čtvrtek 19. listopadu 2009

O Sousou a Maherovi

Kdybych byla chlap, asi bych se do ní zamilovala.

Sousou Cissoko mi učarovala hlasem i úsměvem... a to jsem ještě nevěděla nic o jejím životním příběhu, který mi trochu připomíná můj vlastní.  

 

Sousou Hagberth Gottlow se narodila v jižním Švédsku. Její otec, hudebník, se v 90. letech učil od gambijského griota Alhadjiho Mbaye hrát na koru. Sousou zvuky strun okouzlily a zatoužila do tajů hry na africkou loutnu proniknout. Ale ženy na koru nikdy nehrály! Smí se to vůbec?

 

Alhadji Mbaye musel odcestovat na venkov, za starými mistry a znalci kory i tradic, aby se s nimi poradil: je možné učit ženu hrát na koru?

"Nedělá se to," dozvídal se, ale nikdo mu nemohl říci, proč. O žádném zákazu nebylo nikomu nic známo.

 

 Umělec tedy mezi své studenty zařadil i ženy, a jednou z prvních byla Sousou, která koře úplně propadla. Strávila dlouhou dobu v Gambii a v Senegalu, ovládla hru na koru, mandingštinu i wolofštinu, vzdělávala se v historii a kultuře mandingů a v tradicích griotů.

 

A stalo se jednou během jejího gambijského pobytu, že se setkala se Solo Cissokem, jihosenegalským koristou a vítězem Hudební ceny BBC.

 

"Přijeď se podívat, jak se to hraje u nás," řekl jí tenkrát. "Vezmi si taxi do Ziguinchoru," poradil jí, "a řekni řidiči, ať tě zaveze k mému domu. On už bude vědět."

 

A přesně to Sousou o pár měsíců později udělala.  

Solo sice doma nebyl, ale našla tam další členy jeho rodiny, mezi nimi i Solova bratra Mahera. Ten se hře na koru věnoval už od dětství, měl vlastní způsob jejího používání a pobýval na mnoha festivalech v zámoří. Maher hrál různé hudební styly a používal různé nástroje...

 

A dnes už je se Sousou několik let ženatý. Mají dceru, která se s nimi zúčastnila natáčení posledního alba Adouna.

 

 

3 komentáře:

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka