"Problémem ve společnosti nejsou lidé jako mongolský dělník bez prostředků, ale lidi jako ten, co mu chce pomáhat... tito lidé zabraňují skutečnému řešení problému a pod rouškou pseudohumanismu vznikají absurdity... kvuli takovým se dějí ve společnosti věci, které jsou plivancem do xichtu normálním a slušným lidem." |
objevilo se mimo jiné v diskusi pod článkem Vladislava Chrastného Osud mongolského dělníka a jeho rodiny.
Pan Chrastný spáchal zločin.
Viděl v televizi reportáž o panu Bayarovi, který se v Mongolsku zadlužil, aby mohl s manželkou vyjet pracovat do Evropy. V Česku se panu Bayarovi narodil syn, ale jeho manželka nemůže dostat peněžitou pomoc v mateřství, protože nemá potřebné doklady od českého zaměstnavatele - ten mezitím beze stopy zmizel. (Nepřipomíná vám to něco ? ) Ke všemu pan Bayar přišel o práci.
O tom tedy byla televizní reportáž. A pan Chrastný, mizera, nevěděl nic lepšího, než navázat styk s redakcí ČT, aby mu zprostředkovala kontakt s panem Bayarem. Ne proto, aby panu Bayarovi rozumně doporučil, ať se odebere domů do rodného Mongolska, kdepak. On pan Chrastný, lump jeden bezcharakterní, poslal panu Bayarovi tisícovku! A ještě se k tomu veřejně přiznal, ba dokonce měl tu drzost zveřejnit číslo účtu onoho Mongola a spojení na redakci televize, aby se třeba i nějací další nekalí živlové mohli připojit k této podvratné činnosti a konto pana Bayara zavalit nevídaným bohatstvím, které si ten cizorodý a kulturně nekompatibilní jedinec rozhodně nezaslouží.
To je asi tak v kostce shrnutí diskuse, která se objevila pod výše zmíněným článkem. Mongolské rodině s tříměsíčním miminkem by se nemělo pomáhat. Jen ať pěkně poznají, zač je toho loket, ať "nesou důsledky svého chybného rozhodnutí"!
V knize Za humny nejsou lvi píše Milena Holcová:
"Ve světě se pravidelně ocitám v situaci, kdy domorodce žádám o možnost přenocovat. Setkávám se s pobavením, rozpaky, zvědavostí, obavou..., s odmítnutím však naprosto výjimečně. Napadlo mě pozeptat se jen tak, zkusmo, lidí ve vesnici, odkud pocházím, jak by reagovali, kdyby jim u domu večer zaklepali dva černoši s prosbou o nocleh. Jak to dopadlo?
Víte co? Vyzkoušejte si podobnou anketu sami."
Pocházím z rodiny, která by nocleh neodmítla, ani kdyby na dveře klepali dva mimozemšťané.
(Když jsem před několika lety vyprávěla doma, že jsem u posledního metra potkala mladou Ukrajinku, která neměla kam jít, pohoršila se maminka nad tím, že jsem si Ukrajinku nevzala domů.)
Moje výplaty nikdy nebyly jen "moje" - když jsem nesponzorovala stipendijního studenta, závisela na mých výdělcích existence nezaměstnané svobodné matky a jejího půlročního dítěte; svobodnou matku za čas vystřídal kouzelník a posléze, po několikaletých finančních "prázdninách", Choť (než začal živit on mě).
Když se nám narodilo první dítě a měli jsme finanční problémy, přicházívaly mi pro změnu e-mailem kódy, se kterými jsem si měla ve Western Union vyzvedávat peníze od lidí, které jsem znala většinou jen přes internet, nebo z jednoho letmého osobního setkání. Ani Aboubakr Ndiaye, ani Mousa Fall, Mamadou Dabo a další mi v odpověď na mé vzdychání nad administrativními potížemi nikdy nenapsali, že mám nést důsledky svého špatného rozhodnutí - před bezmála deseti lety jsem si vybrala zaměstnavatele, se kterým se nelze soudit o doklady k PPM- a zodpovědně, coby "problémová socka", zemřít hlady.
Nejde o to, jestli "by se mělo" nebo "nemělo" někomu (komukoli) pomáhat. Nepopírám právo jedince nepomáhat, nebo dokonce pomoc odmítnout - to je každého věc. Ale stejně tak by lidé měli ctít právo jedince pomáhat, nebo pomoc nabízet, pokud se k tomu rozhodne. Aspoň potud, pokud hodlá pomáhat vlastníma rukama a z vlastních zdrojů.
Nevím, jestli by někdo pomohl panu Chrástnému, kdyby se s miminem v náručí protloukal Mongolskem.
Zato jsem přesvědčená, že skutečným problémem každé společnosti jsou lidé, kteří nejenže odložili lidskost, ale ještě požadují od ostatních, aby učinili totéž.
Zde je neco o zivote v Mongolsku:
OdpovědětVymazathttp://hrdouskova.blog.idnes.cz/
...na fašounech není nejhorší že jsou fašouni, ale že chtěj aby fašouni byli i všichni ostatní lidi...
OdpovědětVymazatAhoj Manzelko, opet skvely clanek a tema! Moudri uz po staleti a tisileti tvrdi, ze se svet deli jen na dve skupiny:
OdpovědětVymazat1) Na ty, kteri by nejradeji svet rozdelili mezi vsechny jeho obyvatele.
2) A na ty, kteri by chteli mit a vlastnit cely svet jen pro sebe.
A kazdy z nas vicemene tihne bud celozivotne nebo i s kratsimi ci delsimi vykyvy pres pomyslnou delici caru na jednu nebo druhou stranu.
Pred par lety jako postubertak jsem cekal na vlak v nadrazni hospode. Mel jsem presne rozpocitane penize na utratu a pak na jizdenku. Se mnou u stolu sedel starsi pan, se kterym jsem prohodil par slov. Pri placeni mne cisnik natahl a ja byl v takovem soku, ze jsem hned nezareagoval. Teprve na nadrazi mi doslo, ze bud budu absolvovat nekolik zastavek na cerno nebo musim \"vysomrovat\" par korun. Zachranil mi bez reci muj spolustravnik z restaurace. Ale bylo to pro mne pouceni na cely dosavadni zivot. Ze \"jet v planovani na doraz\" se nevyplaci.
Na druhou stranu nevaham nikdy v Parizi nebo jinych mestech dat par drobnych kazdemu, kdo muziciruje nebo se snazi sena ulici protlouct. Nejsem totiz schopny posoudit, jak se v takove situaci ocitl. Nebo sponsoruju wikipedii a podobne jasne trasparentni projekty.
Zazitek z nadrazni hospody mi otevrel na obe strany: byt kriticky k lehkomyslnym lidem (jako jsem byl tehdy ja), ale byt zaroven i velkodusny a pomocny k jejich klopytnutim. A pomahat, pokud by to neruinuje a mam pocit, ze napravuju krivdu, kterou zpusobil nekdo jiny.
Postupem doby jsem se ocitl v socialni siti kontaktu podobne jak kritickych, tak i napomocnych pratel. A \"dobrota\" se mi zacala pomalu ale stale silneji vracet. Spickovi lekari, pravnici, bankeri, poradci, ale i one man companies remeslnici a fachmani. Proste a ve strucnosti: zacnes se pritahovat s podobne \"postizenymi\" lidmi a spradat s nimi socialni vazby. Dneska mi nejak pri pohledu na uzkoprsou ryze ceskou majoritu pripada, ze od zivota daleko vic dostavam, nezli mu davam. Sam nemam vubec ceske geny, jen echt ceskou a stredoevropskou vychovu.
Ted jeste jedno moje \"vlastni moudro\", pohled, postreh: Pripada mi, ze cim je \"tvrdsi\" majorita vuci minoritam, minority kupodivu lepe prospivaji. Mozna proto, ze se nemohou spolehnout na shovivavost majority okolo sebe v meznich nebo krizovych situacich. Nejhrdejsi a nejuspesnejsi skutecne funkcne vintegrovane minority (a nejmensi diskvalifikacni a demotivacni rasismus) zaznamenavam prave treba ve Svycarsku a v Cesku. Jsou to zeme, kde cizinec je donucen se velice rychle naucit jazyk, realie a pak domacim \"skoro nevadi\" a dokazou ho po mnoha letech brat a prijmout jako sveho. V jinych \"mekcich\" zemich (zarny priklad Francie, Holandska, Nemecka a i Anglie), i nekolikata generace zije v kulturni a jazykove segregaci od majority.
Umyslne radeji ted tady neresim a neuvazuju zlovolny fundraising nebo somraky a Homolky \"z povolani\".
\'
Takze stale se nabizi otazka: Kdyz pomahat, tak nakolik, abych vic prijemci neuskodil, nezli pomohl?
Kdysi jsem jedním okem zahlédla jakousi reportáž o mongolském páru s dítětem, který bez nároku na cokoliv u sebe ubytoval český pán. Nevím, zda se jednalo o rodinu p. Bayara, ale vím, že obdivuju lidi, kteří dokáží pomáhat ve správnou dobu na správných místech správným lidem...z ryzí filantropie.
OdpovědětVymazatSvými dlouholetými zkušenostmi se sponzoringem fetujících bezdomovců a falešných prodavačů Nového prostoru dokládám, že kumulace podobných skutků míjících se bohulibým účinkem k finanční pomoci nemotivuje. Panu Bayarovi žádné peníze nepošlu. Ale dala bych mu večeři.
m6k - trefné.
Mozna je to jako s laskou.Cim vic ji davas-tim vic ji mas.Tim nechci rict,ze by se penize darovane potrebnym vracely v podobe tucneho konta.Jen ja verim v Zakony Kruhu.Co posles -Vraci se :))
OdpovědětVymazatJsi hodny clovek Manzelko,je dulezite koukat dál nez za dvere sveho bezpecneho bytu.
V pripade Nemecka hraje roli i neco jineho: neochota Nemcu byt v osobnim kontaktu s pristehovalci. Mame tam znamou z vychodni Evropy, ktera tam roky zije a je smutna, ze ji nikdy nikdo nikam nepozve, nikdo se s ni nechce bavit. Po nekolika letech to vzdala a vypestovala si kontakty se svymi krajany.
OdpovědětVymazatJa sama jsem byla zkusenejsimi varovana, ze si nemam myslet, ze mne mistni vezmou mezi sebe. Nakonec jsme zustali v Rakousku, kde je to lepsi - tedy aspon ve Vidni.
Zawgat, o Německu a jeho vztahu k minoritám velice trefně vypovídá skvělý film: Na druhé straně/Auf der anderen Seite/The Edge of Heaven ( http://www.csfd.cz...te/?text=90169 )
OdpovědětVymazatJeden dialog mi utkvěl v paměti: Ó mami, jak německé
Když matka, bývalá hippie, plísní dceru, že si přivedla domů na nocleh tureckou politickou azylantku...
A nakonec se matka vydává do Turecka po stopách dcery, kterou tam neporozumění s matkou vyštvalo a byla v Turecku zavražděna...
Moc dobrý film, doporučuju!
Tak jsem mu taky něco poslala, všem fašounům na truc. :)
OdpovědětVymazatm6k, stručné a trefné.
OdpovědětVymazatPaV, děkuju. O tebou zmíněných skupinách se v Proč se lidé zabíjejí zmiňuje prof.Zrzavý jako o evolučně neúspěšných. Výhodná je prý jen zlatá střední cesta.
A, ano, postřeh o přísnosti (repektive neudělování zvláštních výhod) ve vztahu k minoritám máme také shodný. (Shodneme se i s Oto Ulčem http://www.otaulc.com...ext/834.htm )
potvrzuji, ten film je dobry. i dalsi filmy od Fatiha Akina, co jsem videla - Proti zdi a Kebab conection - mi pripadaly dobre a dost poucne. i kdyz Kebab je vpodstate komedie.
OdpovědětVymazat