čtvrtek 12. srpna 2010

Ramadán pro katolíky

Muslimové v Česku zahájili třicetidenní postní dobu včera. Jejich senegalští souvěrci hladovějí až ode dneška... a inspirují křesťany.

Předvelikonoční půst byl i v počátcích křesťanství přísný: věřící nepožívali více než jedno skromné jídlo po slunce západu. Teprve v běhu dalších staletí se pravidla zmírňovala. Senegalští křesťané si nic neusnadňují ani v dnešní době; šest týdnů před Velikonocemi se od úsvitu do západu slunce zříkají jídla i vody.  

 

Jolanda Sarrová, studentka jedné z dakarských katolických středních škol, přiznala reportérovi agentury Reuters: "Cítím se svobodná. Cítím se dobře, protože to dělám pro Boha. Jsem povznesena a ani se mi jíst nechce."  

 

Podle sedmdesátiletého pátera Jacquese Secka jde o poměrně nový trend: "Za mého mládí se tu lidé běžně nepostili. Někteří se omezili na dvě lehká jídla denně a pak si dávali až večeři. Úplně se postící křesťany jsem začal potkávat až v 70. letech, kdy jsem sloužil v dakarské katedrále. Teď je plný půst mnohem běžnější. Věřící chtějí ukázat, že berou víru stejně vážně, jako jejich muslimští sousedé, chtějí soutěžit v sebeobětování."  

 

A slova školáka, chlubícího se, že "muslimové jedí a pijí ráno, před úsvitem slunce, ale my  jen v noci a půst držíme celých 24 hodin," to dokládají.  

 

První křesťané, přišedší do Senegalu, byli pravděpodobně portugalští obchodníci v 15. století. Křesťanství se významněji začalo šířit až s francouzskými misionáři o tři sta let později, v době, kdy islám na senegalském území působil bezmála sedm století. Když misionáři seznamovali své nové ovečky s půstem, mnoho z věřících už znalo jeho islámskou formu.  

 

Švadlena Marie-Simon Mbengue si v týdnech před velikonocemi nevybírá ani pauzu na oběd: jí jen večer. "Přinášíme oběti, modlíme se a konáme dobro, abychom ukázali svou oddanost Ježíši," vysvětluje. "Nemůžeme trpět tak jako On, ale měli bychom udělat co nejvíce."

 

Muslimská učitelka šití Ndeye Binta Lo se ze solidarity s katolickými přáteli postí i pár dnů před Velikonocemi stejně svědomitě, jako dodržuje půst o Ramadánu: "Vyrůstali jsme spolu a žijeme spolu," říká.  

 

Náboženské komunity jsou v Senegalu často smíšené; pro křesťany je běžné sdílet s muslimy náboženské svátky a naopak. "I když se nějaká rodina stane katolickou, skrze společenské a příbuzenské kontakty zůstává spojena s velkým počtem muslimů," přibližuje situaci David Frankfurter, profesor religionistiky z new hampshirské univerzity.    

 

Více: http://www.reuters.com/article/idUSL0964553320070321  

 

http://calorielab.com/news/2008/09/18/ramadan-in-dakar-fasting/  

 

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=Article_C&pagename=Zone-English-News/NWELayout&cid=1221461479726        

6 komentářů:

  1. Promin, Manzelko, ale vubec se mi nelibi druha veta. Jak muslimove inspiruji krestany? U nas napriklad muslimove drzi Ramadan tak, ze se pred vychodem slunce nacpou k prasknuti a to same delaji po zapadu. To podle me neni pust. A krestane, co znam ja, drzi pust opravdovy, kdyz pust tak pust, proste nejedi a nepiji vubec na cas, ktery si stanovi (ja osobne bych to nedokazala).

    OdpovědětVymazat
  2. Nejist neni problem, ale nepit v lete nejakych 20 hodin denne je vylozene zverstvo. Nejde o to, ze by to neslo vydrzet - jde o to, co na to vase ledviny.

    OdpovědětVymazat
  3. Muslimové mají islám a Ramadám a v demokratické Evropě mají nárok na náboženskou svobodu. Vztah islámu a demokracie je ale podle muslimů následující: „Demokracie je neslučitelná s islámem, nebo islám nabízí vládu Stvořitele tak, jak je vykládána patřičně vzdělanou náboženskou elitou, zatímco demokracie je nearabský pojem, který nutně implikuje vládu stvořených, v níž nevěřící a ignoranti mají rovný podíl na řídicím a rozhodovacím procesu, čímž si uzurpují Boží vládu.“ Takže pozor na islám a pozor na Ramadán, abychom ho jednou nemuseli v Evropě slavit povinně.

    OdpovědětVymazat
  4. Lempovi: článek je o ramadánu v Senegalu. Je zde tedy zcela irelevantní, co je nebo není arabský pojem, protože Senegal toho má s Araby společného přibližně tolik, jako s Evropany. Jinak jsou tyto stránky obecně spíše o Senegalu, kde křesťané povinně slaví muslimské svátky s majoritou a muslimové slaví povinně ty křesťanské s minoritou. Ovšem nikdo tam ono \"povinně\" nechápe jako újmu na své náboženské svobodě.

    (O vztahu islámu a demokracie /i jiných politických uspořádání/ debatují náboženští i političtí odborníci už celá desetiletí na mnoha kongresech a v mnoha pracech - např. John Esposito a John Voll na toto téma napsali celou obsáhlou knihu -, aniž by se dokázali dohodnout na nějakém uspokojivém výsledku. Nemyslím, že je možné tuto záležitost jednoduše definovat na několika řádcích.)

    OdpovědětVymazat
  5. To je hezky. Vubec, Manzelko, nabozenska tolerance je vetsinou v subsaharske Africe ohromujici! Dost jsem o tom premyslela a dospela jsem k nazoru (pozor, zjednodusuju), ze je to kvuli velkemu vlivu animismu, ktery predpoklada existenci vetsiho poctu bohu a ne jen toho jednoho jedineho \"spravneho\"... lide to hromadne akceptuji, a pak proste nemaji problem s tim, ze druhy veri necemu jinemu. Nevim, jak v Senegalu, ale v Beninu je bezna kumulace vyznani. Vetsina krestanu i muslimu, co jsem poznala, jsou zaroven i animisti a predstava jedineho Boha je jim nepochopitelna.

    OdpovědětVymazat
  6. to já spíš zaznamenala, že i animisti věří v jednoho Boha, ale k tomu ještě v panteón duchů... a nikdo nemá problém naopak pochopit, že Bůh je jeden, ale cest hodně. Což je možná stejně vliv animismu, který předepisuje (podle totemu) každému jiné oběti a jiné obřady... Tak se pak asi nediví, že to tak je i v jiných náboženstvích.
    Ale ze začátku mě hodně překvapovalo, že veliké množství lidí v Senegalu kumuluje i křesťanství a islám, kolikrát není vůbec zřejmé, kdo je kdo, protože katolíka potkáš s kobercem, an jde do mešity, muslim má v peněžence obrázek Panenky Marie... :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka