který po vítězství u Antiochie v roce 1098 šokoval všechny přítomné křesťanské rytíře. Kronikář tuto událost podrobně popsal a dodnes působí otřesně.
Ještě neuvěřitelnější příhoda se stala anglickému králi Richardu Lví Srdce. Jednou si přál k večeři pečeného vepře. Kuchař však nemohl žádného sehnat, a tak zabil jednoho zajatého Saracéna a připravil jej králi místo vepřového. Králi pochoutka moc chutnala a chtěl vidět hlavu toho vepře. Tu se vše prozradilo a král se hlasitě rozesmál, řka: "Ach, jak chutné maso má takový Saracén!" A doporučil saracénské maso i svým vojákům a vojevůdcům. Zpráva uvádí, že vyzval dokonce i Boha a nebeské kůry, aby se zúčastnily této neobvyklé hostiny.
Dochovaná pověst praví, že Turci se dočkali odplaty až v roce 1669 po vítězství u Candie. Pojídajíce maso zavražděných anglických zajatců, pochvalovali si, jaká je to božská potrava.
Garry Hogg (1902 - 1976) absolvoval na oxfordské univerzitě studium anglického jazyka a literatury a dále se věnoval dráze učitele, během níž stačil napsat řadu cestopisných publikací a populární knihu Cannibalism and Human Sacrifice, která byla v roce 1995 pod nepřesným názvem Kanibalové a jejich oběti přeložena i do češtiny.
Výraz "dlouhé prase" není slovní spojení, které si vymysleli Evropané, ale častěji je používají Fidžijci, kteří pohlížejí na mrtvoly jako na obyčejné jateční maso. Nazývají lidské tělo puaka balava - "dlouhé prase" - na rozdíl od puaka dina - "skutečné prase".
Misionář Jaggar zakončil svou pochmurnou zprávu o kanibalských zvyklostech mezi kmeny Bau na jejich ostrově:
Náčelník kmene Bau měl ve zvyku ohmatávat své oběti. Když byly tlusté a plné tuku, říkával: "Tvůj tuk je dobrý. Sním tě." Když byly hubené, poslal je pryč, aby byly vykrmeny. Dával lidskému masu přednost před vším ostatním, zejména ráno, a když jeho synové nejedli toto maso s ním, bil je.
Jeden náčelník utekl v průběhu bitvy, ale byl zajat na jednom stromě, odkud byl přiveden před náčelníka Tanou, jenž byl vlastně jeho příbuzným. Měl svázané ruce. Musel si sednout před Tanou, který jej políbil a přitom mu uřízl jednu paži. Když vypil trochu krve, která přitom vytekla, hodil paži na oheň, aby se upekla, a pak ji v jeho přítomnosti snědl.
Zajatý náčelník mu řekl: "Nedělej mi to, vždyť jsem náčelníkem stejně jako ty." Tanoa pak uříznul druhou paži a také obě nohy a rovněž velkou část jeho jazyka. Potom rozříznul trup a nechal jeho jednotlivé části sušit na slunci.
Garry Hogg se v této práci nesoustředí pouze na kanibalismus (jenž kniha dělí na nutriční a nábožensky či okultně motivovaný, hnaný sexuální perverzí či labužnictvím, případně zamýšlený jako výraz nejhlubšího pohrdání pojídanou osobou); zabývá se i nejrůznějšími formami lidských obětí či institucionalizovaných masakrů (salemský hon na čarodějnice nevyjímaje).
Snaží se zbavit čtenáře představy, že kanibalismus a obětování bližního je v lidské společnosti něco okrajového, dávno neexistujícího či vyhrazeného takzvaným primitivním národům; na dvou stech stranách, rozdělených do třinácti kapitol, provází čtenáře mezi kanibaly Fidži, Melanésie a Polynésie, Severní a Jižní Ameriky, Nigérie a Konžské pánve, Austrálie a Nového Zélandu; cituje literaturu o indonéských lovcích hlav, vypráví o sierraleonské leopardí společnosti a lidských obětech, zabíjených a pojídaných na počest aztéckých bohů. Nechybí úvaha o roli kanibalismu ve vývoji lidstva a důkazy o jeho existenci v Číně či Evropě.
Jako bonus je zde ještě úctyhodný přehled použité bibliografie a doslov profesora antropologie Josefa Wolfa, z něhož si na závěr dovoluji citovat poslední ukázku:
... jestliže se ještě dnes s nějakým projevem kanibalismu přesto setkáme, pak jde opravdu jen o zcela ojedinělý úpadkový projev rozpadající se nebo hluboce narušené společnosti, jako je tomu například v Angole anebo v Somálsku. Zatímco v Angole jde o projevy nutričního kanibalismu jako důsledek nelítostné občanské války a devastace země a především dlouhodobého hladovění, pak v Somálsku dochází ke kanibalským projevům výrazně rituální a nábožensko-magické povahy. Takový rituální kanibalismus se projevil na podzim roku 1993 přímo v ulicích hlavního města Mogadiša, kdy po sestřelení amerického vrtulníku bylo tělo pilota vláčeno po ulicích a pak rozsekáno na kousky, které dav napíchal na kopí, oštěpy a nože a uspořádal divoký noční rituální tanec kolem obřadních ohňů.
Za přímo absurdní a schizofrenické lze označit údaje jedné ze zpráv expertů mezinárodní komise, která nedávno proběhla tiskem a která připouštěla možnost zpracování a pojídání lidského masa jako jeden z krajních nouzových způsobů racionálního řešení naprostého nedostatku proteinů, zvláště v rozvojových zemích v období nastávajícího populačního boomu..."
chtela jsem se jit najist a udelalo se mi pekne spatne :( skoda cerstve upecenych housticek, budou muset jit na strouhanku :p
OdpovědětVymazatMně se teda vůbec špatně neudělalo, tohle bych si klidně i přečetla.
OdpovědětVymazatTo jsi dobra, ja ten clanek ani nedocetla, ale zase jsem posledni dobou nejaka precitlivela.
OdpovědětVymazatNo Efco, mozna to bude tim, ze ja jsem hodne morbidni a snesu dost :-D
OdpovědětVymazatM.Amar,
OdpovědětVymazatsice to sem nepatří, ale morbidní lidi mě zajímají a zkuse hodit nějakou morbidní historku. Nebo cokoliv jiného s morbidní tématikou. dík.
Efčo, myslím si, že tu některých témat by člověk neměl jíst nebo se mu může udělat zle. Týká se to hlavně citlivějších povah. :))
Efčo, myslím, že články s takovým titulkem bys neměla otvírat u jídla... ;)
OdpovědětVymazathttp://www.csfd.cz.../13214-prezit/
OdpovědětVymazatKdyby tihle lidi nejedli sve \"kamarady\",neprezili by.Proto si myslim,ze pud sebezachovy funguje.
Knizka je podle meho lepsi,ale i film je prima.
Ja u toho nejedla! Ale chystala jsem se :) a taky si myslela, ze to dam, ale me posledni dobou nejak vsechno vadi, rozplace a podobne. No nic, ponauceni pro priste :)
OdpovědětVymazat