O tom, jak se nejvhodnější životní partner vybírá, jsem už psala. Předpokládejme tedy, že "zlatá manželka" už byla vybrána. Ženicha nebo dokonce oba snoubence rodina seznámila s jeho/jejich osudem a on/oni souhlasili.
Nastávající ženich se domluví s nevlastním bratrem (synem svého otce) nebo vrstevníkem, se kterým prošel iniciací (byla-li). Tento průvodce, jakýsi "kmotr manželství", bude jeho rádcem, prostředníkem a mluvčím. Ještě celá léta po svatbě může být volán k intervenci při neshodách mezi manželi nebo ženichem a jeho tchánem.
Oba muži se některé čtvrteční či páteční odpoledne vydají do domu nastávající nevěsty s předepsanými dárky - několika kilogramy ořechů kola, penězi, někdy i tabákem, čajem nebo kávou.
Ženich a jeho mluvčí po příchodu jsou pozváni k posezení s nastávající snoubenkou a její matkou, dostávají vodu k pití a nabídku osvěžení koupelí; vodu připravuje dívka. Už podle vstřícnosti přijetí může nápadník usuzovat na oprávněnost nadějí na sňatek; navíc musí dávat dobrý pozor na to, jak se chová, tváří a mluví potenciální nevěsta - v rodinách, kde v tomto případě na názor dcery dají, může z jejího (i když vždy neochvějně zdvořilého) chování vyčíst, zda je jako budoucí manžel vítán či nikoli. Náznaky nemusí být pro nezasvěceného čitelné - jako "ne" se například vykládá, neposadí-li se dívka na pohovku s hosty nebo odejde-li z místnosti.
Návštěvníkům je poskytnut čas na to, aby se převlékli do slavnostnějšího oděvu a navoněli; následuje předání ořechů dívce a její matce a opatrné vyznání lásky. Kladné přijetí takového výroku ze strany dívky (stále v přítomnosti matky) ale ještě nemusí znamenat, že dívka je manželství nakloněna; stává se, že vyznání (mírnější, stydlivou formou) oplácí jen ze zdvořilosti. Pak si ženich může vyslechnout: "konečné rozhodnutí necháme na tatínkovi," přičemž tatínek bude instruován, jakou odpověď nápadníkům dát.
Další cesta nápadníků vede k pánovi domu i v případě, že se potenciální snoubence a její matce zamlouvají. I jemu nabídnou ořechy kola a vyjeví účel návštěvy. Poté na scénu vstupuje matka dívky, která vyjádří svůj názor a přetlumočí stanovisko potenciální nevěsty. Naděje na úspěch je větší, pokud dívka souhlasí, nápadník je z příbuzenstva a nabízí přiměřeně vysoké věno. V případě, že nápadník do rodiny nepatří, může otec poodložit vyjádření na dobu, než zjistí, z jaké rodiny návštěvník pochází a vyžádá si souhlas dalších příbuzných, zejména bratrů matky nastávající snoubenky.
Zamítavá odpověď je vždy zdvořilá ("Dejte nám ještě nějaký čas na rozmyšlenou...") a přijde-li, nápadník už se s dívčinou rodinou nekontaktuje, pokud tak ona rodina neučiní sama. Pokud je vyjádření jednoznačně kladné, vrací se nápadník a jeho mluvčí k oběma ženám a předávají jim peníze a/nebo další dary. Tím je dohoda stvrzena, ačkoli stále ještě ne definitivní.
Návštěvníky pak rodina zdržuje v domě až do pozdního odpoledne nebo do dalšího dne - pokud přenocují, pak v jednom pokoji s dívkou a její matkou. Snoubenci a mluvčí obvykle sdílejí jedno společné lůžko, odděleně od matky; k intimním kontaktům nedochází.
Zhruba po týdnu od první návštěvy přináší snoubenec s přáteli své nastávající další dary, nazývané "zahánění milenců" - významnější částku peněz, šperky, náramkové hodinky, mobilní telefon apod., větší množství ořechů kola, kávu, sušenky atd. Peníze, šperky a další osobní dárky předávají za přítomnosti matky dívce osobně; od chvíle, kdy je přijala, se zavazuje k tomu, že se už nebude vídat s dalšími muži.
Dívka obvykle zprvu odmítá dárky přijmout; snoubenec ji musí přesvědčovat o tom, že minule přišel vyjevit své úmysly, dárky při druhé návštěvě dokládají jeho upřímnost. Je-li i pak odpověď dívky "polož to tamhle" nebo "dej to mé matce", znamená to konečné odmítnutí; k tomu, aby byl závazek platný, je nutno, aby dívka přijala dary vlastní rukou.
Po odchodu hostů volá matka ženy ze sousedství, ukazuje dceřiny dárky a hostí je ořech, sušenkami a kávou od ženicha. Od zasnoubení k vlastní svatbě může uběhnout několik měsíců, rok i delší doba, během které je snoubenec povinen neustále dokládat snoubence a její rodině svou oddanost, převážně materiálním způsobem; o svátcích i mezi nimi přináší peníze, rýži, snoubence na svátky kupuje kompletní garderóbu, předchází si její matku a otce.
Teprve pak se může nadít svatby... a o tom zase příště.
Proc jsem si ja nestastna nevzala nejakeho Wolofa ;)
OdpovědětVymazatad komentar cislo 1: :DD
OdpovědětVymazatomyl, muj diskuzni prispevek u pani Diartove jsi nepochopila! Psala jsem, ze ve vsech muslimskych zemich je proces, ktery se sklada ze tri casti stejny, tedy slib, zasnuby a svatba! Ne, ze prubeh zasnub a svatby je stejny! Hlavni pointa byla o tom, ze i v muslimskych zemich (pokud to neni vylozene domluvena svatba, ale i u ni) je proces namlouvani slozen ze tri stupnu.... a byla to hlavne reakce na to, ze pani Diartova radila jiste dotycne, kdyz je zamilovana, aby se hned vadala! Coz je podle me naprosta blbost, kterou muslimove vi a proto se tento dulezity proces dovrsujici manzelstvim sklada ze tri stupnu, ktere muzou trvat delsi nebo kratsi dobu, coz je prubeh a o nem jsem psala, ze se prave lisi.... zalezi na rodine, rodinnych tradicih, na tradicich kazde zeme atd. Ale proces je stejny! Slib, zasnuby a svatba!.... mozna jen oznaceni je jine, ale to jsem take zminila..... jsi me vcelku prekvapila, ze jsi muj prispevek nepochopila :o(((
OdpovědětVymazatoprava: radila aby se hned vdala! ;o)
OdpovědětVymazatprispevek 3 a 4 je ode me, nekam se me vyparilo moje jmeno.... omlouvam se.
OdpovědětVymazatjá si nebyla jista, pod jakým článkem to bylo, kdo to napsal (měla jsem podezření, že Ty, ale ne jistotu, a číst všechny diskuse u Soni a Aishy, to je nad moje síly :) ) ani jak přesně to bylo :D, tak proto!
OdpovědětVymazatNicméně pokud \"slib, zásnuby a svatba\", pak v Senegalu může \"slib\" teď v posledních letech (možná i desetiletích?) úplně chybět, požádat o dívku může přijít i někdo z ulice, aniž rodina tuší (to už je, myslím, naznačeno v článku) - leda bychom ty zásnuby \"rozdělili\" na slib a snoubence začali za snoubence považovat až po odevzdání \"zahánění milenců\".
Děkuji za upřesnění! :)
v Turecku se vetsinou slib a zasnuby take spojuji, tedy rodina prijde oficialne pozadat nevestu o ruku a pokud jsou jiz tak nejak dopredu domluveni tak se hned i predavaji prstynky a darky.... ja popsala jak je to oficialni a pokud si vzpominam tak pani Kamesova tusim popisovala proces naprosto stejny.... ze prvne rodina musi pozadat o svoleni a oficialne pozadat o ruku a take se seznamit.... potom se snoubenci zasnoubi a predaji prstynky (neni podminka) a u toho se slavi a potom se teprve oficialne vezmou a zase slavi..... v Senegalu je to podobne akorat to ma jine nazvy, coz jsem v mem prispevku take uvedla, ze ty nazvy jsem volne prelozila z Turectiny a ze se mouhou lisit... ale oficialni jsou ty tri kroky, to ze si je nekteri upravuji je vec jina :o)) V Turecku jsem treba zazila, ze se rodiny oficialne navstivili i po slibu mezi zasnubama,aby se oficialne domluvili jak ty zasnuby provedou (coz neni dekorem predepsane).... nebo darky v Turecku jsou vetsinou pri slibu(oficialni pozadani o ruku - plati i u dohodnutych svateb)cokolada a kytice a nevesta dela pro vsechny tureckou kavu a zenichovi schvalne prej ze soli, aby zjistila zda o ni opravdu stoji, tak ji vypije az do dna... pri zasnubach se predavaji dary a rodina zenicha je povinna nakoupit darky cele nevestine nejblizsi rodine (od tradice se odpousti).... ale ze nevesta pri zasnubach dostane sperky zustava a zenich dostava vetsinou hodinky a je to takova mensi oslava.... jednou jsem zasnuby zazila zahradni, jednou v rodinem kruhu domova a jednou v restauraci.... do toho uredni ano si muzou snoubenci rict pred oficialni oslavou jen treba opravdu v uzskem rodinem kruhu klidne dva dny(3 mesice) pred oficialni oslavou svatby... v Turectine ten cely proces je popsan: soz, nisan a dugun - slib, zasnuby a svatba, kde nikah je oznaceni pro uredni oddani.... my jsme treba slib a nisan meli jen jako oficialni veceri s manzelovou rodinou.... bez zadneho oficialniho pozadani o ruku a predani prstynku ale za to jsme meli Nikah - uredni svatbu, potom muslimskou svatbu- tedy oddani imamem a potom dve oslavy svatby :o)) tedy podle oficialniho dekoru vse hodne upravene....v Turecku se pri uredni svatbe prstynky nepredavaji, ty se predavaji pri nisanu-zasnubach, kde jsou prstynky svazany cervenou masli a oficialne se pri nasazeni prestrihavaji..... coz vsechno jsou detaily a tedy prubeh, ktery se lisi jak danou rodinou, lokalitou ci statem.... si vzpominam ze pani Kamesova treb ppisovala jak slavi nevesta den pred svatbou s hennou v Turecku (henna gecesi) take provadene, ale od teto tradice se take odstupuje(nevesta slavi v zenskem prostredi, zenich v muzskem kazdy zvlast)...
OdpovědětVymazatjo jeste abych to upresnila: tak prej u zasnub si rodiny navzajem predavaji darky ne ze jenom zenichova rodina nevestinne a ze se v Turecku muze vynechat dugun-oficialni oslava svatby (ale vsichni tim mysli svatbu, protoze nýkah a dugun byvaji spojene) a pri nikah-uredni svatbe se gratuluje a predavaji dary nebo penize a hoste dostavaji male darky, casto je to mala dozicka s par sladkymi bombony uvnitr.... ale toto vsechno jsou detaily :o) Manzelko vidis, tak nejak jsme se nakonec shodly :o) A verim, ze se i shodnem v tom, ze uspechat svatbu a skocit do manzelstvi po hlave je velmi nebezpecne kor prave u muslimskych narodu :o)) Ze to predepsane dekorum ma jisty smysl a ti kdo toto dekorum zavedli vedeli proc :o)) Hezky den
OdpovědětVymazat