A nejen to - šest z patnácti mechaniků ve Femme auto jsou dámy. Paní Ndeye Coumba Mboup založila svou společnost v roce 2006, poté, co několik let čekala na slibovanou pomoc od vlády. "Nic jsem od nikoho nedostala, samé sliby. Nakonec jsem se o všechno postarala sama. Šlo mi hlavně o pomoc nezaměstnaným mechanikům. Zvlášť čerství absolventi to mají těžké, a dívky zejména: málokdo zaměstná dívku jako autoopraváře!"
Boje za začlenění žen do dříve výhradně mužských domén probíhají na všech frontách: v roce 2007 nastoupily první rekrutky do senegalské armády, v politice se pozvolna prosazuje "padesát na padesát" ...a řidičky dakarských taxíků více než zdatně konkurují mužským kolegům.
Národní fond pro zaměstnanost žen pomohl v roce 2007 založit společnost Taxi Sisters. Dakar se tehdy zdál nájemními vozy přeplněný a málokdo věřil, že provozovatel taxi tam může prosperovat. Taxi Sisters ale nastoupily s deseti novými, klimatizovanými automobily. Jejich řidičky - elektrotechničky a další absolventky různých škol, které nemohly najít vhodné zaměstnání - si novou práci pochvalují i po letech.
"Vozíme hlavně cizince, ale i místní. V noci nejezdíme - prošly jsme sice i kursy sebeobrany, ale zatím jsme žádné potíže neměly. Někteří řidiči, muži, nás podporují, jiní ne. Jsou i lidé, kteří si myslí, že žena by měla být doma a vařit. Ale my chceme své vlastní peníze, ne si o ně pořád někomu říkat."
Kolegové taxíkaři Sestrám zazlívají, že využívají neoprávněné výhody: "Jako taxíkářky, ať si klidně jezdí, ale ať stojí s námi ve frontě, a ne rovnou před hotelem! To si pak osm z deseti turistů vezme je, a my máme smůlu!"
Jedna z řidiček se brání: "Auta máme na leasing. Z dvaceti tisíc, co denně vydělám (cca 1.000 Kč), dám sedm na benzín a sedm na splátku. Musím mít každý den aspoň čtrnáct tisíc jen na provoz!"
"Je důležité, aby ženy měly práci," říkají řidičky taxíků. "Ženy většinou nepracují, a když vidí pracovat jednu, je to dobrý příklad. Není těžké sehnat práci, když jsi žena, ale v některých odvětvích lidé na to ještě nejsou zvyklí; ženy už teď dělají všechno, jen v dopravě ještě nejsou."
Zákazník ze zahraničí přidává svůj pohled: "V Dakaru je většina aut v hrozném stavu; díry v sedačkách, rozbitá zrcátka... nový taxík je výjimkou."
A Sestry se těší: "Máme nový projekt, Taxi Blue. To budou také nové taxíky, tentokrát i pro mužské řidiče. A pro Taxi Sister jsme připravily expanzi - možná nás jednou bude tisícovka." Jejich konkurent Mokhtar si ale myslí: "I když práce je dobrá pro každého, všechny práce nejsou pro všechny. Řídit taxík je těžké, nevyděláš si, kolikrát strávíš i pět hodin bez zákazníka. A muži vydrží víc, než ženy."
Tak me napada, ze u nas ve Vidni jsem zatim nevidela taxi rizene zenou.
OdpovědětVymazatJa vcelku nevidim problem, proc by zeny nemohly delat, co chteji. Nicmene mi vadi ty neopravnene vyhody, mely by stat ve fronte jako kazdy - muz, zena nebo ufon. A ten argument o leasingu, to znamena ze muz nemuze mit auto na leasing? Nebo muze ale muz musi stat ve fronte kdezto zena muze kde chce? Zamer je to hezky, ale timhle to pripomina pozitivni diskriminaci.
OdpovědětVymazat\" A muži vydrží víc než ženy.... \"
OdpovědětVymazatS tím teda rozhodně nesouhlasím, jen ať holky řídí!!!