledku obřízky 25 umírá.
Musim rict, ze tve clanky jsou pro me skutecne poucne. Zejmena jsem nevedela, ze neni misto, kde by se praktikovala zenska obrizka a nepraktikovala muzska.
OdpovědětVymazatA libi se mi tohle: sexuální neuspokojení je jedním z důvodů, které muslimce umožňují požádat o rozvod.
To me fakt prekvapilo :)
Možná je to jen důkaz toho, že ženy, které \"vystudovaly univerzity v Evropě či Spojených státech\" ještě nejsou vzdělané.
OdpovědětVymazatJinými slovy, univerzita nikomu nepomůže zbavit se náboženských dogmat a staletími vnucovaných \"kulturních\" zvyků praktikovaných \"divochy\".
O co jde? O obhajobu ženské obřízky s \"důkazy\", že je to normální? Promiň, ale není to normální. Stejně, jak není normální veřejné kamenování žen, které jsou nevěrné se současným tolerováním nevěrných manželů.
To je další z důvodů, proč odmítat muslimskou víru a nedá se to ničím ospravedlnit ani pochopit, či tolerovat.
[2] Vzhledem k tomu, v kolika zemích se obřízka provádí \"bez ohledu na vyznání\" a v kolika zemích se proti ní staví muslimské náboženské autority... nechcete si ten článek přečíst ještě jednou?
OdpovědětVymazatNa mě to nepůsobí jako obhajoba ženské obřízky. Slovo normální bych radši nepoužívala, normální je totiž to, co dělá většina, bez ohledu na to, jestli je to správné - a viditelně v mnoha částech světa ženská obřízka normální je.
ad druhá poznámka: nevím ovšem, nakolik může třeba Afghánka požádat z těchto důvodů o rozvod; náboženství tu sice poskytuje jasný návod, ale je otázka, jak se k tomu staví kultura. (Ono je to jinak ještě přesně stanoveno, jaká doba má být muži dána na \"vylepšení\" nebo třeba léčbu impotence, myslím, že je to 6 měsíců, ale nejsem si jista.)
OdpovědětVymazatasi tě pěkně štvu :-) , ale bojím se, že jsi ty články nepochopil. Jednak, jak píše Hekko, \"normální je to, co dělá většina\", a jak právě z těchto článků (a vlastně i tvé reakce) vyplývá, máme sklony dívat se na věci optikou své kultury. Ve Švédsku ti hrozí vězení nebo minimálně ohromné problémy, když plácneš vlastní dítě, které tě koplo (stalo se mé kamarádce - dítě jí málem odebrali), protože to považují za týrání. Myslíš, že Čech, který stráví pár let ve Švédsku a přesto po návratu plácne dítě, \"zůstal nevzdělaný\"? Další věc je, jaké postavení by měla neobřezaná žena v Súdánu - možná se totiž ty vzdělané matky rozhodují pragmaticky.
OdpovědětVymazatO žádné \"obhajobě obřízky\" tu není ani řeči (nevím, četl jsi to?), nanejvýš se pozastavuji nad tím, proč je mrzačení chlapečků pro Evropany a Američany přijatelné a pranýřují jen mrzačení holčiček. A proč se o obojím informuje jen selektivně?
\"Muslimská víra\" nařizuje trestání nevěrných manželů i manželek úplně stejně, bohužel, kultura (vlastně všechny kultury) se k mužské promiskuitě staví jinak než k ženské. (Mimochodem, zákon umožňující osvobození manžela, který zabil svou nevěrnou ženu, byl ve Francii a Itálii zrušen až v 80. letech 20. století - není to náhodou totéž?).
mě dostal nedávno (asi před 2týdny) dokument o ženské obřízce na čt2... 2 malé dívky se tam chystali na svou obřízku, stavěli si nějakou rituální chýš, ve které je potom obřezali ... ale ikdyž ty holčičky měly hrozný strach, tak byly s tim smířené, protože věděly, že s tím stejně nemohou nic dělat :( chudinky malý ... jako hlavní důvody tam ti nejstarší z vesnice udávali \"dělali to naši předci, tak to děláme taky\" ... \"když nebudou obřezány na vesnici přijde bída\" ... \"když nebudou obřezány, zemřou\" nejsmutnější na tom bylo to, že to byla jedna z mála vesnic, která v té zemi obřízku ještě prováděla ... a sama ta malá holčička kolem 12 let věděla, že opravdu kvůli neobřezání umřít nemůže, protože v ostatních vesnicích nikdo neumírá, ikdyž se tam tenhle odporný zvyk už neprovádí :( je to neskutečný způsob týrání dětí... bohužel z toho dokumentu vyšlo najevo, že největšími zastánci jsou paradoxně opravdu ženy a obvzláště ty, které obřízku provádějí a toto \"umění\" (jak to mrzačení nazývají)si předávají z generace na generaci :(
OdpovědětVymazatTak mi zbyl čas a pečlivě jsem koukla na ty videa...a u toho pětiminutového pro silné povahy jsem se málem poblila (pardon). To bych svému dítěti nikdy neudělala...a taky jsem ráda, že jsem vyrostla v kultuře, kde nemusím řešit jestli na své dítě použít tyto nehumánní praktiky, aby se stal \"normálním\", nebo ho ušetřit a tím pádem i vystavit posměchu.
OdpovědětVymazatNěco zajímavého o tom je i na http://xxx666.homepage24.de/
OdpovědětVymazatChtela bych upozornit na nekolik zasadnich veci:
OdpovědětVymazatmuzska obrizka nenechava (po zahojeni)ZADNE bolestive nasledky a muze nijak neomezuje v jeho pohlavnim zivote. Spise naopak- obrezani muzi jsou mene nachylni k nemocem, mimo jine i AIDS!!!! V mnoha zemich (Spojene staty) je obrezana drtiva vetsina muzu!!!a spojeni s nabozenskou tradici neni nijak silne.
Naproti tomu zenska obrizka nechava zeny zmrzacene (odstraneni klitorisu) a neschopne zazit orgasmus (je tedy pekne ze islam podporuje zenino pravo na orgasmus, ale bez klitorisu je to pro vetsinu zen ponekud obtizne)Hygienicke duvody??? To ze se nemuze poradne vymocit a menstruacni krev odteka mnohem pomaleji je hygienictejsi????
A to ze zeny podporuji obrizku? V mistnim kulturnim kontextu by neobrezana zena byla dikriminovana a jeji sance byt prijata spolecnosti a najit si vhodneho manzela jsou mensi. Asi tak jako v Evrope byvala zena se vzdelanim povazovana za nevhodnou manzelku....
Jahůdko, to jsou právě ty mýty. Ovšemže mužská obřízka často zanechává následky - mnohdy se hojí celé měsíce, chlapci kvůli ní přicházejí o genitálie, o nohy i o život. (Podívej se na zbývající ze série článků o mýtech např zde: http://www.manzelka.bloguje.cz...hp ). Mužská obřízka - ne odstranění fimózy, ale rituální obřízka - může způsobovat bolestivou erekci nebo neschopnost pohlavního styku, případně poranění kůže při každém koitu.
OdpovědětVymazatO tom, zda obřízka brání přenosu viru HIV, vědci polemizují - v USA, kde se obřezávala drtivá většina mužů, jak píšeš, je stále víc HIV pozitivních lidí než v Japonsku, kde se obřízka nepraktikuje.
Odstranění klitorisu, stejně jako odstranění předkožky, dosahování orgasmu ztěžuje, ale ne znemožňuje (většina žen, dotazovaných pro ně přijatelným způsobem, tvrdí, že orgasmus má). Mimochodem, z nějakých důvodů se ve většině materiálů vůbec nezmiňuje další častý typ ženské obřízky, totiž odstranění labia minora, kdy klitoris je zachován! Hygienické důvody - řekla bych, že i zde mají na mysli zachycování smegmatu... K faraonské obřízce (které se týká onen problém s menstruační krvní) se váže jiný článek: http://www.manzelka.bloguje.cz...hp a částečně i http://www.manzelka.bloguje.cz...p)
Upozorňuji, že křesťanství v žádném případě neomezuje funkci sexu na plodící; naopak jako druhou důležitou jeho funkci uvádí i upevnění vzájemného vztahu partnerů. (Vezměte si k tomu, prosím, konstituci Gaudium et spes.) Požaduje pouze, aby se sexualita neuzavírala své plodicí funkci, to je ovšem něco jiného. A už vůbec nezakazuje přirozenou rozkoš a potěšení při vzájemném oddání. Jen připomíná, že se tak nemá stávat mimo řád věcí, tedy mimo manželství.
OdpovědětVymazatdíky za vyvracení dalšího mýtu. Podrobněji jsem o vývoji manželské sexuality ve středověké Evropě psala v souvislosti s knihou v článku Soulož před porotou: http://www.manzelka.bloguje.cz...hp
OdpovědětVymazatJen by chtěl poopravit jednu chybu naší pseudodemokracie : \"normální je to, co dělá většina\". To je chyba. Co dělá většina je běžné, ale není to norma! Většina opisuje ve škole, ale normální je psát dle svých vědomostí, běžné je jezdit v autě všude víc než je povoleno, ale normální je jet podle předpisů, atd.
OdpovědětVymazat