čtvrtek 27. listopadu 2008

(Ne)povolené výčitky svědomí

V celkem nevinné knihovní rubrice se pod článkem o satirickém románu Monga Betiho objevil Sandemoseho komentář:

"Přestaňte už bělochy tím pocitem viny mlátit po hlavě.Nebo přijde nějakej Hitler,a budete se divit taky."

 

Od té doby se zamýšlím nad "pocitem viny" ze všech stran, aniž bych byla o něco moudřejší. Za aktivity francouzských kolonialistů a katolických misionářů před sedmdesáti lety v Kamerunu se totiž necítím o nic "vinnější", než se cítím za Bobligovy čachry ve Velkých Losinách, za  řádění Ustašovců na Balkáně, za nacistické koncentrační tábory nebo za vyvraždění rodiny apačského náčelníka Goklayeha.

 

Přemýšlím i o tom, jestli by se - v rámci zachování harmonie a míru ve světě, jak názor komentátora napovídal - nemělo mluvit jen o hezkých a pozitivních věcech? Jestli by se neměla veřejnosti znepřístupnit všechna umělecká díla, pojednávající - ať už obrazem nebo slovem - o válečných hrůzách, okupacích, kolonizacích, masakrech a zradách? Možná by bylo moudřejší zavřít do trezorů většinu děl Jaroslava Haška (kterého mi Mongo Beti v mnohém připomíná); dělal by tam společnost svazkům Remarqua a Rimbauda, Reinholda Schneidera, Forresta Cartera, Jana Otčenáška a Oty Pavla; vlastně i mnohé Jiráskovy knihy by patřily zakázat...

 

Opilý(?) náčelník z pohoršující ukázky z knihy Chudák Kristuspán z Bomby říká o misionáři:

 

"Co nás sem přišel otravovat do naší země, řekněte? Chcípal tam doma hlady, přivalí se sem, my ho živíme, podarujeme ho pozemky, on si postaví krásné domy z peněz, které mu dáváme, a dokonce mu půjčujeme na tři měsíce naše ženy. Ale jemu to pořád ještě není dost, nakonec nám bude zakazovat tancovat! Div nás nepřijde vyhodit z našich domů, aby si je přivlastnil, a on to ostatně stejně dřív nebo později udělá, já vám to povídám!"

 

a já se opožděně přiznávám, že tuhletu pasáž jsem vybrala jen a jen proto, že se mi zdálo legrační, jak se téměř doslovně podobá rozhořčeným steskům mnohých zdejších domorodců na adresu dnešních přistěhovalců (viz. třeba server Eurabia).

 

Ale výčitky svědomí za francouzské misionáře? Ty já tedy nemám... vy ano? *

 

* Obyčejně tu čtenáře do vyjadřování nenutím, ale tohle by mě opravdu zajímalo. Je běžné mít při četbě satirické knihy z válečného/koloniáního období (nebo období okupace) dojem, že na mě kniha osobně útočí? Je obvyklé cítit něco takového při sledování filmu nebo pohledu na obraz?  Anketu sem bohužel vložit neumím... :-(

35 komentářů:

  1. jejda, to je téma, taky mu v poslední době čelím

    vinu necítím za nic, ani za odsun sudetských Němců (což je jediná věc, kterou jsem si byla v historii schopná představit jako možnou příčinu českého studu!)...

    otázka mi připadá zajímavá spíš z druhé strany: je fakt, že \"nás\" s tou vinou Afričani pořád mlátí po hlavě... (neměli bychom se tedy cítit víc vinni? a i kdyby ne, neměli bychom s tím něco dělat? třeba aspoň Francouzi, bylo by daleko zdravější konečně si přestat navzájem vyčítat minulé křivdy...)

    nedávno jsem na přednášce viděla, že Francouzi necítí ani malinkatou vinu za Mnichov, za to, jak narvali ČSR Hitlerovi do chřtánu, a bylo to pro mě docela frustrující... představuju si, jak se musí cítit Afričani...

    OdpovědětVymazat
  2. to já si těch možných příčin českého studu dokážu představit víc (židovské pogromy třeba), ale marně si lámu hlavu, jestli je se mnou něco v nepořádku, když necítím vinu za nic, co jsem osobně nespáchala (a hrdost na nic, co není moje vlastní zásluha).

    Spíš to vidím tak, že snad ani není potřeba cítit vinu za dědečky, pradědečky a pra-pra-pra...dědečky, ale zároveň není potřeba zametat dějiny pod kobereček a uhrabávat historii tak, aby byla \"hezčí\".

    A k tebou nadhozené otázce: možná by stačilo vinu ne cítit, ale nepopírat (za ty dědečky) a nebagatelizovat, protože TO je to, co musí potomky obětí zákonitě naštvat... myslím si.

    OdpovědětVymazat
  3. No, ja myslim, ze je to celkem logicke, ze tak, jak se Evropane drive nacpali do Afriky, udelali si z ni kolonie, diky nimz potom Evropa vzkvetala, a vnuzili ji svou kulturu, tak s ti dnes zacinaji Africane.
    Neni to nic, co bych si prala, nepovazuji to za spravne, ale je to logicke. Aneb \"jak se do lesa vola, tak se z lesa ozyva\".
    Jinak co se tyce pocitu viny za druhe lidi, ty nemam. Jedna vec je, pokud jsem tomu mohla nejak zabranit, ale ani jsem se o to nepokusila.
    Nekdy mi byvaji predhazovany zvlastni veci. Jednou jsem se zastala sikanovane divky a mela jsem z toho velke problemy, protoze se pry nemam starat o veci, do kterych mi nic neni. Pry se mam divat na to, jak se k ni chovaji, a byt rada, ze se me to netyka. Na druhou stranu se mam obrovsky stydet za to, ze par silencu z jedne miliardy muslimu, mezi nez patrim, se rozhodlo ukrast ctyri letadla a nabourat jimi do mrakodrapu.

    OdpovědětVymazat
  4. Manželko, nedokázala jsem to vystihnout - nepopírání by stačilo (jak u Mnichova, tak u kolonií)...myslím:)

    zároveň si říkám, že možná proto se tolik mluví o kolektivní vině,protože lidé vnímají kolektivně i úspěchy (sport a umění...)?!

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrá otázka, dík za ni.
    No ono je to docela složité (bacha filozof jde mudrovat :-)).
    Z vlastní zkušenosti můžu říct, že svého času jsem žil s některými lidmi z Pobřeží slonoviny, Kamerunu a Konga, a když jsem se s nimi o těchto tématech bavil, byl jsem docela rád, že nejsem Francouz...
    Pokud jde o nás Čechy, tak já osobně sice necítím např. vinu za Benešovy dekrety, nicméně mrzelo mě, že jediný z vysokých představitelů našeho státu, kdo se k těm dekretům měl odvahu postavit čelem, byl Havel, zatímco ostatní tu věc všelijak zahrávali do autu.
    Zkrátka si myslím, že kolektivní pocit viny (a hrdosti) je fakt, který je např. v politice třeba brát na vědomí (i když já osobně taky vinu za nic, co jsem neudělal, necítím).
    Pokud jde o náboženství, tam mně \"očista paměti\" připadá ještě důležitější než v politice. Např. mně jako katolíkovi svým způsobem spadl kámen ze srdce, když se papež JP2 v roce 2000 omluvil za všechny minulé hříchy katolické církve. (A být muslimem, rozhodně bych islámský terorismus nebagatelizoval...)

    PS: pokud jde o ankety, jestli \"bloguje.cz\" povoluje vkládání HTML kódů, pak by vložení ankety neměl být problém, existují služby, které ti kód ankety vytvoří, např. http://blueboard.cz...sluzby-anketa

    OdpovědětVymazat
  6. ale ja tedy jedinnoiu vinu,kterou citim je pri pohledu na 10 dni nevyzehlene pradlo :-)

    Tedy ja jsem taky nacelnika pochopila jako legraci,jinak ne... :-))
    O vine,nevine jsem v tu chvili nepremyslela,jen jsem myslela na to,jestli se chce po 3 mesicich manzelkam zpatky :oD.

    OdpovědětVymazat
  7. Zawgat, já si tedy zrovna nemyslím, že by Afričané měli v úmyslu kolonizovat Evropu a vnucovat ji svou kulturu (to už spíš ty případy z BV, které podle zpráv mívjí ve zvyku žádat zvláštní pravidla... časem pro všechny). Pokud jde o \"kolektivní vinu\", pak, vzato do důsledků, by se museli stydět úplně všichni.

    Flamme, no právě, kolektivní úspěchy, to taky nechápu :) . Jinak u toho Mnichova mě ještě napadá (v souvislosti s tou \"celoevropskou identitou\") smutná myšlenka, jestli si všichni ti čeští \"Evropani\" skutečně myslí, že západoevropský náhled na \"divochy z východu\" se od Mnichova tak moc změnil... :/

    T.T., děkuju za příspěvek.
    On je asi taky rozdíl, jestli jde o \"minulou\" minulost (jako v případě katolické církve), nebo o minulost, která přesahuje do současnosti (jako v případě koloniální a postkoloniální - ba dnešní - politiky Francie).

    U islámského terorismu je podle mě situace složitější; tam nejde o žádnou oficiální doktrínu ani o nic posvěceného \"nejvyššími místy\" (už proto, že \"nejvyšší místa\" na lidské úrovni tam momentálně neexistují. S tím bohužel souvisí i to, že není žádný \"papež\", který by se omlouval za cokoli), takže úvahy (kolektivně vinících) o \"vině muslimů\" bych přirovnala k úvahám o \"vině Evropanů\" - Slováci nemají nic společného s conquistou, muslimové z Kamerunu s terorismem...

    Za anketní návod děkuju; bloguje kdysi mělo ankety nastavitelné rovnou v textu, pak ale tahle služba zmizela. Díky tobě jsem informovanější, díky!


    Cheorchio, ano, to jsme na tom stejně (já jsem tedy momentálně provinilá už téměř tři neděle :)) ); to, že jsi náčelníka pochopila správně, svědčí o tvém zdravém smyslu pro humor ;) a ty manželky, to bylo trochu jinak: oni zavírali do pracovních táborů ženy, které se teprve CHTĚLY vdát. V táboře byly minimálně tři měsíce, pokud byly rozvoedené, tak déle. Ke konci knihy pak vychází najevo, že protože ty ženy byly vydány na milost a nemilost dozorcům, podléhaly všemožnému vykořisťování a nucené prostituci (pokud vzdorovaly, žily v nesnesitelných podmínkách). V Betim na to Otec představený přišel až po letech tak, že v ženském táboře vypukla epidemie syfilis. Přivolaný lékař konstatoval, že podmínky k životu jsou tam nevyhovující a všechny ženy se nakazily až na místě. Zhnusený a zklamaný otec představený nechá ženy výpraskem donutit k výpovědi, všechny infikované propustí do jejich rodných vesnic a sám se vrátí do Evropy.

    (Takže ženám se domů asi chtělo... ;) )

    OdpovědětVymazat
  8. O, tolik věcí mě napadá...
    od Afričanů tu slýchám zásadně dvě věci (obojí částečně v žertu):
    a) Evropa je ve srovnání s Afrikou příšerná (a byť by měli do smrti jíst jen kaši z manioku), radši se vrátí domů, kde je teplo a atmosféra a milí lidé (takže asi opravdu nechtějí \"kolonizovat\" Evropu)
    b) ale že když na ně bělošky tak letí, tak s nimi natruc budou chodit jako odvetu za 400 let útlaku:D

    a náhled na východní Evropu se nezměnil... je to taková ležérní blahosklonnost...

    OdpovědětVymazat
  9. Manželko (jéé to je blbý nazývat Tě manželkou :-)), taky díky (s těma anketama jsi mě inspirovala, hned jsem si jednu dal na svůj blog).
    K tomu terorismu: no nevím, nějaké autority taky máte, ne? (třeba takový šejk Qaradawi, král Saudské Arábie, íránský ajatoláh atd.) Když nebyl problém de facto exkomunikovat Rushdiho za \"Satanské verše\", proč je problém exkomunikovat třeba Bin Ládina? Přece máte ummu a nějaký \"ulamá\" přece může vydat exkomunikující fatwu vztahující se na celou ummu, ne?

    OdpovědětVymazat
  10. Flamme, ale to se mi docela líbí, jako myšlenka... Za odměnu (!?!) za 400 let útlaku chodit s černochem (v Africe, v teple, mezi milýma lidma... i když myšlenka na kaši z manioku se mi moc nezamlouvá :D )... Jen nevím, pro koho je to \"chození s běloškama\" nakonec za trest ;) .


    Tomáši, na anketu se přijdu podívat. Právě, že ty autority NEJSOU všemuslimské. Vsadím se, že Rushdiemu by někde v Mali nebo Guineji vlásku na hlavě nezkřivili a možná ani křivého slvka neřekli, ani kdyby se tam procházel o polednách na tržišti. Do krále Saúdské Arábie je takovým Malajcům úplné houby, většina afrických muslimů nikdy neslyšela o šejku Qaradawim, íránský ajatolláh je v opovržení sunitských muslimů. V Africe má každá oblast svého vlastního sunnitského \"svatého muže\" a jeho názory bere za své... přitom ale kromě těch \"velkých\", význačných oobností (z nichž za každou zas nestojí víc než pár tisícovek věřících - v tom lepším případě) jsou ještě desítky a stovky \"menších\", jejichž názory se můžou od těch prvních klidně lišit, a ti mají taky svoje následovníky...

    OdpovědětVymazat
  11. Ne \"sunnitského\", ale \"súfijského\" :)

    OdpovědětVymazat
  12. No tak dnes i tak žijeme v době, kdy tradiční autority (např. papež) výrazně ztratily vliv. Papeže sice už dnes protestanté nepovažují za vtělení Antikrista, ale průzkumy veřejného mínění tvrdí, že např. v Německu je větší autoritou než (německý!) papež Dalajláma... :-) Takže svým způsobem jsme na tom podobně...
    Jinak ale nezlob se na mě, ale pokud má pravdu Gallupův institut, podle kterého 7 procent muslimů schvaluje terorismus, tak mně těch 7 procent furt přijde prostě příliš, vzhledem k tomu, jaký je terorismus evidentní svinstvo. Existuje vůbec nějaká fatwa, která tvrdí, že kdo schvaluje terorismus, automaticky se tím vylučuje z ummy? Kolik procent křesťanů dnes schvaluje třeba upalování čarodějnic (což ovšem není nic jiného než \"jen\" trest smrti za černou magii...)? Teda ne že bychom to věděli, ale tipnul bych si, že kdyby to někdo prozkoumal, tak to číslo se bude blížit nule.

    OdpovědětVymazat
  13. Ale přece jen je papež pořád (aspoň oficiálně) hlavou katolické církve a názory ostatních duchovních nemůžou jít přímo proti jeho názorům, ne?

    Fatwa, o jaké píšeš, exisovat nemůže, protože není NIC, co by mohlo člověka vyloučit z ummy (ani ten Rushdie vyloučen nebyl), exkomunikaci islám nezná.

    A s tím upalováním... Percentuálně těžko odhadnout, ale zas tak málo to taky nebude: upalování (věšení, topení, ubíjení, trávení, pohřbívání zaživa...) čarodějnic pod zástěrkou křesťanství je dodneška celkem vážný problém v Bolívii, Nigérii, Angole, Keni, Kongu...

    http://www.cnn.com...hes/index.html

    OdpovědětVymazat
  14. No tak papež reprezentuje jen polovinu z dvou miliard křesťanů. Ta druhá miliarda jsou nekatolíci, kterým mohou být - formálně vzato - papežovy názory šumák.
    (Jinak praktikujících - teda aspoň trochu :-) - křesťanů je jen asi 20%, bere-li se jako kritérium pravidelná účast na nedělní bohoslužbě.)

    Jak to, že není nic, co vylučuje z ummy? Neznáš např. článek \"10 věcí, které zbavují člověka islámu?\" ( http://www.muslim-inform.cz...t%20věcí,%20které%20zbavují%20člověka%20Islámu ) Přece pokud \"vypadnu\" z islámu, tak tím pádem vypadnu i z ummy, ne? Kdyby nebyl Rushdie vyloučen z ummy, tak by asi Chomejní nevyzýval k jeho zabití, ne?

    No tak akorát z toho článku, na který odkazuješ, nevyplývá, že by to bylo pod zástěrkou křesťanství (čímž nepopírám, že něco takového se někde může dít, ostatně černá magie je špatná, na tom se asi shodneme, ne?). Trest smrti pro provozovatele černé magie je ale součástí šaría, viď?

    OdpovědětVymazat
  15. No tak vidíš, Tomáši, takže nakonec ani křesťané nemají žádné vedení... :)

    Ne, skutečně, není nic co vylučuje z ummy. Článek \"10 věcí\" je, myslím, míněn tak, že zbavuje člověka \"oddanosti Bohu\", ale ještě z něj nečiní nemuslima. (Kromě toho, pokud zajdu do extrému, můžu říct, že jde zase o názor jednoho učence, který nemusí být bezvýhradně přijat všemi muslimy - jakkoli se opírá o Korán a o sunnu.)

    Ne, ani Rushdie nebyl \"vyloučen z ummy\", vyloučit někoho z ummy nelze. V islámu se vychází z toho, že míra víry nebo nevíry jedince je známa pouze Bohu. Exkomunikaci se lehce blíží pouze tzv. takfír, soudní prohlášení osoby za nevěřící (v souvislosti s urážkami Boha např.), které ale nebrání dotyčnému v komunitním náboženském životě a podle některých právníků pozbývá platnosti (nebo jí ani nenabyde), pokud dotyčný veřejně trvá na tom, že je muslimem (podle jiných naopak přesává být muslimem každý muslim, který spáchá jakýkoli hřích). Navíc, právě pro neexistenci absolutní autority, není možné zajisti společensko-náboženskou izolaci jedince ve všech muslimských komunitách; jak relativní takfír je, ukazuje například to, že často bývá vyhlašován proti všem šíitům nebo dalším minoritním muslimským skupinám... které ale v pohodě dál existují, aniž by se jich to nějak dotýkalo.

    http://www.muslim.org...-takfir.htm

    http://muttaqun.com...awa/q0018.sht

    (přičemž opět tyto fatwy jsou jen názory jednotlivých učenců, ne závazná pravidla pro všechny.)

    Na sjezdu učenců v roce 2005 se dokonce skoro 200 účastníků shodlo na tom, že takfír je něco, co vůbec provádět nelze http://www.wright-house.com....html

    Decentralizace islámského práva a náboženské autority: http://science.jrank.org...ity.html (snad to něco objasní...)

    Popravdě řečeno, nevím, jestli šaría nařizuje zabíjet provozovatele černé magie (je to klidně možné), ale ze zpráv to vypadá, že fenomén \"honů na čarodějnice\" je daleko rozšířenější v některých částech křesťanské Afriky (nedávno jsem viděla dokument o Kongu, kde se vysloveně mluvilo o roli křesťanských kazatelů, nabízejících \"diagnostiku\" čarodějnických dětí) - tady ve videoukázce http://www.youtube.com...UJSME0TORw mluví nigerijský \"biskup\" o tom, jak ve jménu Ježíše zabil 110 čarodějnic... (Popravdě řečeno, nikdy jsem neslyšela, že by se při obřadech ndëp, jak se exorcismu říká v Senegalu, někomu zatloukali do hlavy hřebíky nebo ho polévali kyselinou...)

    OdpovědětVymazat
  16. No jo, holt \"vy\" i \"my\" v tom máme trochu guláš...
    Každopádně díky moc Karimo, i za všechny ty linky, je od Tebe moc hezký, že mě vděláváš i v křesťanství (i když teda ten \"biskup\" vypadá spíš na pořádnýho psychopata než na duchovní osobu :-/).
    Dobrou a pozdravuj Chotě Ježíše ;-)

    OdpovědětVymazat
  17. Co ja vim, tak opravdu hodne pristehovalcu do Evropy tvrdi, ze v jejich domovinach je to lepsi a chteji se vratit. Ale velka cast z nich se nevrati. Ja treba neznam jedinou Arabku, ktera zije v Evrope rok a dele, ktera by se nechtela vratit domu.
    Ja teda nevim nic o tom, ze by dle sariy byli popravovani lide praktikujici magii. Magie sice rusi islam, ale pokud vim, neexistuji tresty za provozovani magie.
    V islamu nemuze byt nikdo exkomunikovan. Ani Rushdie. Sice ho mohou nektere autority odmitat, ale to je jen jejich nazor.
    Tak jako hodne autorit odmita terorismus, o cemz se bohuzel temer nikde nepise.
    Pritom u nas ve Vidni obihaji v mesite nekolikrat do roka papiry, jejichz podpisem jednoznacne odmitame jakoukoli formu terorismu. Premyslim nad tim, kam se to vsechno ztraci.

    OdpovědětVymazat
  18. Tomáši, vždyť i já mám toho \"biskupa\" v uvozovkách ;) ... Jenže takových psychopatických (? co je u nás psychopatií, může být jinde normou...) jedinců je bohužel dost (a nejen mezi křesťany, samozřejmě).
    Mimochodem, kde máš tu anketu? Hledala jsem, hledala... marně, ani obrázky z Ukrajiny mi to neukázalo (i když odkaz na polskou stránku funguje, to zas jo).

    Zawgat, a proč se ti přistěhovalci nevracejí? Já vím, že je velký rozdíl mezi jednotlivými zeměmi a návratností imigrantů; třeba návratnost do Ghany byla (narozdíl od návratnosti do Senegalu) mizivá, než Ghana zavedla programy pro re-imigraci a počty navrátilců se - aspoň podle oficiálních zpráv - výrazně zvedly.
    Vím taky o lidech, kteří se nevracejí, i když by rádi, protože nebyli ekonomicky úspěšní a tak radši než by sebe a rodinu společensky znemožnili \"chudobným\" návratem, zůstanou v cizině. Ale i tak, potkat někde v zahraničí senegalského důchodce, to chce teda notnou dávku štěstí! :)

    OdpovědětVymazat
  19. Čauky Karimo,
    to je divný, že se ti to nezobrazuje (anketku mám normálně na blogu v té levé liště nebo jak se to jmenuje), že ty používáš nějakou jinou prohlížečku než Explorer...

    To Zawgat: viz např.
    http://www.tyden.cz...ce_44283.html

    OdpovědětVymazat
  20. No co se tyce tech emigrantu, tak ty co jsem poznala, se chteji do Senegalu vratit vsichni. Vetsina z nch poctive pracuje, aby si mohli zaridit dum v Senegalu. Ale treba v Brescie, jsou i taci, kteri sedi po vecerech v parku, jako muslimove piji litry vina ( coz me dost zarazi ) a nedelaji VUBEC nic. Stat jim asi osm mesicu vyplaci podporu v nezamestnanosti a pak konec. Co delaji potom mi neni znamo. Tez zadaji o almuznu, ale sami si praci nechteji hledat. Tak nevim, proc sem jezdili. Ja bych se radsi ( kdyz uz ) valela pod palmou v Senegalu, nez pod lipou v Italii v minus osmi stupnich Celsia. Moc tomu nerozumim, takovym pocinum.
    Ale vetsina skutecne pracuje a chysta se opravdu vratit.

    OdpovědětVymazat
  21. trestán je přece bílý muž, s nímž už bílé ženy nechtějí chodit:))))

    OdpovědětVymazat
  22. Tomáši, přísahám, Explorer a nic jinýho... :( O islámu a magii jsem zvědavě pogooglila (nemám moc času, takže jen maličko) a našla jsem zajímavou fatwu, podle které je vlastně špatný věřící ten, kdo se domnívá, že černá magie může muslimovi uškodit: http://procislam.webovastranka.cz... (ale to víš, fatwy... ;) ).

    M. amar, to mi připomnělo kamaráda kuchaře, který se dostal do USA a dva roky měl dvě a půl zaměstnání (spal necelé tři hodiny denně), ale po těch dvou letech si postavil (v Senegalu) barák a oženil se.
    Co dělají povaleči bez podpory, to by mě taky zajímalo... Nemjí třeba nějaké nelegální příjmy? Skoromanžel by to měl aspoň tušit... Jestli totiž ti s těma litrama vína nejsou právě ti, co si stavějí ty baráky nejhonosnější, protože prodávají drogy nebo pašujou lidi.
    A taky jsem četla nějakou statistiku, podle které se vrací domů cca 3/4 Senegalců. Vlastně jsem viděla v cizině jen jednoho starého pána, a to proto, že vyjel za prací v celkem pokročilém věku, pak v Evropě těžce oenmocněl a dostal invalidní důchod... takže už si nevydělá a vrátit se asi nemůže.

    Flamme: aha, a proto bílý muž trestá Asiaty, s jeichž ženami na oplátku chodí on :)

    OdpovědětVymazat
  23. No je dost mozny, ze nelegalni prijmy maji...protoze za dobu prochazky v dotycnem parku se nas trikrat nekdo otazal, zda nechceme nejake kurivo. Vsichni byli imigranti, z Asie, ale...Ja nevim, ja jsem to s nim hodne probirala, protoze mi to prislo dost smutny, a o drogach nic nerikal, ale jak rikam, kdo vi.

    OdpovědětVymazat
  24. T.T.:
    Ano, v Saudske Arabii se to provadi, ale nemaji pro to zadny podklad z saria.
    A muslim nesmi verit, ze by magie mela na neco vliv. Kdo veri na magii, neveri tomu, co bylo seslano Mohammedovi. Takze vicemene se ta \"nabozenska policie\" dopousti neceho, co je v islamu haram (nehlede na to, ze vrazdi, coz je v islamu neodpustitelny hrich).

    OdpovědětVymazat
  25. Jeden z duvodu je ten, co jsi napsala. Stydi se, ze v Evrope, kde se penize vali na ulici, nic nedokazali.
    Dalsi duvod je ten, ze nekdy ani nemaji na cestu zpet.
    Nekteri maji deti, ktere zde chodi do skoly, a zustavaji zde kvuli nim.
    Nekteri by ve sve vlasti zivorili, byli pronasledovani, zemreli, nebo jim proste nedovoli se vratit.
    Nekdy se chce vratit jeden z paru a druhy nechce (a jednodussi je zachovat status quo nez neco menit).
    Nekdo musi podporovat svou rodinu a nezvladli by to s platem ve sve vlasti.
    Mozna me napadne jeste neco.

    OdpovědětVymazat
  26. To Karima: tak to je fakt divný (s tím Explorerem, samozřejmě :-))

    To Zawgat: A není náhodou zdrojem práva v SA šaría?
    Pokud muslimové nesmějí věřit v magii, tak proč potom - jak uvedla v odkazu sama Manželka - islámští učenci doporučují muslimům recitovat speciální verše na obranu před magií?

    OdpovědětVymazat
  27. M.Amar, mně se to zdá totiž docela zvláštní... a v kombinaci s tím, že si ti pracující kolikrát stěžují, že jim klid doma kazí emigranti (a o Itálii se mluví často), o kterých jim říkají \"Podívej se na sousedovic syna, je v Itálii teprve čtvrt roku a už staví barák\", bych tomu klidně věřila (a tady jsem už kdysi něco podobného viděla, i když bez toho vína :) ).

    Tomáši, myslím, že Zawgat to jen vyjádřila ne úplně jasně; ta otázka stojí filosoficky (to by se ti mohlo líbit ;) ): pokud je pánem nad osudy lidí jedině Bůh, je (exaktně vzato) On taky jediným, kdo může způsobit, že vliv kouzel dopadne na věřícího. Jinými slovy, kdyby Bůh nechtěl, kouzelník nikomu neuškodí (takže kouzelník je v tom vlastně nevinně i v případě smrti zvířat, impotence a nevímco bylo v tom článku ještě zmiňováno, protože pravým původcem těch neštěstí je Bůh - respektive člověk sám, a kouelník je jen vykonavatelem - i když hříšným - Jeho záměru... ale to už bychom tu snad radši neměli do široka teologicky rozpitvávat). Proto učenci doporučují speciální verše, spíš jako prosbu Bohu, aby nedopustil vliv magie na lidský osud (jedna z kratších súr mluví přímo o ochraně proti uhranutí, když žádá o ochranu \"před zlem žen, jež do uzlů prskají\"), spíš prosbu o milost, než jako \"štít\".

    OdpovědětVymazat
  28. T.T.:
    Castecne ano, castecne ne. Kralovska rodina ma dohodu s mistni nabozenskou policii, ktera prohlasuje za islamske to, co dela kralovska rodina.
    Napriklad ta afera se zenou, ktera byla znasilnena a pote mela byt bicovana (v egyptskych novinach jsem se docetla, ze mela s tim muzem pomer a on mel jeji cholostive fotografie, ktere chtel predat manzelovi, ale to je v tomhle pripade vedlejsi).
    Dle prava sharia je nasilnik popraven a obet poslana domu. Jak to, ze ten muz nebyl popraven? Jak to, ze zena mela byt zbicovana - za neco, co se dle prava sharia vubec netresta, rozumej za to, ze byla o samote s cizim muzem?
    Co z prava sharia znemoznuje zenam ridit auto? Zeny v dobe Proroka jezdily na konich a velbloudech a nikdo jim na to nic nerikal. Jak to, ze je to tedy zakazane? Zeny si tudiz poridi ridice z Pakistanu a jezdi s nim.
    Pravo sharia nema trest pro cloveka, ktery kouzli. Clovek se ma chranit pred tim, aby tem lidem veril nebo neco takoveho sam provadel.
    Dle prava sharia clovek muze byt pripraven o zivot v nasledujicich pripadech: behem boju (ale i zde jsou omezujici pravidla), jako trest za vrazdu a jako trest za neveru, pokud je v techto zlocinech dostatecne usvedcen nebo pokud se sam opakovane prizna. Musi byt dospely dusevne zdravy muslim a zit v islamske zemi.
    Uz jenom skutecnost, ze KSA je monarchie, je proti sharie. Hlavou islamskeho statu se ma do uradu dostat volbou obyvatel, nikoli diky tomu, ze se narodil spravnym lidem.
    Dale je tam zakazany alkohol a zeny musi nosit cerne obleceni (a existuji zde jeste nejaka pravidla pro obcanky KSA a cizinky). V islamu neni nic, co by neco takoveho narizovalo. Alkohol neni zakazan, nemuslimove ho mohou vlastnit i pozivat. Existuje hadith, ve kterem se nejaky muz zeptal Proroka, co ma delat, kdyz rozbil lahev s alkoholem patrici krestanovi, a Prorok odpovedel, ze mu ji ma zaplatit.

    OdpovědětVymazat
  29. Znovu k magii:
    V Koranu se pise o tom, ze podobne veci cloveku nepomohou ani neuskodi.
    Islam zakazuje verit cerne magii nebo ji dokonce provozovat - stejne jako vesteni apod.
    Kdyz nekdo veri magii a vesteni, stava se timto nevericim v to, co bylo seslano proroku Mohammedovi.
    Cili magie muze cloveku uskodit pravo timto: stane se kvuli ni nevericim a Buh ho za to potresta.
    Do dusleku vzato, magie cloveku neuskodi v tomto svete, ale uskodi mu v den Posledniho soudu.
    I kdyz teoreticky muze uskodit i v tomto zivote - nekdo uveri kartarce, ze zemre pri autonehode, a zacne se paranoidne vyhybat dopravnim prostredkum. Nebo bude tolik vystresovany, ze udela chybu pri rizeni, cimz dopravni nehodu sam zpusobi.

    OdpovědětVymazat
  30. A jeste me nepadlo:
    Predstav si, ze nekdo zkousi nejake takove veci a lide si mysli, ze umi carovat.
    Potom zacnou takoveho cloveka obtezovat, aby jim neco pricaroval a treba mu za to zacnou platit. A potom nejaky chudy clovek da \"kouzenikovi\" sve posledni penize, aby mu pricaroval bohatstvi. Jenomze ten takovou moc nema, takze chudy jen prijde o sve penize, ktere mohl pouzit pro svou rodinu, ale nic neziska.
    Na druhou stranu se potom stane neco spatneho a lide veri, ze v tom ma prsty ten kouzelnik, zacnou se mu stranit a nebo mu dokonce ublizi.
    Tohle jsou priklady, kdy praktikovani magie a vira v ni mohou lidem ublizit uz v tomto zivote, prestoze sama o sobe nic nezmuze.

    OdpovědětVymazat
  31. Především díky, Zawgat, za ten hadís nařizující muslimovi zaplatit křesťanovi za rozbitou láhev s alkoholem (přesná lokalizace toho hadísu by nebyla? - skoro se mi ani nechce věřit, že je to pravda). Neznal jsem ho a nyní je to můj nejoblíbenější hadís ;-)

    K trestu smrti: nezapomněla jste ještě na apostasii? (viz např. http://www.islam-qa.com...ref/14231)

    Jinak pokud jde o tu magii, já osobně (a i jakožto křesťan) souhlasím s tou poslední Manželčinou interpretací. Také si myslím, že Bůh dopouští zlo (proč, to by bylo na dlouhé filozoficko-teologické povídání, ale v podstatě nevíme, tedy jistě víme to, že Bůh bere vážně lidskou svobodu a tudíž hřích), a v extrémních případech může i dopustit, aby člověka posedl Satan, a proto např. beru jako cosi legitimního exorcismus.

    OdpovědětVymazat
  32. T.T.
    Ne, nezapomnela.
    V Koranu stoji: Věru ti, kdož uvěřili a potom se stali nevěřícími a znovu uvěřili a opět se stali nevěřícími a pak ještě zvětšili nevěrectví své, těm Bůh věru nemůže odpustit a nepovede je správnou cestou. (4:137)
    Kdyby byl clovek popraven pote, co se stal opet nevericim, jak by mohli znovu uverit (a znovu se stat nevericimi)?
    Jedna vec je samozrejme, kdyz se nekdo vratil zpet k Mekkancum a pomahal jim v boji proti muslimum za ucelem je znicit. V takove situaci byva zbeh vzdy trestan smrti.
    V dobe proroka Mohammeda byli trestani pouze ti odpadlici, kteri se pripojili k Mekkancum a vyzvidali pro ne nebo bojovali po jejich boku. Cili to byla vlastizrada. Ta se tresta smrti nejspis po celou historii lidstva. Nikdo nebyl trestan proto, ze prestal verit islamu.

    Na ten hadith se podivam.

    OdpovědětVymazat
  33. K apostasii:
    Ta súra 4:137 je varováním proti pokrytcům, ne? (I kontext je takový.) Jasně že člověk může měnit svou víru třeba i několikrát, ve svém srdci. To se pochopitelně nedá trestat lidským soudem, proto tu Korán varuje před Božím soudem. Každopádně se to nevylučuje s hadísy přikazující zabití těch, kteří změnili své náboženství (a v nich se o žádném kontextu války nepíše), čili kteří deklarují (nikoli už jen ve svém srdci), že už nejsou muslimové. Proto je taky smrt za apostasii součástí šaría, která vychází ze sunny. Nebo si myslíte, že islámští učenci neznají Korán, když je podle Vás ta súra 4:137 tak evidentním důkazem náboženské tolerance?

    OdpovědětVymazat
  34. U hadithu by bylo trochu zvlastni udavat, v jakem kontextu plati, protoze byly receny na odpoved v urcitem kontextu. Jednoduchy priklad: kdyz se te dite zepta, co ma rict, kdyz je samo doma a nekdo cizi zatelefonuje a pta se, zda je samo doma, co mu odpovis? Vetsina rodicu diteti rekne, aby odpovedelo, ze je doma nekdo dospely, ale z nejakeho duvodu nemuze jit k telefonu. Tito rodice poskytuji konkretni odpoved na urcity pripad. Znamena to, ze uci dite, aby lhalo?
    Ucenci nekdy rikaji veci, ktere nejsou z hlediska islamu spravne. Jednou jsem cetla fatwu, ktera rikala, ze aby mohli byt spolu muz a zena na pracovisti, staci, kdyz zena toho muze nakoji, cimz se muz stane zeninym mahram.
    Ale v Koranu jasne stoji, ze se koji dva roky, sunna rika, ze se koji proto, \"aby rostly kosti\". Nehlede na to, ze jakmile chlapec dosahne puberty, nesmi videt nadra cizi zeny, natoz se jich dotknout.
    Jak tedy muze byt z hlediska islamu spravne, aby zena kojila dospeleho muze a ten se diky tomuto stale jejim mahramem?

    O proplaceni zniceneho alkoholu patricimu nemuslimovi jsem nenasla zadny hadith (casem, da-li Buh), ale nasla jsem o tom zminku v pravnicke knize:
    والإسلام مثلاً لا يَعُدُّ الخمر أو الخنزير مالاً مقوَّمًا، فإذا كان الخمر أو الخنزير مِلكًا لمسلم وأُتلف، لم يكن على مُتلفه عقوبة ولا تعويض، فأما إذا كان مِلكًا لغير المسلم ممن يُبيح لهم دينُهم تجارةَ الخمر والخنزير فإن المعتدي عندئذ يغرم.
    Znici-li muslim \"chamr\" (omamna latka, zahrnuje i alkohol) nebo veprove patrici muslimovi, nema povinnost mu to nahradit. Patr-li vsak tento \"chamr\" nebo veprove nemuslimovi, musi to ten muslim nahradit.

    OdpovědětVymazat
  35. Super, díky, už nevotravuju...
    Salam :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka