Krátce po osmé přijímá první hovor: "Dobrý den, tady je sekretariát doktora Duponta, slečna Jeanette Renardová," švitoří s francouzským přízvukem. "Pan doktor tu bohužel není, ale můžete nechat vzkaz..." a diktované bleskově vyťukává na klávesnici, aby mohla vzkaz panu doktorovi poslat.
Nafissatou pracuje, stejně jako tisíce jiných občanů Senegalu, Tuniska a Maroka, pro francouzská call-centra, která zdražování pracovní síly a zvyšující se požadavky pracovníků vyhnaly z Evropy na jih. Některé společnosti pronajímají "instantní sektářky", takové, jakou dělá Nafissatou; jiné se zabývají telemarketingem. Jejich afričtí pracovníci se každé ráno seznamují s aktuální povětrnostní situací ve Frncii a vybírají místa, kde je špané počasí, aby zastihli doma co nejvíce potenciálních klientů.
Jedno mají ale s "instantními sekretářkami" společné: nikdy neříkají své pravé jméno. Francouzští klienti, rozčarovaní z rostoucí nezaměstnanosti, by prý mohli negativně reagovat na skutečnost, že za francouzskou firmu jim volá někdo z Afriky.
Pro Senegal jako nové hlavní středisko telefonních služeb hovoří několik faktorů: náklady na call-centrum v Senegalu jsou asi o polovinu nižší, než ve Francii. Kombinace čtyřicetiprocentní nezaměstnanosti a francouzského vzdělávacího systému umožňují velký výběr kvalitních pracovníků. Výše, nebo spíš níže obvyklých platů v Senegalu dává francouzským společnostem šanci snížit mzdové náklady až o pět šestin, a i tak si jejich senegalští zaměstnanci připadají dobře placeni.
Zajimavy napad. Nejem vyroba ale i sluzby se daji presunout... Jak asi jsou na tom v oblastech s nizkymi prijmy s cestinou?
OdpovědětVymazatmam obavu, ze s cestinou by to bylo horsi :)
OdpovědětVymazatzatím je to naopak: oblast s nízkými příjmy jsme pořád ještě i my a call centra centra tecnické podpory zahrančních firem se otvírají u nás. Ale protože pracovtých polyglotů je málo, najímají tu zase cizince z ještě nízkopříjmovějších oblastí (příklad: americká společnost, v níž - na Moravě - pracuje Choť, dovážela pracovníky z Tuniska a dalších zemí, aby poskytovali telefonickou podporu švýcarským, belgickým, kanadským, americkým, německým... zákazníkům.)
OdpovědětVymazatMam dojem, ze uz to u nas vychazi \"fifty fifty\": prijmy se pomalu vyrovnavaji s EU (za 20 let?), ale odvetvi, kde to jde i s jednodussim vybavenim a bez kvalifikace to uz maji za sebou = textilky, obuvnictvi...
OdpovědětVymazatKde to naopak bez kvalifikace (+profesionality vychazejici z historie remesla nebo odvetvi) nejde, bude se vzdycky kalkulovat kde se vyroba vyplati vc. najmu, energii, dani, dopravy atd.
Callcentra jsou hodne specificka cinnost
Možná jsem měla napsat spíš \"oblast s nízkými výdaji\", než s nízkými příjmy. Ale přece jenom se nejspíš pořád vyplatí spíš najímat lidi u nás; ve starých členských státech EU by se asi špatně sháněli počítačově víc než průměrně gramotní, průběžně se vzdělávající vysokoškolsky vzdělaní lidé mluvící dvěma a více jazyky, ochotní pracovat v třísměnném provozu včetně svátků za 1500 Eur měsíčně ;) - minimálně mzdové náklady tedy u nás nižší budou.
OdpovědětVymazatJo, to znam..... Telekomunikace jsou vysnenym oborem me kamaradky z Thiesu :)
OdpovědětVymazatHonza: Vlatně ani ne, v Bulharsku je podobných lidí spousta za podstatně nižší náklady, než u nás. Dokonce se vyplatí i dovážet je sem, nemáme=li v jejich vlasti ještě vybudovanou infrastrukturu. Už jsou v EU, problémů minimum.
OdpovědětVymazatzazitku a tech nejvtipnejsich ma z USA muj muz hodne, kdyz obsluhoval USA a Anglii co se vypocetni techniky tyce. A o amikach ma predstavu, ze ti neumi udelat nic bez toho ,aby nekam volali....volaji totiz aniz by neco zkusili (Anglicani volali az si nevedli rady). A to call centrum maji opravdu uz skoro na vsechno.... mozna i na spravne pouziti toaletniho papiru....
OdpovědětVymazat