úterý 7. září 2010

Kulturní terorismus

"Bílá Evropanka, která v sedmnácti letech konvertuje k islámu a skončí v manželství s černochem, MÁ problém s národní identitou,"

napsal mi čtenář do komentářů o prodejné lásce o ramadánu

Přestože se mi pak už nepodařilo zjistit, co přesně by to ta "národní identita" a "sounáležitost s národem" měla podle dotyčného čtenáře být a jak souvisí s náboženským vyznáním, politickým přesvědčením, výběrem životního stylu nebo volbou životního partnera, "problém s národní identitou" mi připomněl knihu, kterou by tu byla škoda nezmínit.  

 

O Průchově Interkulturní psychologii, kde se o etnické identitě a etnickém vědomí (které, mimochodem, nebylo v Evropě nijak silné, pokud vůbec existovalo, až do 15. - 18. století) praví, že  

 

Etnické vědomí jako psychický stav obsahuje jednak složku kognitivní, jednak složku emocionální. Kognitivní složka etnického vědomí je souhrnem znalostí a názorů jednotlivců na původ, odlišnost, historické osudy a jiné atributy týkající se vlastního etnika.

 

Kognitivní obsah etnického vědomí může být do určité míry sycen školní výukou a jinými formálními zdroji a může být také měřen určitými testy vědomostí.

 

Emocionální složka etnického vědomí je méně přístupná objektivnímu pozorování. Jsou to subjektivní stavy prožívání, cítění, vážící se k vlastní etnické identitě, např. pocit starosti, lítosti či smutku v případě diskriminace vlastního etnika, nebo naopak pocity radosti, hrdosti v případě úspěchů vlastního etnika. 

 

jsem už psala.

 

Průcha v ní specifikuje národ jako skupinu rozlišitelnou podle kritéria kultury, politické existence a psychologického prožívání, přičemž jednotlivá kritéria mají u různých národů různou důležitost (já sama mám za to, že kritérium náboženství coby součásti kultury je u nejateističtějšího národa na světě záležitostí méně než marginální). 

 

Zmiňuje i teorii (u nás poprvé uvedenou Vierou Bačovou) o primordiálním a instrumentálním základu etnické identity, kde primordiální základ je dán společenskou existencí, zatímco instrumentální si jedinec volí na základě racionální úvahy, přičemž emocionálně laděná primordialita by měla být charakteristická pro kolektivistické kultury (včetně těch východoevropských), instrumentalita je vlastní spíše kulturám individualistickým.

  

Etnické a národní identitě je věnována jen malá část Interkulturní psychologie. 

 

V mé knihovně se ale nachází svazek, který se vlastně ničím jiným ani nezabývá. Jeho autorem je Thomas Hylland Eriksen, osmačtyřicetiletý profesor sociální antropologie, působící na univerzitě v Oslu. Prováděl terénní výzkumy v Indii, na Mauriciu, Trinidadu, Norsku i jinde, a jeho knihy o etnicitě, nacionalismu, politice identit, multietnické společnosti a příbuzných tématech jsou překládány do mnoha jazyků. U nás v roce 2007 vydalo nakladatelství Triton v překladu Terezy Kuldové a Marka Jakoubka jeho Antropologii multikulturních společností.   

 

   

 Obálka: Antropologie multikulturních společností  - Rozumět identitě

 

 

"Kdyby se průzkumy veřejného mínění nezabývaly pouze územní příslušností, ale i jinými formami příslušnosti ke skupinám, pravděpodobně by došly i k mnohem zajímavějším výsledkům. Možná by se ukázalo, že srdce bijí silněji pro zaměstnání (pracovní skupiny) nebo že mladí se nejsilněji identifikují s jinými mladými.

 

 

Evans-Pritchard popsal také tento typ identifikace působící dojmem, že identita jednotlivce je uspořádaná jednotka, která vypadá jako ruská bábuška nebo jako soubor na sebe naskládaných soustředných kružnic. Kdyby se jednalo pouze o jeden princip (např. původ, jazyk apod.), který by řídil příslušnost ke skupině, pak by takový model fungoval. Pak bychom mohli vytvořit model Norů, který by ukázal, že na prvním místě jsou obyvateli Bergenu, poté Vestfoldu, pak východního Nora, poté jsou Nory, Skandinávci, protestantskými obyvateli evropského severu, Evropany atd. - do té doby, než bychom dospěli k příslušnosti k celosvětovému obyvatelstvu.  

 

 

... Je zřejmé, že pro ty, kdo "žijí ve dvou kulturách" je největším problémem to, že po nich kulturní identitu veřejnost vyžaduje. Nemáš-li kulturní identitu, tak si ji, prosím tě, opatři.  Odmítneš-li, budeme tě zahrnovat soucitem do té doby, dokud se nerozhodneš!

 

 

... Rafinovanější a významnější verze kulturního terorismu vychází z předpokladu, že celek člověka žije uvnitř kultur, které spolu úzce souvisejí, a ze kterých nikdo nesmí vyjít ven vstříc zbytku světa. Identita a příslušnost člověka je údajně bezezbytku spojena s touto kulturou, která má svoji vlastní vnitřní logiku a je zcela odlišná od jiných kultur. Takový model světa je neakceptovatelný a mystifikující. Dnes je většina z nás více či méně kulturními kreoly: nacházíme se uprostřed mnohoznačného, volného a absurdního universa znaků, obrazů, hudby, hodnot a idejí různorodého původu."  

 

 

Citovat by zasloužilo mnohé. O identitě, která je "imperativem", vnucovaným okolím (Turek v Norsku je s se svou tureckou identitou konfrontován několikrát denně, zatímco Turek v Turecku si na to, že je turek, vzpomene nanejvýš několikrát ročně), o identitě volené, o relativitě svobody, stupních identifikaci, relační a situační identitě, potřebě nějakých barbarských "oněch", aby bylo možno vytvořit identitu "my", tradicionalistickém hnutí hindutva a rozpadu Jugoslávie očima antropologa, o tom, že a proč je snazší náležet k minoritě než k majoritě a  proč je kulturní relativismus nehumánní, si ale raději přečtěte sami, máte li chuť přijít na kloub "krizím identity" v moderní kreolizované společnosti (slovem "kreolizovaná" tu nemyslím vliv kreolizace rasové nebo národnostní, ale kulturní - a vlastně i jazykové).

 

Manželka doporučuje ze všech sil.

7 komentářů:

  1. Číslo sury: 4, Název sury: Ženy, Arabský název: Al-Nisa´, Verš: 34
    Muži zaujímají postavení nad ženami proto, že Bůh dal přednost jedněm z vás před druhými, a proto, že muži dávají z majetků svých (ženám). A ctnostné ženy jsou pokorně oddány a střeží skryté kvůli tomu, co Bůh nařídil střežit. A ty, jejichž neposlušnosti se obáváte, varujte a vykažte jim místa na spaní a bijte je!
    Číslo sury: 5, Název sury: Prostřený stůl, Arabský název: Al-Má´ida, Verš: 51
    Vy, kteří věříte! Neberte si židy a křesany jako přátele, nebo oni jsou si přáteli jedni druhým. Kdokoliv z vás se s nimi přátelí, ten stane se jedním z nich a Bůh věru nepovede lid nespravedlivý.
    Číslo sury: 4, Název sury: Ženy, Arabský název: Al-Nisa´, Verš: 144
    Vy, kteří věříte! Neberte si nevěřící za přátele místo věřících! Chcete snad proti sobě dát Bohu oprávnění zjevné?
    Číslo sury: 16, Název sury: Včely, Arabský název: An-Nahl, Verš: 51
    I pravil Bůh: „Neberte si božstva dvě, vždy jen Božstvo jediné je - Já, a Mne se obávejte!“
    Zdroj: http://islamweb.cz/koran/ (Oficiální stránky Ústředí muslimských obcí)

    OdpovědětVymazat
  2. lemp 29.08.2010, 16:29:38 http://www.manzelka.bloguje.cz...hp :
    \"...já už váš blog navštěvovat nebudu. \"

    OdpovědětVymazat
  3. Už to bylo naposled, slibuju. Nechci se už zúčastňovat všeobecné diskuse. Podtitulek svědčí o tom, že jste o něčem přemýšlela, tak jsem si dovolil pár odkazů - kdybych znal Váš mail, použil bych ho.

    OdpovědětVymazat
  4. lempuv vycet mi pripomina me oblibene citaty z bible :)

    OdpovědětVymazat
  5. Lempe, vůbec nejde o diskusi, té se klidně zúčastňujte, je-li libo. Jen, že se asi řadíte mezi rozrůstající se suitu těch, kdo veřejně proklamují, že tyto stránkjy \"už nikdy neotevřou\" případně \"nenavštěvují\", leč sem tam se neudrží a okomentují, ačkoli tu vlastně vůbec nic nečtou... (Já to mám nastaveno trochu jinak, důsledná jsem nejen s dětmi.)
    Pro intimní sdělení nemusíte znát e-mail, dá se použít i vzkazník z této stránky. Perex článku nenasvědčuje, že jsem \"o něčem přemýšlela\", ale že jsem si vzpomněla, že má knihu, která hovoří o tom, o čem jste přemýšlel vy (proto váš citát v záhlaví).


    PS: Vaše podrobné studium Koránu mě těší; jistě máte podobný přehled i o ostatních Písmech, třeba Starém Zákoně, Novém Zákoně, Zarathuštrovi...? ;)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka