"Hudba tu byla za časů Proroka. Věřící v noci vzdávali zpěvem chválu Bohu," říká v písni Sëlëbu Yoon šestadvacetiletá senegalská rapperka Sister Fa, vlastním jménem Fatou Diatta. A mluví tak v době, kdy většina ortodoxního islámského světa věří, že hudba (s výjimkou pouze bubny doprovázených náboženských písní) je muslimům zapovězena.
Na severu západní Afriky neplnívala hudba jen ty funkce, jaké známe z našeho prostředí. Kromě písní pracovních, písní obřadních, zpívaných eposů, na hudební nástroje doprovázené recitace rodokmenů, písní opěvujících hrdiny a satirických veršovánek tu bývaly i písně hovořící o nešvarech a potřebách společnosti.
Islám, který se v oblasti uchytil ve 12. století, tento kulturní jev neodstranil, ale absorboval (nebo jím byl absorbován). V senegalském umění, hudbu nevyjímaje, se po celá staletí objevují náboženská témata, nepochybně i proto, že obecenstvo si jich žádá (v loňském mezinárodním průzkumu prohlásilo 98% Senegalců, že považují náboženství za důležitou součást svého života, a vystřelilo tak svou zemi do čela žebříčku nejreligióznějších národů).
Zpěváci, zvyklí pět většinou ne o lásce, ale o postavení služebných, o historických osobnostech, o náboženských vůdcích, nevěře a rozvodovosti, infanticidách, dětských sňatcích, AIDS, předmanželském sexu, vztazích mezi manželi nebo o korupci, zcela samozřejmě zařazují tato témata do textů v každém hudebním žánru, který je zrovna v módě - po salse, zouku a reggae je to nyní - coby hudba mládeže - rap a hip hop.
A tak, zatímco američtí rapeři často opěvují sexuální zdatnost, moc peněz, násilí a působení drog, jejich mladí afričtí kolegové kritizují politiky, připomínají nezaměstnanost, volají po zvýšení gramotnosti nebo citují verše Koránu. Hudebních skupin tohoto žánru je přitom neuvěřitelné množství - odhaduje se, že jen v Dakaru (!) působí tři- až šest tisíc rapových hudebních těles.
Některá z nich se přitom vysloveně specializují na náboženskou tématiku; známému hudebnímu seskupení Laxaso bývá vyčítáno, že islám zneužívá k mrketingovým účelům. Vedoucí zpěváci skupiny se brání: "Mnoho mladých lidí v Senegalu málokdy chodí na náboženské přednášky. Nejlepší způsob, jak jim předat věomosti, je rap, který většina z nich stejně poslouchá. Nikdo nechce zemřít mladý, ale nikdo taky neví, co se mu může stát. Mluvíme o tom jasně, aby se mldí mohli připravit na eventualitu smrti. Když naši vrstevníci, mladí muslimové, uslyší takové poselství, nebudou zapomínat na provádění modliteb a půst o Ramadánu a budou také laskavější ke svým bližním, ať už muslimům nebo nemuslimům."
Skupina Laxaso tak zřejmě právě naplňuje předpověď z Buchárího sbírky hadísů: "A mezi věřícími budou lidé, kteří se pokusí legalizovat následující: cizoložství, pití vína a užívání hudebních nástrojů."
http://en.afrik.com/article13935.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3321771.stm
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.
Autorka