čtvrtek 7. ledna 2010

Zapomeňte, že jsem muslimka

Před pár dny byly vody českého internetu hojně čeřeny výsledkem švýcarského referenda o minaretech. Nepsala jsem o něm. Neviděla jsem důvod - Švýcarsko je Švýcarů, nechtějí-li v něm vězičky, jejich věc. Mešity dokážou svému účelu sloužit stejně dobře i bez architektonických ozdůbek. A, ostatně, nejde o nic nového - jak teď připomínají někteří židé, i na synagógách např. ve Francii v minulosti nesměly být umisťovány viditelné symboly židovství.  

Daleko víc mě zaujal otevřený dopis abbého Andrého Latyra Ndiaye senegalskému prezidentovi Abdoulayi Wadeovi. Chystala jsem se zveřejnit jeho neumělý překlad, když tu v mé e-mailové schránce přistál vzkaz od Maire, a já si řekla, že dopis - ač moc pěkný, ještě chvíli počká.  

Maire mi totiž poslala odkaz na zajímavý článeček

 

Pro ty, kdo neradi klikají, shrnu: jistá osoba navštívila velkou pražskou knihovnu, kde se jí přihodila strašná věc:  byla obsloužena knihovnicí v šátku. Návštěvník knihovny se cítil ve svých právech dotčen natolik, že nemeškal a napsal dopis řediteli oné instituce. A když ředitel nevyřídil stížnost morálně poškozeného zákazníka tak, jak si tento představoval, objevil se na serveru Eurabia článek O strašidle v knihovně - jak mne vyděsila knihovnice v burce (titul článku byl opraven na "knihovnice v hidžábu" poté, co se sám ředitel knihovny veřejně podivil nad tím, jak se v peru stěžovatele během několika dnů z šátku stala burka).

Autor(ka) článku považuje za ostudné, že veřejná instituce dovoluje svým zaměstnancům hlásit se oděvem k hnutí potlačujícímu práva a svobody, a domnívá se, že je zapotřebí tlaku veřejnosti, aby zaměstnavatelé pochopili, že "bubáky" nelze zaměstnávat a "nechávat jimi strašit klienty". A že by každý, komu není lhostejná tichá tolerance "strašidel" a jejich pronikání do veřejného života, měl napsat dopis řediteli Městské knihovny v Praze a žádat nápravu. Pro odvážnější navíc přidává pár tipů: zahaleným ženám na ulici říkat "vypadáte fakt hrozně" (prý je to mrzí... O čemž trochu pochybuji. Mně, ač nezahalené, je například úplně u zádele, jestli se nějakému náhodnému kolemjdoucímu líbím, nebo ne - mně se přece taky každý hned na pohled nezamlouvá.), že proti vším lze bojovat i jinak a že šampony nejsou tak drahé.  

Červená Karkulka, jak si autor(ka) článku říká,  se, dle vlastních slov, "vyděsila" šátku na hlavě paní za pultíkem (pravděpodobně podobného šátku, jaký nosily i naše babičky či prababičky). Od takové ženské nechce býti obsluhován(a). Možná by raději někoho, kdo má k práci knihovnice i menší předpoklady, jen když nebude mít na hlavě šátek... Protože, jak zaznělo v komentářích pod články, "svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého" - a, kupodivu, tou důležitější svobodou zde bylo míněno "nemuset se dívat na ženu v šátku". Když si knihovnice, prodavačka nebo realitní agentka obleče hidžáb, zasáhla do naší svobody a je třeba jednat: podáme stížnost, nebo ještě lépe - trestní oznámení!  

Tenhle článek nepíšu jako muslimka. Píšu ho jako Češka. Kdyby byl o tom, že Červená Karkulka měl(a) v knihovně šok z knihovníka - Sikha, napsala bych ho stejně.  

Z muslimky mi zůstala jen ta krvelačnost: přeji smrt lidské blbosti a zlobě všech podob, tvarů a barev.

Jsem ráda, že zuřivý antisemitismus 19. a 20.století už je za námi, Čechy. Ale právě tak je mi líto, že máme potřebu ho nahrazovat jiným. Že máme (někteří z nás) dojem, že tím, že si někdo něco oblékl, porušil naše práva. Že máme (někteří z nás) dojem, že naše pravda je ta jediná. Že chceme (někteří z nás) vládnout životům jiných a určovat, kdo kde smí a nesmí vykonávat jakou práci. A že nám nedochází, že právě tohle je ten způsob, jakým si vytváříme nepřátele. 

Ne každý (nehovořím teď jen o muslimech v nemuslimském prostředí)  má nervy na to, snažit se o integraci, když na všech stranách naráží na předsudky. Ne každý dokáže milovat lidi i po opakované srážce s blbci. A ne každý (bez ohledu na náboženství) dokáže vyjít ze srážky s blbcem bez zášti... Chceme si pěstovat nepřátele (a pak si na jejich nepřátelství stěžovat)?

Jinde jsem psala, že jsem ráda, že jsem svůj život spojila se  zemí tak zbožnou, že 97% jejích občanů považuje víru za důležitou součást života; se zemí zároveň tak bezbožnou, že může mít předsedkyni vlády a soudkyně; se zemí tak nemravnou, že ženy v ní mohou chodit do práce, ba jezdit za obchodem; se zemí tak benevolentní, že muslimka v šátku a roušce tam nevzbudí pohoršení, stejně jako ho nevzbudí muslimka sexy kalhotách a s dekoltem; se zemí tak "neislámskou", že se ženy můžou zdravit a modlit spolu s muži, a vyznavači různých náboženství mohou žít vedle sebe i spolu v harmonii - a někdy ani nepoznáte, kdo je kdo.

K tomu někdo v diskusi pod článkem poznamenal, že z kontextu soudí, že tato země leží v Evropě a "na tom jake v ni existuji svobody a vymozenosti pro zeny nemaji muslimove ani milimetrovy podil. Tento stav se utvarel v dobach evropskeho osvicenstvi, bolestive odluky statu od cirkvi, a dlouheho boje za rovnopravnost. Tento vyvoj trval cela staleti a islam si jim zatim neprosel. A az muslimove prestanou byt minoritou, budou snazit tohle vsechno znicit, v souladu s koranem, ve jmenu dzihadu."...  

Jenomže Senegal v Evropě neleží, jeho 95%ní muslimská minorita "v souladu s Koránem" preferuje "vyšší džihád" na duchovní úrovni... a neumím si představit, že by tam někdo šel vznášet stížnost, že kdesi pracuje příliš málo oděná nebo příliš mnoho oděná žena ("a to jí nemůžeme trpět!").*

  

Ano, dokážu si představit, že podobný přístup by mohla mít třeba náboženská police v Saúdské Arábii.

Ta náboženská policie intolerantních barbarů, od kterých se my, Češi, přece tolik lišíme...

* Naposledy to, pokud je mi známo, zkoušeli íránští novináři, když žádali zahalení svých senegalských kolegyň na konferenci. Některé novinářky poshledaly ubrusy a ručníky, a jejich kolegové - Senegalci Íránce poučili, že "tohle je Dakar - ne Teherán!"

http://www.commongroundnews.org/article.php?id=20159&lan=en&sid=1&sp=0

22 komentářů:

  1. Manzelko,ja na to nezapominam...davas mi nahlednout tam,kam ja nikdy nedohlednu a za to DEKUJU :).

    OdpovědětVymazat
  2. jsem tu po dlouhe dobe:o)) Clanek, ktery splodila jista cervena karkulka me neprekvapuje..... a pred tvym clankem teda klobouk dolu, moc krasne napsane :o)))

    OdpovědětVymazat
  3. Manželko, děkuju. Přesně jsi vyjádřila to, co jsem měla na srdci. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Nemali by sme sa báť \"bubákov\", ale intolerancie.

    OdpovědětVymazat
  5. Přečetla jsem si i komentáře k článku na Manželčině detašovaném blogovišti a pořád nějak nechápu, o co většině komentátorů jde... Já si vždycky myslela, že člověk chodí do knihovny vybírat knížky a ne koukat jestli má knihovnice šátek/křížek/pentagram a pak se na ni povýšeně utrhovat jako na propagátorku bůhvíjaké odpornosti... Prostě se mi vůbec nelíbilo to spravedlivé rozhořčení nad muslimskou knihovnicí a vůbec názory na to, jak by taková veřejná knihovna vlastně měla působit a reprezentovat se a kdo v ní má nebo nemá právo pracovat. Sama jsem bývalá knihovnice, a tak jsem často jen nevěřícně vrtěla hlavou nad tou spoustou pitomostí.
    P:S:
    napsala bych tenhle příspěvek přímo na \"detašované blogoviště\", ale počítač dneska stávkuje a nechce mě přihlásit, tak jsem si řekla, že to hodím aspoň sem.

    OdpovědětVymazat
  6. Správně, více minaretů po celém světě, více muslimů v západním světě, více islámu. Už i ty panenky Barbie začínají vypadat konečně normálně a snad se dočkáme konečně toho, že všechny ženy budou chodit zahalené a všichni budeme uznávat jen to jediné správné náboženství :-)

    Viz - Barbie v burce. Islám obléká západní panenky
    http: // www.tyden.cz/rubriky/zahranici/zpravy-z-absurdistanu/barbie-v-burce-islam-obleka-zapadni-panenky_151922.html

    OdpovědětVymazat
  7. Caymane, Barbie v burce bude časem jistě sběratelský hit (jako už je ruská Barbie http://www.amazon.com.../B000306A06 , masajská Barbie, japonská Barbie...), a já si kvůli ní burku určitě pořizovat nebudu. Na druhou stranu nevím, proč by muslimská knihovnice v české knihovně nemohla mít na hlavě šátek nebo sikhský knihovník tamtéž turban - mně by spíš záleželo na tom, jestli mi poskytnou službu, kvůli které tam jdu.

    Danka - bubáka intolerance. :)

    Maire, názoru knihovnice si vážíme zejména! :)

    Proctonejde, o nic jsi nepřišla, děkuju.

    Cheo, někam bys možná radši neviděla... ;)

    OdpovědětVymazat
  8. Mozna :),ale to ze se mi neco nelibi,nebo s tim moje vnimani sveta treba nesouhlasi,jeste neznamena,ze to smetu ze stolu a nebudu se chtit dozvedet co nejvic.Treba prave proto,abych to pochopila.

    OdpovědětVymazat
  9. My mame v knihovne muslimku, zahalenou do krasneho indoneskeho satku (ona sama je krasnou zenou), a pokud by se tu vyskytla podobna Karkule, vlkem by se stala cela knihovna, vcetne ctenaru, a Karkulku by slupla na posezeni.
    A proto se do Cech nikdy nevratim, ani v pripade rozvodu, nedej Boze.

    OdpovědětVymazat
  10. Je to produkt všeobecné ignorance. Aniž by jsem si to připustili, převážná většina Čechů jsou plní předsudků, kterých se jen tak nehodláme zbavit. Příliš rychle děláme nepřesné konkluze o těch, o kterých nic nevíme a nebo o tom, čemu nerozumíme. To pak dělá všechny ty, co neslaví Vánoce a nebo nevypadají jako člen naší gentické skupiny - do nepříjemných situací, které jste zde popsala. Většina z nás totiž žije pod doměnkou, že ČR je středem vesmíru a že všichni na světě žijí jako my. Je to ale právě naopak. Proto tedy výrazy ignorance, o kterých zde píšete ...

    OdpovědětVymazat
  11. Kdyz individualne, at uz pracovne nebo soukrome pobyvam nebo cestuju v muslimskych zemich, vzdy mi pripada divne, proc mi nikdo z mistnich, coby \"Zapadana\", netresta za nekonecne humanitarni bombardovani jejich souvercu... Nekdy trva par dnu, nezli moje zapadnimi massmedii vymyvana mysl prijme mistni skutecnou realii. S moji blondatou dlouhovlasou partnerkou ridime oba pronajata auta, ubytovavame se v individulne vybranych hotelich, debuzirujeme v lokalnich jidelnach spolu s mistnimi. Nikdy nas nikdo neobtezuje, nehrozuje. Ani na zivotech, ani na majetku. Kde to lze, navstevujeme obcas i mesity. Jen behem motliteb nam byva naznaceno, abychom na par minut vysplhali na minaret \"podivat se po okoli\". Obvykle nas nekdo zdarma nahoru doprovodi a opet zdarma nam mezitim vypravi historii mesity, okoli, zajimavosti. Pak po skonceni \"jejich\" motliteb sejdeme do mesity a vsede pozorujeme odpocivajici a rozjimajici muslimy. Obcas s nekym poklabosime. Stava se, ze na cestu dostaneme i pekne publikace. Samozrejme se snazim nechat i prispevek na provoz a vzdy se srdecne rozloucit. Nekdy si rikam, co mne na muslimech tak prijemne prekvapuje. Blizi se krestanske Vanoce, plne pretvarky a patosu. Ale i citlivosti a hrane ohleduplnosti a predstirane laskavosti jednoho k druhemu. Pripada mi, ze muslimove prozivaji Vanoce cely zivot vnitrne a navenek non-stop, bez patosu a bez pretvarky... Kdyz mam srovnat \"krestanske\" rozvojovky s muslimskymi, ty prvni jsou rozhodne vice nebezpecne a pro individualniho navstevnika rizikove. Vubec by mi par mesit navic v Evrope rozhodne nevadilo. Tmarstvi a zabednenost Evropana a Cecha by tak dostalo potrebne trhliny... Preji vsem muslimum prijemne proziti doby krestanskych Vanoc mezi netolerantnimi Evropany a Cechy zvlast!

    OdpovědětVymazat
  12. A clovek by si rekl, ze do knihoven chodi secteli lide, kteri nebudou mit predsudky. Asi si tam Karkulka chodila opravdu jen pro pohadky a to jenom ceske, a kdyz se tam pak nahodou setkala s princeznou z 1000 a jedne noci nedokazala pochopit,ze existuji i jine pohadky a jine svety....

    OdpovědětVymazat
  13. Ten článek červené karkulky je opravdu hnusný. Před pár dny jsem se účastnil diskusního panelu o mezináb.dialogu a ten článek jsem tam zmínil. V publiku byli nějací trochu militantní bratři křesťané a když jsem řekl že ten článek je na trestní oznámení proti serveru i proti autorovi, tak se jeden hned dovolával mojí mírumilovnosti, že prý to snad není potřeba řešit tak tvrdě...
    Jenže, i když autor/ka má opravdu svérázné názory, je to koneckonců její věc. Ale jakmila začne nabádat veřejnost k urážení muslimek, a někdo jí to ještě zveřejní, tak to už je moc. to už je podle mne fakt na žalobu.

    OdpovědětVymazat
  14. Trošku se nám na vnímání muslimů podepsali někteří čeští konvertité a konvertitky..:-))Stránky e-islám moc vstřícné a mírumilovné tedy nejsou..:-))Jinak vypatlanci jsou všude.V případě té knihovnice možná vadí takové to demonstrativní přihlášeníse k islámu,zkrátka demonstrativně prezentovaná jinakost a vydělováníse...tak to alespoň chápe dost lidí.Červená karkulka je s prominutím, docela magor

    OdpovědětVymazat
  15. generaci našich rodičů. Nemyslím si, že hesla \"máš-li dlouhý vlas, nechoď mezi nás\" by byla o něčem jiném. Studenti nesměli s delšími vlasy do gymnázií (pravda, o Praze toho mnoho známo není), do r. 1980 byly vylučovány studentky, které, ač těhotné, studium SŠ nepřerušily a chtěly slehnout během studia...já vím, nikoho takového jste, Karímo, neznala, zato křesťany utiskovaných dívek v nikábu znáte přehršel. Víte, 6. ledna slaví narození našeho Ježíše, a Vašeho ísy Arméni, kteří měli křesťanský stát dříve, než se v Římě poprvé vánoce slavily (336 n.l.) Zaplatím Vám i své sestře letenku Praha-Ankara-Iskenderun a zpět. Vám proto, abyste si zkusila vzít na krk arménský křížek a projít přes \"kemlizované\" turecké stráže, a jí proto, že turecky umí a zadržená za náboženskou propagaci na tur. hranicích už byla. Turci \"křesťany\" stále milují. Ostatně proto vyhlazení 1,6 mil. Arménů od r. 1896 do 1916 berou jako občanskou válku. Malé v dobytčácích transportované děti zabíjené negramotnou muslimskou hamídíjí. Toť opravdu \"občanská válka\". Ostatně, přeci nikdo není nucen násilím z krajů muslimských sem přijíždět. A pokud tak činí, pak nikoli jako náhrada prac sil (stárnoucí populace), neboť české továrny jsou- až na pár montoven, uzavřeny. A ostatně jak Váš spolublogger Zdeněk Müller věští z Paříže, nezná Araba, který by v jeho okolí pracoval. Müller je islamofil, bývalý vládní tlumočník do a z arabštiny, a- kromě stranické funkce- též bývalý zástupce ved. odd. arabských zemí v OÚ ČSAV.

    OdpovědětVymazat
  16. Nemám dnes mnoho času, tak jen stručně pro Petra: článek není o utiskovaných dívkách v nikábu, ale o té jedné \"s dlouhým vlasem\" - šátkem na hlavě. O Češce, reprezentující, stejně jako dřív \"máničky\" (jak víte, že jsem nikoho takového neznala? Zdám se Vám tak mladá?) \"nepřátelskou ideologii\". Ta slečna nebo paní není Turkyně ani Arabka, odnikud, stejně jako já, nepřijela. Můžete snad namítnout, že nás nikdo nenutil se tu narodit a nemusíme tu zůstávat, pokud se necheme podřídit místní módě? A oč pak budete lepší, než ti Turci?
    Víte, mě se tolik netýká, co a jak je v Turecku nebo v Británii. Zajímají mě země, jichž jsem občankou - to je Česko a Senegal, a tady v náboženské toleranci na celé čáře vítězí Senegal.
    Kdo je pan Müller, vím, četla jsem jeho knihy. A pokud vy chcete vidět pracující Araby, v IBM v Brně je jich celá řada; jejich výhodou mj. je, že jsou ochotni pracovat i na Štědrý den.

    OdpovědětVymazat
  17. Redakci eurabia.cz jsem zaslal mail s upozorněním že pokud do týdne článek červené karkulky neodstraní, podám na ně trestní oznámení ve smyslu § 198 o hanobení národa, etnické skupiny, rasy a přesvědčení a § 198a o podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod zákona č. 140 / 1961 Sb.
    Po několika dnech byl článek odstraněn. Doufám že nás takových bylo víc.

    OdpovědětVymazat
  18. Pro Petra \"na hodinu\" :) : vidím, že jste vskutku chvályhodně mužem činu. Já nepsala Eurabii, neb jsem se chystala podat to trestní oznámení (a ejhle, jen jsem se vrátila po svátcích domů, důkaz zmizel :) )... ale ona je bohužel asi jen otázka času, kdy se najde jiný důvod.

    OdpovědětVymazat
  19. Tak to mám radost že nás víc bylo :o)
    Jo, hranice je třeba stanovit nejen při výchově dětí...Jináč nikdy není jisté kde to skončí.

    OdpovědětVymazat
  20. bych chtela jen namitnout, ze jsem videla dokument v Turectine! o tom jak to s tema Armencama bylo z te Turecke strany. Jen se chci zeptat, zda jste v ramci nezaujatosti mluvil take s nejakym opravnenym Turkem o te tzv. genocide Armenu? Tedy zda vas zajima take ta druha stranka veci nebo jen papouskujete jednostrane?? Protoze pro me je ta nenavist mezi Armencama a Turkama vzajemna! Mozna by stalo za to udelat nejaky pruzkum jaka je ta vzajemna nenavist procentualni tedy poctem nenavistnych jedincu na obou stranach vyjadrena?! :o)))

    OdpovědětVymazat
  21. S mojou manželkou - budhistkou (ja som katolík) žijeme v moslimskej krajine. No a považujeme za samozrejmé, že na Ramadán zapaľujeme lampičky a na úrady nechodíme v kraťasoch - čo je nežiadúce nielen v moslimských štátoch.
    Pred 20 rokmi problémy medzi moslimami a kresťanmi prakticky neexistovali ani v Európe. Neviem identifikovať, čo spustilo tento proces. Ale pamätám si na dve vojny v Iraku, vývoj v Palestíne, obsadenie Afganistanu. Keď sa skúsim zamyslieť, ako by som reagoval, pokiaľ by sa takto správali iné náboženstvá k mojim súvercom - asi by som sa cítil trochu ukrivdený... No a keby mi tu zakázali nosiť medailónik s Panenkou Máriou na krku, už by ma to asi dosť vytočili.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka