Zpráva o tom, že jedenáctiletá Ndey Selbe Diouf byla znásilněna, zavražděna a rozčtvrcena, se šířila jako požár ve stohu. Každý, kdo se to sobotní odpoledne nacházel na ulicích čtvrti Darou Salam v dakarském Guediawaye, přiživoval plamen hněvu a touhy po odplatě za smrt dítěte - od zdí domů se odrážel křik, který sílil, jak se k davu přidávali lidé.
Skřípění brzd přišlo pozdě. Abdoulahab Wade, toho dne přistižený při pokusu pohřbít rozřezané ostatky holčičky, se před vběhnutím do vozovky nerozhlížel - auta se mu, v porovnání s rozzuřeným davem který měl v patách, nezdála nebezpečná. Dakarské autobusky nebývají v nejlepším technickém stavu. Na asfaltu se rozstříkla první krůpěj krve. A další, když zraněného dostihli pronásledovatelé.
Kdoví, jak dlouho trvalo, než ho vysvobodili přivolaní hasiči, a odvezli jej na traumatologické oddělení nemocnice v Grand Yoffu.
Vrah Ndey Selbe Diouf zemřel na následky svých zranění včera ráno, dva dny po smrti své oběti. Jeho rodina prohlašuje, že byl duševně nemocný a léčil se na psychiatrii. Zděšení sousedé v televizním zpravodajství říkají, že nic takového - vraždu a lynč - ve své čtvrti ještě nezažili, a další se rozhořčují nad tvrzením, že by utlučený provinilec byl pomatený ("znala jsem ho, byl to lump, bral drogy. Žádný blázen!") - "vždyť to dítě vylákal na zmrzlinu, po činu ji podřízl a pak to chtěl chladnokrevně zamaskovat - copak tak se chová blázen?"
Senegal v roce 2004 zrušil trest smrti - vlastně celkem zbytečný, protože za celou dobu existence republiky byly popraveny jen 4 osoby (pro srovnání - je to zhruba o stovku méně, než v téže době u nás). V zemi, jejíž ústava praví, že "stát je povinen respektovat a chránit lidský život" to ale neznmená, že se zločinci - ať už skuteční, nebo domnělí - hrdelního trestu "v lidové podobě" nedočkají.
Úmrtí způsobených pouliční spravedlností je tak málo, že nejsou ani zvlášť zanesena v policejních statistikách. Můžeme je počítat jen podle zpráv z médií, která takovým případům věnují relativně velkou pozornost: jeden člověk zemřel pod rukama pomstychtivého davu v roce 1993, dva v roce 1994, v roce 1996 jeden. Další v roce 2001, tři lidé o dva roky později, jeden v roce 2007 a dva letos. Případy lynčování, které oběť přežije, se počítají na desítky ročně.
Může se to zdát málo v porovnání se situací v některých jiných zemích; podle BBC se například v Nigérii vyskytují někdy až desítky smrtelných případů týdně, přičemž provinilci bývjí často upalováni ( http://www.viewnaija.com/video-2839.html ). Neznamená to ale, že by lidové soudy bez ohně byly humánnější. Před šesti lety lupičův komplic raději svého bitého přítele zastřelil, aby zkrátil jeho utrpení, a muž neprávem obviněný z vraždy a série znásilnění děvčátek umíral s odtrženým ukazovákem, bez ucha a vykastrovaný.
Policejní stanice jsou daleko od sebe, četníků je málo a policejních aut ještě méně. Než by se obyvatelé aglomerací bláhově spoléhali na pořádkové síly, raději formují domobranu.
Každá oběť trestného činu v první řadě počítá s pomocí kolemjdoucích - obvinění je tady důkazem, a nelze jej vzít zpátky. Široké vrstvy obyvatel vnímají současnou vládu a všechny její projevy (policii nevyjímaje) jen jako pokračování cizí koloniální moci, takže se stává, že dav atakuje zločince i v bezprostřední blízkosti žandarmerie.
Policisté jsou často ti, kdo provinilce zachraňují a zároveň s ním zatýkají i ty, kdo se lynčování dopustili. Úloha mužů zákona není jednoduchá: v roce 2001 byli i oni napadeni, když se ze středu rozzuřného davu pokoušeli odvést tlučeného vraha.
Soud ulice je rychlý a efektivní - nese s sebou ovšem riziko vraždy, jak je popsáno ve výše uvedeném případě domnělého násilníka. Oběť pouliční spravedlnosti může své trapiče nechat zavřít nebo je žalovat ("advokát požaduje pro svého klienta milion západoafrických franků jako odškodné za psychickou újmu a ponížení, jehož se mu dostalo před očma celé čtvrti,"), ale málokdy k tomu dojde i v případě pozůstalých po těch, kteří na ulici vypustili duši: rodinám stačí ostuda, kterou už mají, i bez soudních tahanic. Navíc se v těchto případech dá jen těžko určit, kdo zasadil smrtící ránu.
Nikdo si nemůže být jist tím, že nebude čelit rozzuřenému davu - stačí být ve špatný čas na špatném místě a mít trochu smůly. Samotná tato možnost ovšem skutečné zločince trochu umravňuje: "Když jsem na sobě cítil ty pohledy, bylo mi jasné, že jestli začnu utíkat, poběží za mnou celá čtvť. Radši jsem neprovokoval a počkal tam na poldy," svěřil se reportérovi z Le Soleil zloděj, právě nastupující do vazby.
Sociologové vysvětlují existenci "pouliční spravedlnosti" jako "vesnickost ve městě" - na vesnicích a v menších městech k podobným událostem přitom vůbec nedochází, ale konflikt mezi moderním způsobem života ve velkých městech a tradicemi přináší podobná extrémní řešení. Staří lidé z rybářských komunit vzpomínají, že dříve byl každý přistižený zloděj svázán a položen da dno loďky, kterou pak rybáři vyvezli daleko na moře. Dnes jsou svědky toho, jak zloděj, je-li odsouzen, vychází z vězení po amnestii následujícího státního svátku.
Doktor sociologie Djiby Diakhate je přesto přesvědčen, že akty pouliční spravedlnosti v současné době (s šířením vzdělanosti a vlivu globalizace) mizí. I tak ale připomíná, že v určitých vrstvách společnosti přetrvává zakořeněné pravidlo, že člověk je buď příbuzný, nebo nepřítel: cizí, i když nevinný člověk tak může být lynčován, zatímco provinilý známý bude trestán jiným způsobem.
Vypousteni svazaneho zlodeje v lodce na more necim pripomina kdysi v nemeckych zemich oblibenou zkousku na carodejnictvi: Svazat do kozelce a hodit do reky - kdyz vyplave, je carodejnice.
OdpovědětVymazatSpravedlnost ani v osvicene Evrope vzdy nevychazela z hunamistickeho smysleni: ve stredoveku na dlouhe vezneni \"nebyly fondy\", pravo utrpne zrusil snad az Josef II(?), tresty byly rasantni a odstrasujici, nevinne odsouzeni nemeli sanci na revizi.
Soudce Lynch se vyskytoval v pripadech nizsi dostupnosti ofic. spravedlnosti nebo jako vybuch davove psychozy (motivovany pomstou). U nas se naposledy projevil snad ke/po konci 2.sv.valky - a tezko rict, jestli za tim byla nevzdelanost nebo nedostatecne vzita globalizace...
Když to je těžký- jasně, že chudáci ti, co byli neprávem obviněni a ubiti, ale pokud se toho daného činu dopustili, tak mi to přijde jako mnohem lepší způsob potrestání, než tady- tady ti někdo zabije dítě a protože se bude chovat slušně, tak ve vězení dostane nějakou práci typu knihovník a za šest, sedm let je venku... to zase nepřijde v pořádku mně.
OdpovědětVymazatMyslím, že házení svázné \"čarodějnice\" do vody bylo o něco milosrdnější, než vypouštění zloděje na moře. :)
OdpovědětVymazatAno, Josef II. byl vůbec milosrdný muž - tuším, že kromě útrpného práva zrušil i ten trest smrti, že?
Myslím, že za lynčování německého obyvatelstva těsně po konci druhé světové války mohl nejspíš faktor, který tady nezmiňuju (i když v článku, na který odkazuju, je): totiž že účastí na lynčování dává jedinec najevo příslušnost ke skupině a v současných podmínkách zároveň nedůvěru, ba vzpouru vůči oficiální moci. To by snad mohlo vysvětlovat události konce války líp, než nedostatek globalizace. :) To, co se dělo tenkrát v Čechách bych asi spíš než se senegalským případem tohoto týdne porovnala s tamním lynčováním Maurů v roce 1989, kdy šlo o reakci na zprávy o násilnostech a vraždách páchaných na Senegalcích v Mauretánii - tedy nejspíš ta vámi zmiňovaná davová psychóza (+demonstrace příslušnosti)?
\"Pouliční poprava\" pána zmiňovaného v úvodu článku má asi ještě trochu jiné pozadí: i když znásilnění (i nezletilých) se sem a tam vyskytne, vraždy kromě neonaticid jsou hodně vzácné a tím, že dotyčný po dvou takto závažných zločinech ještě zhanobil mrtvolu, se v očích okolí vyřadil z lidské společnosti...
Při psaní tohohle článku jsem občas připadla na údaje o lynčování z dalších zemí, a uvědomila jsem si jedno: zatímco v Nigérii nebo Pobřeží Slonoviny jsou podle zpravodajství obětmi \"bleskových soudů davu\" i ženy, nikdy jsem nečetla o lynčované Senegalce. A to ani o takové, která by byla jen ztlučena.
OdpovědětVymazatPřitom se nabízí otázka, jestli skutečně nikdo nenapadne třeba matku, usvědčenou z vraždy novorozence?
Tázala jsem se Chotě. Zamýšlel se dlouho, než řekl, že ani on nikdy neslyšel o tom, že by dav honil ženu. Po dalším zamyšlení ještě dodal, že si myslí, že být usvědčeným zločincem je pro ženu taková ostuda, že už ani není třeba ji bít. :)
Ale stejně mi to nedá a ptám se vás, které máte koho se zeptat :) , nebo kdo o tom něco víte: pleteme se, nebo ženy prostě z nějakého důvodu \"souzeny ulicí\" nebývají?
Tedy já o tom nevím nic,ale přijde mi logické,že se ženy nebijí.a to i za předpokladu,že udělají něco vážného....
OdpovědětVymazatVe stredoveku byli halt utlocitnejsi:) On ten zlodej mozna mel na vyber: postupne se ususit nebo nejak zvrhnout tu lodku - dokonale stabilni plavidla asi k tomu ucelu neobetovali:)
OdpovědětVymazatPokud vim, dav si to po 2.sv.v. vyrizoval i s \"kolaborantkami\" - ostrihanim dohola a nejakym zmuchlanim = ucel byl asi vic to \"vystaveni verejne ostude\" nez fyzicka likvidace, v kazdem pripade se jednalo o \"kolektivni trest\" - v obou skupinach.
Netusim jestli vsechny SS-bacharky v koncentrakach prezily osvobozeni (pokud vcas neutekly).
Jak se v techto souvislostech da vlastne vysvetlit kamenovani - pokud vim praktikovane i na zenach: odsouzeni podle sarii, vykonavatelem je ale dav..??
Cheorchio, no právě že ženy se nejen bijí, ale taky věší, upalují, čtvrtí zaživa (to poslední ještě i během občanské války v Jugoslávii)... jenže ze Senegalu jsem o lynčované ženě ještě neslyšela, tak se snažím zjistit, jestli je to náhoda a takové novinky mi utekly(?), nebo jestli opravdu ženy podléhají jenom zákonu (případně rodině... která je samozřejmě nevraždí, protože to by ve zprávách bylo taky).
OdpovědětVymazatHonzo, oni toho zloděje (podle pramenů) nejen svázali, ale taky zatížili, takže se chudák musela asi opravdu jen usušit... Dostatečná motivace k tomu nebýt zlodějem. :) Přesný význm otázky ohledně lynčováí žen vysvětluju výše (vím, že v Evropě se to dělo, v některých afrických státech se to děje celkem běžně, a člověk by řekl, že když už se provinilci lynčují, na pohlví by záležet nemělo - ale ze Sengalu jsem zprávu o lynčování ženy ještě neslyšela, nečetla.).
Ten jmenovaný Djiby Diakhate kamenování podle šaríi řadí mezi lynčování (i když, já tam vidím rozdíl v tom soudu a časové prodlevě) a jeho kořeny stopuje až ke Starému zákonu, ovšem mou otázku to taky nezodpovídá...
Tak v tom pripade si to potom ten sycak urcite dlouho pamatoval:)
OdpovědětVymazatPokud se otazka tykala jen Senegalu - bohuzel - tam je pro me moc horko:)
Pokud se neco takoveho v okolnich zemich vyskytuje, je to zvlastni. Utok na zenu by tedy mohl byt uplne tabu (=vyssi bytost?) nebo \"nestoji to za tu namahu\" (=opacny extrem) ??
Manzelko: ja vim,ze zijeme ve svete,kde se zeny biji a atd...
OdpovědětVymazatSamozrejme to vim!!!
Jen si myslim,ze delat by se to nemelo-tohle jsem tim chtela rict.
Ano, otázka se týkala jen Senegalu (ale koukám, že se nikdo nemá k odpovědi... škoda) - nevím, jestli se lynčování žen provádí v okolních kulturně příbuzných zemích (Mali, Guinea, Burkina Faso, Mauretánie...), ale jižněji a východněji bezpochyby ano. Mě to spíš přivádí k myšlence, jestli třeba ženy nejsou (nebývaly) tak vzácné (přece jen, oženit se něco stojí, děti jsou taky dobrá investice), že zabíjet je by byla škoda :))) - fakt nevm.
OdpovědětVymazatTak jsem se přeptala a můj drahý neví, nikdy lynčování ženy neviděl, ale jak víš, je to VESNIČAN VESNICKÝ, takže třeba nevěra je takový společenský přestupek, že nevěrník, či nevěrnice dobrovolně opustí vesnici, jelikož je jím silně opovrhováno a nezná nikoho, kdo je třeba homosexuální, nebo někoho, kdo zneužívá děti, prý se to děje, ale pokud je to v rodině (dědeček, strýc), tak se to tají, aby rodina neztratila společenský kredit.
OdpovědětVymazatpředevčírem jsem našla (opět v černé kronice) povídání o paní, která radši utekla z domova, protože se necítila v bezpečí. Během dvou let už byla totiž podruhé obviněna z čarodějnictví, respektive z toho, že uřknula dva mladé lidi (kteří v nemoci blouznili a opakovali její jméno). A pak jsem taky viděla záběry z \"honu\" na Abdoulahaba Wadeho; nejmíň polovina - a možná i většina - pronásledovatelů byla ženského pohlaví.
OdpovědětVymazatK tomu dodám ještě doplnění k informacím z článku: oběť vraždy nikdo nerozčtvrtil, vrah zpřelámal dítěti končetiny, aby se mu mrtvola vešla do pytle. On sám byl skutečně delší dobu v psychiatrickém léčení... ale k tomu (a dalšímu fenoménu) se vrátím v nějakém jiném článku).
Jíťo, však oni tam psali, že na vesnicích se nic takového neděje. Choť tvrdí, že ještě za jeho mladších let :) se u nich doma, v relativně velkém městě, všichni znali a už jen pouhé kouření cigarety na veřejnosti byl důvod k ostrakizaci.