"Důvod, pro který jsme přišli na svět, je práce. Když pracuješ, Bůh tě nikdy nezklame. Když pořád pracuješ a pořád nic nemáš, lidi se za tebe budou k Bohu modlit a jednoho dne se něčeho domůžeš. Ale když nepracuješ, všechno, co máš, bude lidi udivovat a budou si říkat ´kde k tomu přišel?´. A tak budou podezřívaví, a budeš to ty, který jsi je přivedl k hříchu (závisti). Pracujme tedy! Práce je důkaz lásky k našemu Mistrovi." (Abdoulaye, žák šejcha Ibrahimy Falla)
Amadou Rokhaya Fall zplodil v Ndiaby se svou ženou Seynabou Ndiaye tři děti; jedno z nich, Yapsa Khanth Fall, narozené někdy kolem roku 1855, mělo před sebou zváštní budoucnost.
Amadou Rokhaya Fall odešel od Seynaby Ndiaye několik let po narození posledního dítěte, a usadil se v Ndiare, kde jeho syn absolvolvoval koranickou školu. Vnuk krále Dethialaw dostal základní vzdělání v oblasti islámského práva (fiqh), výkladu Koránu, teologii, rétorice a arabštině. Dobové prameny vzpomínají mladého Falla jako samotáře, obdivovaného pro svou fyzickou sílu, ale zůstávajícího bez přátel. Jeho dnešní následovníci věří, že muž, později zvaný Lamp Fall, všechna ranná léta svého života zasvětil hledání velkého Mistra.
Mladý šlechtic následoval několik učenců, ale toho, koho hledal, nalezl až v roce 1883. Yapsa Khanth Fall se, už jako Ibrahima Fall, stal čtyřicátým žákem šejcha Ahmadou Bamby.
"Pán mi nařídil, abych vedl lidi k Bohu nejvyššímu. Ti, kdo si přejí vstoupit na tuto cestu, nechť mě následují. Pro ty, kdo nechtějí víc, než jen rady, má tahle země dost vzdělaných mužů. Následujte toho, koho chcete," řekl Ahmadou Bamba, a Ibrahima Fall nebyl z těch, kterým by pouhé rady stačily.
Teprve spojení Bambovy filosofie a mysticismu s praktickými stránkami života a pravidly, zavedenými Ibrahimou Fallem, zrodily vlastní murídismus. Ibrahima Fall přinesl mezi šejchovy žáky absolutní oddanost mistru: prokazoval mu úctu tak, jako by ji prokazoval králi - poklekáním, nižší pozicí, tichou mluvou, snímáním pokrývky hlavy. Po jeho vzoru i ostatní následovníci šejchova učení začali odevzdávat svému mistrovi materiální statky a Ibrahima Fall se jal prosazovat myšlenku, že práce je hlavní ctností muslima, nadřazenou dokonce i pěti pilířům islámu. Zároveň volal po askezi a pokoře: traduje se, že chudoba mu nedovolovala pořídit si nové šaty. Záplatoval proto ty staré tak dlouho, až byly sešité z jednotlivých kousíčků látky. Tento druh oděvu - šaty sešité z pestrých kusů látky - se posléze stal oděvem Fallových následovníků. Z příkladu Ibrahimy vychází i jejich účes - nestříhané dready - a používání dřevěných misek k žebrání. Zachovává se i další odkaz Ibrahimy Falla: náboženský způsob používání bubnů, původně určených pro bubnování k práci na polích.
V roce 1890 se Ibrahima Fall stal "ministrem murídskěho hospodářství", jak ho titulovali Francouzi; ve skutečnosti dohlížel na všechny manuální práce vykonávané příslušníky hnutí.
O pět let později vypověděla francouzská správa šejcha Ahmadou ze země, ale Ibrahima Fall svého učitele finančně podporoval i do exilu. Když se v roce 1902 Fallův Mistr vrátil, jmenoval svého oddaného žáka šejchem.
Ibrahimova věrnost učiteli sahala až za hrob: když se šejch Ahmadou Bamba Mbacke v roce 1927 odebral na věčnost, Ibrahima Fall byl mezi prvními, kteří slíbili oddanost Bambově synovi, Moustaphovi Mbacke. V rce 1930 opustil tento svět i Ibrahima Fall, ale jeho odkaz je uctíván dodneška; vnuk Ahmadou Bamby jej označil jako "Lamp Falla", na znamení toho, že Ibrahima byl světlem murídismu.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.
Autorka