středa 20. srpna 2008

Neříkej nikomu, že voláš z Afriky!

Nafissatou prochází, jako každý den v osm ráno, skleněnými dveřmi do velké administrativní budovy v centru Dakaru. V řadě počítačů, oddělených překližkovými přepážkami, najde svoje místo, odloží kabelku  a  sehne se, aby zapnula počítač.

Krátce po osmé přijímá první hovor: "Dobrý den, tady je sekretariát doktora Duponta, slečna Jeanette Renardová," švitoří s francouzským přízvukem. "Pan doktor tu bohužel není, ale můžete nechat vzkaz..." a diktované bleskově vyťukává na klávesnici, aby mohla vzkaz panu doktorovi poslat.

 

Nafissatou pracuje, stejně jako tisíce jiných občanů Senegalu, Tuniska a Maroka, pro francouzská call-centra, která zdražování pracovní síly a zvyšující se požadavky pracovníků vyhnaly z Evropy na jih. Některé společnosti pronajímají "instantní sektářky", takové, jakou dělá Nafissatou; jiné se zabývají telemarketingem. Jejich afričtí pracovníci se každé ráno seznamují s aktuální povětrnostní situací ve Frncii a vybírají místa, kde je špané počasí, aby zastihli doma co nejvíce potenciálních klientů.

 

Jedno mají ale s "instantními sekretářkami" společné: nikdy neříkají své pravé jméno. Francouzští klienti, rozčarovaní z rostoucí nezaměstnanosti, by prý mohli negativně reagovat na skutečnost, že za francouzskou firmu jim volá někdo z Afriky.

 

Pro Senegal jako nové hlavní středisko telefonních služeb hovoří několik faktorů: náklady na call-centrum v Senegalu jsou asi o polovinu nižší, než ve Francii. Kombinace čtyřicetiprocentní nezaměstnanosti a francouzského vzdělávacího systému umožňují velký výběr kvalitních pracovníků. Výše, nebo spíš níže obvyklých platů v Senegalu dává francouzským společnostem šanci snížit mzdové náklady až o pět šestin, a i tak si jejich senegalští zaměstnanci připadají dobře placeni.

8 komentářů:

  1. Zajimavy napad. Nejem vyroba ale i sluzby se daji presunout... Jak asi jsou na tom v oblastech s nizkymi prijmy s cestinou?

    OdpovědětVymazat
  2. mam obavu, ze s cestinou by to bylo horsi :)

    OdpovědětVymazat
  3. zatím je to naopak: oblast s nízkými příjmy jsme pořád ještě i my a call centra centra tecnické podpory zahrančních firem se otvírají u nás. Ale protože pracovtých polyglotů je málo, najímají tu zase cizince z ještě nízkopříjmovějších oblastí (příklad: americká společnost, v níž - na Moravě - pracuje Choť, dovážela pracovníky z Tuniska a dalších zemí, aby poskytovali telefonickou podporu švýcarským, belgickým, kanadským, americkým, německým... zákazníkům.)

    OdpovědětVymazat
  4. Mam dojem, ze uz to u nas vychazi \"fifty fifty\": prijmy se pomalu vyrovnavaji s EU (za 20 let?), ale odvetvi, kde to jde i s jednodussim vybavenim a bez kvalifikace to uz maji za sebou = textilky, obuvnictvi...
    Kde to naopak bez kvalifikace (+profesionality vychazejici z historie remesla nebo odvetvi) nejde, bude se vzdycky kalkulovat kde se vyroba vyplati vc. najmu, energii, dani, dopravy atd.
    Callcentra jsou hodne specificka cinnost

    OdpovědětVymazat
  5. Možná jsem měla napsat spíš \"oblast s nízkými výdaji\", než s nízkými příjmy. Ale přece jenom se nejspíš pořád vyplatí spíš najímat lidi u nás; ve starých členských státech EU by se asi špatně sháněli počítačově víc než průměrně gramotní, průběžně se vzdělávající vysokoškolsky vzdělaní lidé mluvící dvěma a více jazyky, ochotní pracovat v třísměnném provozu včetně svátků za 1500 Eur měsíčně ;) - minimálně mzdové náklady tedy u nás nižší budou.

    OdpovědětVymazat
  6. Jo, to znam..... Telekomunikace jsou vysnenym oborem me kamaradky z Thiesu :)

    OdpovědětVymazat
  7. Honza: Vlatně ani ne, v Bulharsku je podobných lidí spousta za podstatně nižší náklady, než u nás. Dokonce se vyplatí i dovážet je sem, nemáme=li v jejich vlasti ještě vybudovanou infrastrukturu. Už jsou v EU, problémů minimum.

    OdpovědětVymazat
  8. zazitku a tech nejvtipnejsich ma z USA muj muz hodne, kdyz obsluhoval USA a Anglii co se vypocetni techniky tyce. A o amikach ma predstavu, ze ti neumi udelat nic bez toho ,aby nekam volali....volaji totiz aniz by neco zkusili (Anglicani volali az si nevedli rady). A to call centrum maji opravdu uz skoro na vsechno.... mozna i na spravne pouziti toaletniho papiru....

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka