Ty děti neposlali žebrat jejich rodiče, alespoň ne doslova. Malí žebráčci nejsou sirotci, ani bezdomovci. Jsou to tálibové, žáčci koranických škol.
Kouzelníkovi rodiče, potomci proslulých náboženských učenců z kmene Fulbů, nenechali svým synům ani vystavit rodné listy. Na úřadech přihlásili jen dcery. (Holky ve škole nepobudou dlouho - ve čtrnácti je vdáme a bude po studiu, žádné bělošské manýry tam za tak krátkou dobu snad pochytat nestihnou.)
První sluneční paprsky toho rána tančí na vlhkém listoví v korunách mangovníkového háje. Z vesnice vyšel muž ve středních letech, kožené sandály mu pleskají o paty. Pravou rukou si občas pohladí řídkou bradku, v levé třímá hůl; neohlíží se, ale jde dost pomalu, aby mu stačil asi pětiletý chlapeček s dohola ostříhanou hlavou, který rázuje o krok za ním a přitahuje si k tělu naškrobený brokátový kaftánek. Až dojdou do další vesnice, půjčí si pan Sy koně a odveze synka k svému bratrovi, učiteli Koránu.
Bučení krav se pomalu vzdaluje, až přestane být slyšet úplně.
Bailu jsem potkala v posledních dnech minulého století v Praze, kam s turistickým vízem přiletěl z Casablancy. Asi sedm nás sedělo na dvou postelích v pokojíku studentské koleje v Suchdole. Pili jsme sladký zelený čaj a mluvili o politice; blížily se prezidentské volby. Nikdo z přítomných nebyl student; na kolejích jste ale mohli snadno získat postel, pokud jste znali ty správné lidi. A měli peníze, což nebyl Bailův případ.
Venku se začaly rozsvěcovat lampy; návštěvníci se jeden po druhém loučili. Byla jsem mezi posledními a viděla, jak se Baila zvedá:
„Tak já už taky půjdu."
„Vyprovodím vás", řekl náš hostitel, prošedivělý žadatel o azyl, a u schodiště se s námi rozloučil. Na rozdíl ode nás věděl, že Baila nemá kde strávit noc. A když jsme se my ostatní vraceli do svých světlých bytů s ústředním topením, Baila se chystal k spánku pod jedním z keřů lemujících volejbalové hřiště.
Pod přístřeškem na kůlech sedí kolem tří hliníkových umyvadel s prosnou kaší asi dvacítka chlapců ve věku od pěti do dvaceti let a snídají. Před chvílí jim skončila dvouhodinová lekce literatury. Až se rozední, půjdou na pole - učitel je přece nebude živit a vzdělávat zadarmo - a zůstanou tam až do západu slunce. (Kdyby byli ve městě, místo na pole by vyrazili žebrat do ulic.) Pak, po večeři, vezmou znovu své dřevěné tabulky a kousek uhlíku, sesednou se kolem svého mistra a budou memorovat Korán až do noci. A tak to půjde den po dni, celá léta. Paměť svých žáků tenhle učitel vylepšuje tělesnými tresty, jídelníček si mohou zpestřit vyžebraným jídlem.
Nejmladší student skládá prázdná umyvadla jedno do druhého a odchází je umýt k řece; musí si pospíšit, aby mohl jít do savany sbírat dřevo a co nejdřív se přidat k ostatním na mistrových polích.
Zaprášené bosé nožičky jsou na holeních a lýtkách plné boláků, v zanícené ráně na břiše - památce na předvčerejší mistrovo "napomenutí" rozžhaveným kusem železa - to tupě škube. Říční voda kůži aspoň příjemně ochladí.
Po bolácích i spáleninách už dávno zůstaly jen jizvy. Polobotky z umělé kůže sice nejsou nejlepším obutím do zimní Prahy, ale aspoň trochu chrání před chladem.
Žena v modrobílém úboru Misionářek lásky mne vyslechla a odemkla před námi oprýskanou kovovou branku.
- „Otvíráme každý den v sedmnáct hodin, muži musí náš dům opustit v sedm ráno. Doklady nepotřebujeme, ale chodí sem na kontroly policie."
Policie nikdy nepřišla a Baila si našel bydlení v jakési ubytovně v podkroví činžovního domu na Černokostelecké ulici.
Sedm titěrných pokojů, špinavá společná kuchyňka, jedna sprcha a jeden záchod pro všechny obyvatele půdy. A protože majitel „ubytovny" sice vybíral nájemné, ale neplatil účty, byli nájemníci brzy bez světla a bez topení. V mrazech blížících se dvaceti stupňům pod nulou to někteří řešili rozděláním ohně v pekáči na plechové podložce.
Baila měl štěstí. Podařilo se mu pronajmout si místnůstku u strojovny výtahu na jedné pražské studentské koleji. Dokonce i umyvadlo tam bylo. Peníze na nájem sháněl na brigádách, kde po něm nechtěli doklady: vykládal vagóny a kamiony, účinkoval v reklamě. A taky léčil, vyráběl amulety a vykonával modlitby za úspěch v tom či onom. Zprávy o jeho činnosti se brzo rozkřikly a Baila Sy získal stálou klientelu mezi studenty a usedlíky z afrických muslimských zemí. Když se mu o pár let později podařilo získat povolení k pobytu v České republice a hned potom i vízum do Portugalska, kde teď žije, klientela přesvědčená o jeho schopnostech mu zůstala věrná.
Bere nové zákazníky???
OdpovědětVymazat