napsal mi kdysi anonym v nějaké diskusi k článku o ženské obřízce.
Diskuse už dneska neexistuje, staré příspěvky byly smazány a webmaster onoho serveru mi doporučil (když jsem se, byvše během několika dnů jediná, kdo v debatě nepoužil vulgarismu ani urážek, s virtuálně přítomnými navěky rozloučila), abych se prý nepovyšovala nad diskutující na jeho stránkách. Abych je nedehonestovala, neboť jsou to mladí lidé, toužící učinit něco proti násilí a jako takoví holt nemohou hovořit vybranými slovy. Je důležité, že nefetují a nepáchají kriminální delikty (jak to věděl, je mi záhadou).
A že si já, která nedělám nic, mám vážit těch, kteří pro zlepšení světa dělají něco (a ne bazírovat na takových prkotinách, jako je slušné vychování).
Ten citovaný diskutující, na kterého jsem si před pár dny znovu vzpomněla, tvrdil (podle odkazu na stránky), že jsem anonymní "manželka". Pod nicneříkajícím pseudonymem dštil síru (trochu páchnoucí kanálem) - za podpory dalších osob pod nicneříkajícími pseudonymy - nejen na mě. Nejhlubší tam publikovanou myšlenkou (protože jedinou) některých z nich bylo "ty píčo muslimská.".
Říkala jsem si, jestlipak by mi taky něco pěkného pověděl do očí... když už se ke svým myšlenkám netroufá přiznat pod svým jménem. Ve většině "anonymních" diskusí - uvozovky jsou tu proto, že anonymní na internetu můžeme být dneska snad už jen z internetové kavárny, která nemá kameru - se tajemní diskutující podobného ražení ohánějí tím, že jsou státem perzekvováni, politická korektnost je utlačuje. Přetvařovat se prostě, chtě nechtě, musí, protože se bojí o svou pověst, zaměstnání, svobodu nebo rovnou život. Nemůžou zveřejnit své jméno, natož fotografii, protože přisluhovači multikultury by jim udělali něco strašného.
(Přemýšlím teď o tom, jestli by jim - kdyby svůj strach překonali - od "zrádců národa" taky chodily anonymy, jako občas od "zachránců národa" chodí mně.)
A tak se muži staví ženami, lžou o místě pobytu... a používají slovník hodný dlaždičů a argumenty malých dětí.
(Všechna čest Janu Wernerovi a dalším, kteří se za své přesvědčení nestydí a neváhají svým myšlenkám přidat i jména a tváře... )
"Anonymita" je prý osvobozující. Anonymita na internetu je jako placený sex - můžeme dělat a říkat všechno, co chceme. I to, co bychom se jinak dělat a říkat styděli. A můžeme zažít úžasné věci. Snad.
I "politicky korektní", můžeme napsat bezradné ženě, že její muž je jí určitě nevěrný a že si za to může sama; můžeme napsat matce postiženého dítěte, že si ho "měla nechat vzít" a ať si teď nestěžuje, když to neudělala a zatížila pokladnu našeho zdravotnictví; můžeme nějaké dámě napsat, že je ošklivá a stará, a zjevně zakomplexovanému muži, že je určitě impotent... Můžeme psát o tom, jak "vy, ano, zrovna vy, nestojíte za nic, hlavo jedna dutá" (ať už je "vy" kdokoliv), o tom, že ostatní mají zavrženíhodný, úchylný, nemožný způsob života a myšlení a nikdy k ničemu nebudou.
Všimli jste si, jak vzácně lidi píšou milé anonymy?
Pro mě je svoboda v neanonymitě. Pod svým jménem jsem já já, svobodná, sama sebou. I pod svým jménem - právě pod ním, právě pro něj - se chovám tak, jak chci, píšu to, co chci a přesně tak, jak to chci napsat. Moje myšlenky jsou moje. Nemusí se každému líbit, ale odmítám se za ně stydět a tajit jejich autorství. Nesouhlasíte-li se mnou, víte aspoň, s kým nesouhlasíte. Kdybych psala něco (a hlavně nějak), pod co se nemůžu podepsat, necítila bych se svobodná, naopak.
A vůbec... kdybych byla anonymní, nevěděla bych, že můj blog čte paní ze supermarketu.
A Danka z Bloguje by nikdy netušila, že ten "moc milý Senegalec", kterého potkala na firemní grilovací akci je Choť :) .
No jo, Manzelko, jenže kdo z těch ohnivě diskutujících si dá tu práci, aby si tě přiblížil? I mně to trvalo pár týdnů, než jsem se prokousala tvým blogem. Spousta lidí na internetu neumí číst - ne že by byli analfabeti, ale plně gramotní také nejsou. Kdo na tvůj blog nejde, neví, že tam máš fotografii, neví, že nakupuješ v Globusu, že píšeš knihy... většina se jich orientuje jen podle toho, co vidí na první pohled bez námahy. A co vidí? Že se determinuješ vztahem - nenazýváš se Kdo, ale Čí Co, abych tak řekla:) Kdyby ses podepisovala kupříkladu Autorka-knihy-Baobab.bloguje, tak minimálně ta první vlna bezduchých urážečů by odpadla.
OdpovědětVymazatSquire, myslím, že člověka, který neumí svou myšlenku vyjádřit bez vulgarismů, takové významové nuance nenapadnou. Pro něj bude Manželka především \"uťápnoutou chuděrou, manželkou černocha a muslima\", i kdyby měla nick \"blondýna s doktorátem\".
OdpovědětVymazatno, ty jsi zase vyčetla, že jsem nejstarší v porodnici :))) (že nakupuju v Globusu? Eh? Ani nevím...).
OdpovědětVymazatV době, kdy jsem vedla tu obohacující diskusi, jsem žádnou knihu ještě neměla, ale fotku na úvodní stránce už ano.
Nejde v první řadě o to, že někde píšeš nebo nepíšeš svoje JMÉNO, ale o to, zda ten, koho to zajímá, má MOŽNOST se ho relativně nekomplikovaně dopátrat. Jistěže do diskusí lidi nepíšou \"František Vocásek, narozen v Opočně 30.6.1980\", ale ve chvíli, kdy udají odkaz řekněme na Facebook, už anonymní nejsou.
A právě proto mi přišlo absurdní od naprostého anonyma, že nařkne z anonymity jiného, kdo anonymní není.
(Mimochodem, to myslíš vážně, že jako \"autorka knihy ATD.\" bych se vyhnula urážkám? Že změna názvu napomůže zkultivovat diskusi?
A... Manželka nemusí být jenom ČÍ, je KDO zrovna tak. ;) )
když diskutující věděl, že jsem manželka muslima, znamená to, že blog v pořádku našel... K prezentování vědomostí nebo názorů obvykle svůj stav a rodinné poměry bezúčelně neuvádím. :)
OdpovědětVymazatTvůj blog pravidelně dávám na vlastních diskusních fórech jako příklad, když tam někdo začne o nebezpečnosti a obecné zlotřilosti muslimů, aby si oni kritizátoři nejdřív ujasnili, o kom že to vlastně mluví. :) Neříkám, že se všemi zde prezentovanými názory souhlasím, ale je to rozhodně vzácná příležitost, jak se čtivou a kultivovanou formou něco nového a zajímavého dozvědět.
OdpovědětVymazatA máš hrozně hezkou dcerku :) Je krásně barevná (to není rasistická poznámka, ale obdiv hezounkých gumiček na copáncích :))
Ráda bych se i podepsala, ale řekla jsem si, že ti po tomhle článku musím sepsat alespoň jeden milý anonym :) Povedlo? :))
Ty jedna chytrá nekrávo, víš, co ty jsi? Jsi jenom šikovná a vtipná autorka tý svojí knížky a toho svýho blogu! Tak! A máš to!
OdpovědětVymazat;o)
No já nevím, já když někomu řeknu, že jsem manželka, tak se každý hned zeptá, čí:)
OdpovědětVymazatCož mi připomnělo, že musela být zvláštní zkušenost účastnit se Výměny Manželek. Pak člověk roli manželky asi opravdu vnímá bezvztažně. Já bych to neuměla. Když vidím sebe jako manželku, vidím u toho svého muže. Možná se dá brát role manželky jako povolání, třeba jako jsem předtím byla vyučující, vědecká pracovnice, astronomka - a teď jsem na mateřské. Jenomže já to tak nevnímám, protože výzkumu jsem se věnovala i před svatbou i po svatbě, stejně jako matkou budu i po skončení mateřské, ale to je můj problém a většinové společnosti zastoupené komentáři na tomto blogu zajisté nepochopitelný:-D
děkuji, vidím, že statisticky dnes výskyt milých anonymů významně stoupá. :)
OdpovědětVymazatSquire, já nevím, já to \"manželka\" vnímám stejně jako \"matka\", \"zaměstnankyně\", \"ředitelka\", \"babička\"... zkrátka jako určitou funkci.
Možná, že sklon ptát se \"ČÍ manželka\", místo \"JAKÁ manželka\", poukazuje na společenskou svázanost ženy s jejím rodinným statutem (potažmo mužem) - ptala by ses třeba nad blogem http://rozvedena.bloguje.cz \"S KÝM rozvedená\"?
Taky mam sklon se zeptat \"CI ? \" manzelka. No ale u \"Rozvedene \" ne, protoze tam uz je jaksi jasne, ze svazani nejsou :))
OdpovědětVymazatA jeste me k tomu napada, ze titul MATKA jakoby stacil...nikdy se nikdo nepta jaka, ci..?
OdpovědětVymazatno právě... matka je přece taky něčí, i babička... Tak proč se \"čí?\" ptáme jenom u manželek?
OdpovědětVymazatA kdybych se místo Manželka jmenovala Vdaná, taky by byla otázka \"za koho\"? Nebo to už ne?
Zajimavy, jak nas ty slovni stereotypy maji ve sparech :))
OdpovědětVymazatZajímavé slovní stereotypy - opravdu, rozvedená či vdaná nevnímám vztažně ani já:) Možná proto, že ta slova mívá člověk napsána v úředních formulářích, ale ve společnosti muž použije častěji větu \"To je moje manželka\", než větu \"To je manželka\". Asi to je taky ten rozdíl mezi přídavným a podstatným jménem...
OdpovědětVymazatTaké mně pobavilo kdesi v odkaznících na Nigeriině blogu. Má tam odkaz Jiná Nigerijcova žena. Takhle napsané to vypadá, jako by to byl odkaz na blog její spolumanželky:)) Správně by přece měl být odkaz \"Žena jiného Nigerijce\", ne?
OdpovědětVymazatJsem sice zastánce multi, islám může být jakýs takýs, ale to te´d například neřeším.Já řeším jedině to, jestli lze mezi zástupci různých kultur hovořit, žít,apod.Vím,že to je věc nelehká,a že nás čeká ještě trnitá cesta k dosažení harmonie...Tu lze nastolit nikoli na náboženské rovině,filozofické nebo ideové,ale v rovině lidskosti, a podle hesla:nedělej jiným to,co bys nechtěl aby udělali tobě...Obávám se,že budoucnost lidstva bude záviset na stmelení různých náboženských,ideových,kulturních proudů....Protože z jedné idee,filozofie vyplývá zlo,proto bude nutné odzbrojit rádoby radikály v jejich zatvrzelosti o správnosti jedné jediné,a nastolit konsensus pro objevování sebe sama,a pravdy...Všechna náboženství vznikla na základě myšlenkového hnutí,a následného snění,a poté vyslovení a sepsání snových vizí...Spousta králů snila,a pak toho dosáhla,ne?....Budoucnost patří tzv.mnohaproudovému multikulturnímu náboženství bez příkras a totálních zastánců...Protože rozum velí,to nikam nevede...Kdo ohrožují boží multikulturatismus jsou samotní fanatici za(Rasu,Ideologii,Náboženství,Sekty),...Multikulturatismus je založen na vzájemném pochopení odlišností,respektu,vyváženosti,spolupráce,nevnucování,a schopnosti přijímat myšlenky konkrétní čísté filozofie lásky,vše ostatní je zlo(protože si to vynucuje tvrdé zastánce,a nesmlouvavé fanatiky)....Děkuji za pozornost,to je jen jeden můj příspěvek pro vaš zajímavý fiilozofický záběr,který máte...
OdpovědětVymazatDoufám, že to nebude znít na těchto stránkách příliš hereticky, ale napadlo mne (v kontrastu s Jako)jestli na tomto multikulti směru, kterým se svět vydal, není něco špatně. Multikulturalismus jde ruku v ruce se stíráním rozdílů mezi kulturami a to mi přijde škoda. Jestli by ten svět nebyl pestřejší, kdyby Nigerijci zůstávali bydlet v Nigérii, Rusové v Rusku, my tady a udržovali bychom si ty své tradice, zvyky a náboženství. Jasně, je to utopie, která navíc nestaví na žádné historické zkušenosti, protože národy se expanzí mísily vždy, ale nějak se mi ta představa líbí víc, než představa unifikovaného světa s jednotnou barvou kůže, jednotným jazykem a náboženstvím (což je, doufám, také utopie, protože tato tendence staví na historické zkušenosti a ta zkušenost je dost krvavá.)
OdpovědětVymazatto je nesmysl sandro. Zda se ti treba Pariz nebo Londyn \"unifikovany\" ? Sve zvyky, tradice a nabozenstvi si mnohe narody v zahranici udrzuji o to vice. A o tu unifikaci myslim nikdo nestoji...
OdpovědětVymazatno tak zatím se o žádné unifikaci mluvit nedá, ale co třeba nová generace Vietnamců u nás? Banánové děti se jim říká, navrch žlutí, uvnitř bílí. Česky mluví plynule, Vietnamsky jak kteří, ve Vietnamu byli občas na návštěvě, ale cití se jako Evropané, přijímají náš způsob života. Jejich děti už pravděpodobně nebudou ani tolik žlutí, protože mnoho z nich má za partnery bělochy... to je jen jeden příklad toho, o čem jsem psala.
OdpovědětVymazatHm, já se přiznám, že mi osobně je anonymita nebo neanonymita na internetu více méně fuk - v tom smyslu, že když má někde přezdívku nebo vlastní jméno. V komentářích mě potěší, s kým že mám vlastně tu čest.
OdpovědětVymazatAle o co mi osobně jde - o takové to dodržování pravidel netikety. Že by se lidi i na netu měli chovat tak, jak by se chovali v reálu, slušně... Tam bohužel ta anonymita některé určitě hodně svádí dštít... A to není dobře!
nevim, nakolik je Ti utajen pojem \"socialni role\". Na svete je 160 milionu Nigerijcu, takze zcela jiste po svete beha nekolik desitek milionu zen, jez jsou za Nigerijce provdany. Ja jsem matka dvou dcer. Napisu-li \"jina matka dvou dcer\" neznamena to, ze me dcery maji vice matek.
OdpovědětVymazatobávám se, že nejsem (asi vzhledem k titulku stránky) úplně správně chápána... NEJSEM (!!!) totiž zastánce multikulti, tak jak se tomu povětšinou rozumí.
OdpovědětVymazatTmelení čehokoli podle mě vůbec není nutné - stačí nastolit a dodržovat pravidla, stejná pro všechny. Píšeš, že, cituji: \"Multikulturatismus je založen na vzájemném pochopení odlišností,respektu,vyváženosti,spolupráce, nevnucování,a schopnosti přijímat myšlenky konkrétní čísté filozofie lásky.\" To mi zní trošinku jako ze Strážné věže (nic ve zlém). Jak to \"vzájemné pochopení\", \"respekt\", \"spolupráci\" a \"lásku\" chceš zařídit, když většina lidí o to nemá zájem? Ono by tedy asi stačilo to pochopení, protože z toho všechno ostatní vychází (viz můj článek http://www.manzelka.bloguje.cz...hp ), ale to by se musela začít povinně vyučovat ta kulturní antropologie, a hezky všude na světě, což je utopie už úplná.
multikulturalismus je tu s námi od dávných věků, jen se s ním nikdy nenadělalo tolik cirátů. \"Banánové děti\" budou pravděpodobně časem asimilovány, \"rozpustí se\" v majoritní kultuře. Totéž se děje s \"bounty generací\" (navrch černá, uvnitř bílá) ve Francii (nevěřme, v zajetí vlastních zkušeností s Romy, že co černoch, to nepřizpůsobivý obyvatel předměstí); mají za partnery místní obyvatele nebo jiné cizince, a kultura a jazyk jejich dětí je kulturou a jazykem majority. Po třech čtyřech generacích už po \"cizím vlivu\" nebude ani stopy.
OdpovědětVymazatPředpokladem sociální úspěšnosti byla vždycky přizpůsobivost, a ačkoliv dneska se tuhle zákonitost někde snažíme ignorovat, myslím, že moc se s ní dělat nedá: přizpůsobiví budou sociálně úspěšní a posléze asimilovaní, přijmou kulturu majority, nepřizpůsobiví (kteří za běžných podmínek končí obvykle tak či onak hůř) zase prvky cizích kultur přijímají relativně málo a majoritu významně neovlivňují (nějaké to národní jídlo, kousek mytologie, slovníku, hudebního vlivu nebo dekorace na oděvu se z kultury do kultury stěhovaly vždycky, aniž by tím někdo utrpěl).
díky! Ač se diskuse svezla úplně někam jinam, tohle je přesně to, oč mi šlo! :)
OdpovědětVymazatmila manzelko, chci ti taky poslat mily anonym. podle fotek (dik za maleho) jsi tou nejlepsi maminkou, ktera navic ma zajem i na smerovani sveho sveta nekam, spise nez nikam. podle mne je nazev \'manzelka\' docela hrdy, a obsahuje i \'ci\' i \'kdo\'. zena ma tolik tvari, a je to dobre; jeste lepe, kdyz si je toho vedoma.
OdpovědětVymazatbudu rada, kdyz si najdes cas se setkat (jak jsem ti jeste neodpovedela :) ), treba nekde, anonymne.. :)
\"Jenom\" manzelka? Vzpomela jsem si na pani Pucalkovou, \"povolanim manzelku\". Jakoze manzelka nedela nic jineho krome manzelskych povinnosti? Nebo snad neni dostatecne byt neci manzelka?
OdpovědětVymazatProrok Mohammed rekl, ze muz na tomto svete nemuze mit nic lepsiho, nez dobrou zenu. Ja tvrdim, ze i zena nemuze mit nic lepsiho nez dobreho manzela. Z tohoto hlediska urcite neni nedostacujici, byt necim manzelem ci manzelkou. A pokud si to nekdo mysli, tak dle meho nazoru nepoznal, co je to stastne manzelstvi.
Ja na internetu vystupuji anonymne, nikoli proto, ze bych se za sve nazory stydela, nybrz proto, ze jsi nejsem jista bezpecnosti internetu. Kdektery lump nemusi vedet, jak se jmenuji, jak vypadam, kdo je moje rodina a podobne. Jak mam vedet, co ma kdo za lubem?
[19] IMHO se lidi chovaj tak jaky jsou - sproste kdyz sprosty, konfrontacne kdyz radikalni a neuvazeni, konstruktivne a analyticky kdyz inteligentni a tolerantne kdyz moudri. Prezdivka neprezdivka, internet neinternet. Ja se domnivam ze schovavani za jine/mnohe identity znaci nezralost (krome duvodu bezpecnost), a vubec cela tahle psychologie internetovskyho chovani by byla zajimavou sociologickou studii.
OdpovědětVymazat