Zatímco dřív jste v Dakaru na ženu v muslimském šátku téměř nenarazili, v posledním desetiletí se zahalování stalo rozšířenou módou zejména mezi univerzitními studentkami. Oblékání dívek v intelektuálském prostředí se stále více blíží arabskému ideálu - místo dříve nošených šátků se studentky dnes oblékají do džilbábů, které v záhybech volného střihu skrývají celou postavu (s výjimkou tváře) od hlavy až ke kolenům.
Ibádu se vzájemně poznávají podle vzhledu: ženy - mladé, protože starší ženy šátky po arabském vzoru nenosí - mají vždy šátek pečlivě utažený kolem obličeje, muži si pěstují bradku a kalhoty zkrátili nad kotníky.
Muslimka nesmí ukazovat svou krásu nikomu než manželovi, oblečení venku nesmí odhalovat ženiny hrany či obliny. Jde-li na veřejnost, nepoužívá muslimka make-up a vůbec se raději drží v ústraní. Souhlasí s tím i ibádu Khady: "Ty, které se k šátku oblékají vyzývavě, by ho snad radši neměly nosit vůbec. A častá předmanželská těhotenství ibádu z Mbouru a mediálně skandalizované vraždy novorozenců, kterých se i tyto dívky někdy dopouštějí? Povaha se přece nepozná podle oblečení..."
Adža, moderně oděná muslimka v šátku, si naopak myslí, že zahalení ženě nebrání v běžných denních aktivitách, společenském životě ani v tom, aby byla na veřejnosti co nejupravenější. Adža se nechce cítit výjimečná; má kamarádky mezi zahalenými i nezahalenými děvčaty. A dbá na sebe. "Musí mi to slušet," říká, "chci být vábivým příkladem, aby i ostatní kamarádky zatoužily po zahalení."
Adžin přístup je výjimečný; většina ibádu obou pohlaví své nedostatečně radikální souvěrce ani nezdraví, natož aby vstoupila do rozhovoru nebo se zahodila pokleknutím ke společné modlitbě s nimi.
"Já nevidím nic špatného na tom, že půjdu na pláž nebo budu s kamarády poslouchat hudbu," pokračuje Adža. "Jde o to, že muži mě musí respektovat, a od toho závoj je."
Martin, mladý křesťanský hlasatel jedné z dakarských rozhlasových stanic, prohlašuje, že nošení muslimského závoje by mělo být mezi ženami rozšířenější.
"Ženy by se neměly veřejně vystavovat," míní. "Ty v šátku bývají klidnější a mívají lepší povahu. "Vážím si jich mnohem víc, než nezahalených žen," svěřil se. "Dokonce jsem byl do jedné zamilovaný, bohužel, moji žádost o ruku z náboženských důvodů zamítla. Zůstali jsme jen dobří přátelé. V každém případě, kdyby se tak oblékaly všechny dívky, ve společnosti by ubylo problémů."
Další mladík, tentokrát muslimského vyznání, Bókar, to nevidí tak prostě. "Podle oblečení sotva poznáš, kdo je ibádu a kdo si na to jen hraje. Každá muslimka by se sice měla chovat a oblékat podle svého náboženství, ale jak je to doopravdy... Mám i přítelkyni ibádu, jenže s ní je to těžké, o spoustě věcí vůbec nemůžu mluvit. Ale i před ní jsem chodil se zahalenýma, a získal jsem dojem, že v osmi případech z deseti se ibádu staly holky, co už nejsou panny, jen aby si napravily reputaci."
http://www.seneweb.com/news/elections2007/article.php?artid=24600
Pokud muslimka \"nesmi mluvit cizi muz\", muze ten mlady krestansky hlasatel soudit bud podle toho, co kde zaslechl, nebo zobecnovat podle sve jedne (byvale) znamosti ...
OdpovědětVymazatU Bokara si pro zmenu nedovedu predstavit jak si overil (ne)panenstvi tech 8/10 kajicich se hrisnic ???
... a Adze to musi sluset aby vsechny zeny zacaly nosit satky - tedy jde ji pouze o pozornost ostatnich zen, zatimco chlapi satek vzdy spolehlive zapuzuje ??? - to mi prijde podivne :o)
Kontext celeho clanku u me vzbuzuje dojem, ze cudne obleceni v Dakkaru zeny preferuji hlavne jako maskovani sveho volnejsiho pristupu k zivotu?!
Z toho museji pravoverni vykladaci koranu asi silet:)
\"Muslimka nesmí mluvit cizí muž\"?! Tak to zas pr, \"TIA\" (This Is Africa) :D , tam nic takového neplatí! (Snad jedině kromě Hausů.. částečně.) Muslimka na vysoké škole s cizími muži mluvit musí, jak by jinak dělala zkoušky, chodila do knihovny, probírala se spolužáky přednášky? Musí chodit do menzy, nakupovat, jezdit MHD... u toho všeho se hovorům s cizími muži nevyhne, a muslimsko-arabská strohost vůči mužům by tady vypadala divně. Křesťanský hlasatel tedy musel (v zemi s 95% muslimů) za svůj život potkávat a mluvit s celými zástupy muslimek, od mateřské školy až po rádio, nemluvě o tom, že má určitě desítky muslimek a muslimů i mezi vlastními příbuznými.
OdpovědětVymazatTaky hádám, že Martin možná padl za oběť mýtu :) o tichých a poslušných zahalených ženách. Hádala bych taky, že to pramení z toho, že zahalené jsou jen mladé, které ještě nedosáhly věku, v němž se obvykle z některých počestných žen stávají semetriky. :) Jinak v \"kouzelný vliv zahalení na morálku\" příliš nevěřím.
U Bokara si to ověřování radši ani nepředstavuji :D , myslím, že jde prostě jen o (mužsky paranoidní) odhad a touhu uvést šokující údaj. Na druhou stranu na myšlence, že zahalením lze částečně získat zpět pověst cudné ženy, něco určitě je. Možná je to trochu obdoba našeho \"odcházení do kláštera\"?
Adža asi chtěla říct, že když má šátek, je mužům jasné, že není \"lehké zboží\". Možná nenašla lepší způsob, jak to dát najevo, možná se jí líbí úcta mužů k nositelkám šátků. To, že \"musí být hezká\" může souviset s důležitostí estetiky, která je ve wolofské kultuře daleko zásadnější, než u nás. Už jen to, že ani za pět set let nedokázalo působení islámu udělat něco s tím, že se tamní dámy tetují a naplétají si vlasy... (Islám obojí striktně zakazuje.)
Vím, jak článek vyznívá :) , v tomto duchu totiž hovoří zdroj - ale sama tomu moc nevěřím, totiž ne v míře \"osm z deseti\". Několik \"nemravnějších\" ibádu jsem poznala osobně (ty mravnější by se se mnou nebavily), byly to fajn holky a určitě ne děvčata volných mravů.
No ... trochu vic, nez odchazeni do klastera mi haleni za ucelem prokazani cudnosti prijde jako uniformita: Ve vyznacnych (volnych) dnech se v Bavorsku odiva cast populace do kozenych kratasu (s padacim mostem), damy do dirndlu, po odpoledni prochazce po horach se vecer vsichni sejdou v Bierstube a oddavaji se svoji prislusnosti k Bavorum - historicky pry Bajuvarum - jednomu z germanskych kmenu, behem stehovani narodu vyhnanych z ceske kotliny. Dirndl je pripustny jeste tak pro nebavorske Kellnerky, pachtici se s tuplaky v kazde druhe Biergarten, turistky z daleka - ktere si ho poridi jako suvenyr - v ramci podpory domacich vyrobcu, jakykoliv jiny cizinec(nka) v dirndlu nesklidi uspech ani kdyby slo o maskarni ples. Tracht je vysada lidi, kteri tak davaji navedomi prislusnost k houfu tradicnich Bavoraku.
OdpovědětVymazatSatek (a to neco pytloviteho na tele) se asi postupne stal obdobou - signalizuje prislusnost ke skupine cudnych muslimek - kdokoli jiny uz skoro nema narok tyto atributy uzivat - jakkoliv byl satek v 50, 60, 70, 80? letech bezny modni doplnek - krome nekolika dam v kabriu uz je temer vyhradne rezervovan pro znazorneni nabozenske prislusnosti:(
pokud umite anglicky tak si prectete tento clanek http://en.wikipedia.org...iki/Hijab a budete tak moc zjistit z jedne strany jak vznikl muslimsky odev... a take si muzete precist tento clanek http://en.wikipedia.org...ki/Jilbab
OdpovědětVymazatsamozrejme v muslimskem svete tech verzi existuje mnohem vic :o))
Dik, ja nejake povedomi o tom co, kde, a jak to vypada zhruba mam - ta uvaha byla spis o podskupinkach (s odlisnymi vnejsimi atributy ve forme odivani) uvnitr jinych skupin - bud stejneho vyznani nebo v uplne jinem prostredi. Ve spojeni s islamem ma zahaleni zrejme znazornovat cudnost nositelky - nebo tim prokazuje vyssi oddanost vire - a stavi se nad sve okoli...??? Kdyz bych to zkusil srovnat napr. s \"uniformou\" pankacu, gothiku, skejtaku atp - prislusnost ke skupine to znazornuje, ale nemyslim, ze by tim automaticky melo byt znazorneno, ze jsou horsi (nebo lepsi) nez \"civilni\" spolecnost kolem nich...???
OdpovědětVymazatano podskupiny existuji :o)) V cechach a vubec momentalne po celem svete je trend nosit satek podle arabske mody, nekteri proste berou S.A diky Kaabe v Mecce jako kolevku islamu... rozdily jsou podle statu a potom take v kazdem state jsou vnitrne-etnicke rozliseni :o) Napr. v Afganistanu prava zen a celkove jejich zahalovani je asi nejprisnejsi, tam proste musi mit zahaleny i oblicej, nesmi nosit boty, ktere vydavaji zvuky :oD atd. Po Afganistanu co se prav a stupne zahalovani tyce jsou pak Iran a S.A, ale jsou to dve zcela odlisne zeme, Iran je siitsky a S.A je prisne wahabisticka, ktera vychazi ze sunny... v dnesni dobe ma islam hodne podskupin napr. sunnite maji ctyri zakl. skoly a od tech se odvijeji dalsi podsekty, siite se take deli v Turecku napr. Aleviste vychazeji z siiteskeho uceni co vim a v Turecku jsou take muslimove kteri cerpaji jak od sunnitu tak i od siitu :o)) Manzelka urcite ma dalsi informace o tom jak je rozdelen islam v Africe :o)))
OdpovědětVymazatCo se tyce toho postaveni vuci okoli :o))) Ja bych rekla, ze je to hodne individualni, ale ano i ja znam pripady, kdy zeny tim, ze se zahaluji maji tento Hitlerovsky pocit nad rasy :oDD Pro me je vira hodne osobni, nemam potrebu se delit na sunny nebo siita, beru to tak, ze jsem proste muslimka a pred Bohem se budu zodpovidat sama za sebe a ne za nejakou skolu ci nejakeho immama :o)) A vzdy rikam, ze nejlepe to vi jen Buh :o)))