pátek 10. října 2008

Africká filosofie

Alena Rettová vystudovala na Karlově univerzitě filosofii, afrikanistiku a germanistiku a na univerzitě v Bayreuthu se věnovala svahilštině, bambarštině, mosijštině, hauštině a literaturám v těchto jazycích.

V roce 2001 vydala v nakladatelství Zdeňka Susy knihu Africká filosofie (u nakladatele se dá objednat dodnes), jedinou českou práci na toto téma. Autorka si dala tu práci a ve špatně dostupných pramenech vyhledala celou řadu informací. Od zamyšlení o tom, zda a co je africká filosofie přechází k počátkům její modernity a k dělení té soudobé na tradiční (příklady od Akanů, Jorubů, Hausů, Igbů, Luů a Etiopanů) etno- , politickou a profesionální.

 

 

Akanská epistemologie

 

Oproti západnímu chápání poznání, které se opírá o dva pilíře: o poznání rozumové a smyslové, jsou v africké epistemiologii zcla legitimní vjemy mimosmyslové, je rozšířena víra v paranormální jevy.

 

Akanská epistemiologie zahrnuje přesvědčení o vrozenýc idejích, jak dokládá např. akanské přísloví Obi nkyere abofra Nyame - Boha dítě nikdo nenaučil. Plně akceptuje také poznání spočívající na zkušenosti a učení: nneema nyinaa dan sua - všechno závisí na zkušenosti.

 

Prvek odlišný od západní epistemiologie jsou další zdroje poznání jako zprostředkování duchovními médii, věštectví a čarodějnictví. Věštci, tradiční léčitelé a čarodějnice (nebo čarodějové) jsou schopni mimosmyslového vnímání, jehož prostřednictvím komunikují s nadpřiroznými bytostmi. Používání duchovních médií a věštectví zahrnují formy mimosmyslového vnímání, jako je telepatie, clarvoyance a předtucha.

 

Zprostředkování poznatků duchy, které je zdrojem parapsychologického poznání, souvisí s pojetím kauzality, které zahrnuje možnost působení duchovních bytostí na lidský a přírdní svět a z toho vyplývající mravní rozměr událostí, které by západní člověk chápal pouze na rovině hmotného působení a s poukazem na náhodu by nehledal jejich teologické příčinné vysvětlení.

 

K tomu se vztahuje i akanský pojem pravdy, který podle Kwasi Wiredua má spíše morální než čistě kognitivní obsah."

 

(Str. 114, Africká filosofie, Alena Rettová)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka