sobota 27. prosince 2008

Devět let komplikovaného osudu

Na blogu Aishy Najmanové se před pár dny objevil článek Dva roky s islámem. Autorka (která si na rozdíl ode mě pamatuje přesné datum své konverze) píše o tom, jak se změnil její život poté, co se stala muslimkou.

Podobný článek napsat nemůžu: nejen proto, že po bezmála dvou desetiletích si ty změny vybavuji asi hůř, než bych na ně vzpomínala (tak jako Aisha) po dvou letech.

Už jen nejasně si vybavuji, jak mi maminka s pečlivostí sobě vlastní šila dlouhé (a krásné) kostýmky bez rozparků (které v mém prvním zaměstnání vyvolávaly postranní poznámky kolegyň; "ty taky nosíš samý modely!"), jak mi z Maroka a Alžírska poštou přicházely šátky a ozdobné spony k nim; jak jsem poznala české muslimy a muslimky (muslimky postupem let odvál čas, ale přátelství muslimů - kteří podle Lukáše Lhoťana vlastně možná ani neexistují - vytrvalo). O trochu zřetelnější jsou moje vzpomínky na první modlitbu ve Velké pařížské mešitě, na radost a všeobecné přijetí, kterého se mi dostalo ve všech mešitách ve Francii a v Německu (bez ohledu na to, že jsem tam vždycky přišla s cizím mužem, který byl nejmíň v jednom případě dokonce protestant :) ), na hloubku první ranní modlitby před východem slunce, když většina lidí ještě spí a svět se nachází na magické hranici mezi tmou a světlem.

 

Fichier:GD-FR-Paris-Mosquée012.JPG 

Velká pařížská mešita, postavená roku 1926 jako výraz vděku Francie za životy 70.000 muslimů, padlých v 1.sv válce za Francouzskou republiku.

 

Neznám přesná data, se kterými bych mohla takové ponoření do minulosti pojit.

 

Ale zato mám úřady potvrzené jiné datum; den, kdy jsem vstoupila v "multikulturní manželství". Co na tom, že je to datum, na které si Choť ještě nikdy nevzpomněl včas (vlastně ne: jednou mi přinesl jakýsi dárek o měsíc dřív, v domnění, že to je ten den)  a které si naopak já pamatuji tak snadno proto, že se kryje s Vánoci :) .

 

Letos jsme vstoupili do devátého roku. Devátý rok potíží a neštěstí, myslí si někteří (přestože to tak přímo neříkají), ale nakonec to  - jak někde napsala Madame Amar  - vždycky nějak vypluje na povrch.  Nevím, jak Choť  , ale já o těch "potížích a neštěstí" vůbec přesvědčena nejsem.

 

Jistě, je k vzteku mít doma muže, který mi navrhne, že bych měla cvičit... v noci; muže, který odtuší, že mám být ráda, že mám vodu z kohoutku a nechtít ještě i pračku (což byl, doufám, stejně napůl vtip... i když, pravda, pračka stále nepere); muže, který nezvedá telefon a budí spící děti, krmí potomstvo studenou omáčkou, šílí, když nejsem dvě hodiny doma a zapomene všechno, co mu řeknu, nejpozději do tří sekund.  

 

Ale taky je úžasné mít doma muže, který se nikde nepotuluje (už  , nebo možná zatím?),  bez odmlouvání nosí domů nákupy (manželky Afričanů možná vědí, že to není samozřejmost), hraje a kreslí si s dětmi, myslí vždycky nejdřív na mě a na potomstvo, pak na svou rodinu, moji rodinu a teprve potom na sebe; muže, který kvůli mým rodičům proběhá celé město, aby sehnal hezký vánoční stromek, a který lžcí krmí nemohoucí babičku (ačkoli krmení kohokoli nesnáší)...

 

Takže ano (pro šťouravé ), jsem ráda, že Chotě mám. Otázkou zůstává, jestli je rád taky on. Při čtení článku o Spoonině stěhování, Vikiině komentáři pod ním a Efčině komentáři pod mým Přáním jsem se nad sebou musela začít zamýšlet. Ještě jsem totiž nezapomněla, jak jsem před dvěma lety Choťovy výzvy k balení před stěhováním odbývala s tím, že je ještě čas a všechno budeme potřebovat... a pak jsem do krabic naházela knihy, kazety a DVD disky. Choť je po mně přeskládal, pouklízel do krabic všechno ostatní, rozmontoval a zabalil nábytek a mě odeslal k rodičům (abych nepřekážela, nejspíš :) ), kde jsem zůstala, dokud nebylo všechno v novém bytě. Smontováno, pochopitelně.

 

Efčin popis toho, jak její "dokonalý muž" trhá oddací list, protože se oženil s "tak příšernou ženskou", která ho chce otrávit, ve mně probudil asociace s mými vlastními odchody "od muže a od dětí" (Chotě znepokojil jen ten první; u těch dalších už nejspíš tušil, že se za dvě tři hodinky vrátím i s batohem a těšit se z mého zmizení je zbytečné) a s nahlas pronášenými závěry (přibližně) o tom, že nejhoršího partnera na světě mám já (a ne Efčin guinejský manžel  ).

 

Inu, "jen trpělivost může učinit manželství dobrým"... Jen nesmí dojít. Ta trpělivost.

16 komentářů:

  1. Taky jsem ráda že se s tim mim máme,na druhou stranu nám asi nehrozí manželský stereotyp:-D a on je minimalne ted taky spokojen(má totiž kašlík a rýmičku,na které se jak známo umírá.takže leží v posteli,z pod peřiny se ozývá hlasitě ÁAACH a ja si mnu ruce,páč ho mám v plné moci :-D)

    OdpovědětVymazat
  2. Jinak mi jsme měli klasickou svatbu na úřadě.Vím že si nekde psala že ji muslimové neberou moc vážně.No,přidám moji vlastní zkušenost:kdyz na mě jednou zkusil něco v tom smyslu,že stejně nejsem muslimka a nemeli jsme muslimskou svatbu,může se mnou klidně skončit a nevim co ještě...no,v ten moment dostal takovou přednášku od svých krajanů o tom co to mele za blbosti,že tam seděl jak zmoklá slepice.a ještě mi řekli že sice pro něj jako pro muslima by byla lepší svatba v mešitě,ale i tak sem jeho pravoplatná

    OdpovědětVymazat
  3. manželka se vším všudy.páč jsme se vzali tady a u nás má svatba na úřadě stejnou váhu jako u nich v mešitě.jinak celá jeho rodina o mě ví,ze svatby a budoucího potomka jsou nadšení,v případě krize usměrňuji manžela a připomínají mu jeho povinnosti vůči mě(plus přidávají rady tipu:hlavně ji nebij,má jinou mentalitu,nemůže byt ve všem jako holky tady)...tak mám možná štěstí,nebo vsichni kecaj :-D mslm svatba u mě jinak přichází v úvahu az se víc sladime,ale i tak bych se chtela zeptat,jak vůbec zhruba probíhá

    OdpovědětVymazat
  4. \"Právoplatná manželka\" sice jsi, tady i v Guineji (a přátelé udělali dobře, že mu vynadali, protože takové věci se v takové situaci neříkají, ani když je to jen manželství civilní), ale v očích muslima (ani křesťana vlastně) manželé vůbec nejste, a to i když máte oddací list.

    Nevím, jak v Guineji, ale v Senegalu samotná svatba v mešitě vůbec žádnou úřední hodnotu nemá, nezakládají se na ní žádné právní nároky, ale když tahle svatba chybí, lidi se na manžele po civilním obřadu dívají jako na milence, někoho, kdo spolu žije \"na hromádce\", a to není moc společensky přijatelný.

    \"Oficiálně\", \"pro papíry\", je důležitá civilní svatba, ale \"pro veřejné mínění\" i \"interní pocit\" :-) platí naopak zase jenom svatba náboženská (jedno, jestli muslimská nebo křesťanská, podle vyznání).

    Jak muslimská (západoafrická) svatba probíhá, viz úryvek: http://manzelka.bloguje.cz...ji.php Musíš mít někoho, kdo zastupuje tvého otce (to z té ukázky jasné není) a dohodne, kolik čeho dostaneš, ale ty sama u obřadu nejsi, a ženich většinou taky ne.

    K rodině, co ti fandí, blahopřeju: není lepšího vkladu do manželství, než tobě naklonění tchánovci! :)

    OdpovědětVymazat
  5. No,obávám se,že v tom mám ještě větší guláš než předtím:-D jeden mi řekne,že tam musíme být oba,další že stačí manžel,Ty teď píšeš,že ani jeden:-D A je třeba abych konvertovala?Moc se mi zatim nechce,jsem sice věřící,ale moje pojetí Boha a víry je dost odlišné od muslimů,křesťanů či něčeho jiného.Taky mě v ukázce překvapilo vyzdvihování 7 psích vlastností,myslela jsem že psi jsou ve všem špatní:-DKoukám,co muslim,to jiný výklad a názor:-D

    OdpovědětVymazat
  6. Nesmí strádat nedostatkem oděvů...:-D to mi připomělo,jak jsem A.nesměle naznačila,že bych po porodu potrebovala nové kalhoty,páč ty moje jediné už se opravdu rozpadají... \"co bych ti je kupoval,budes dostávat dost peněz až ti budou dávat mateřskou,tak si je kup sama!\":-D

    OdpovědětVymazat
  7. Ono v podstate plati, ze podle islamu byste tam MELI byt oba (+tvuj zastupce), ale nekdy tam nevesta nebyva. Zapadoafricke specifikum je to, ze tam nebyva nikdo ze snoubencu a smlouvu uzaviraji jejich tatinkove nebo stryckove. Muslimka byt nemusis, ale krestanka nebo zidovka ano. A ad ty kalhoty... Postezuj si kamaradum manzela nebo tchyni, aby ho dali trochu do late ;) ; takova drzost je srovnatelna tak akorat s tim, ze bys mu rekla, at si vari sam, ze ma po praci casu dost! :) S tim psem: nejde o islam, ale o (wolofskou) filosofii. Slysela jsem podobny projev, kde byla v hlavni roli pro zmenu moucha. :D

    OdpovědětVymazat
  8. Aha,tak můj manžel je fulba,tak proto jsem to s tím psem ještě neslyšela:-D každopádně děkuji za objasnění,začíná mi to byt jasnější:-) tak koukám že svatba po muslimsku se odkládá na dobu neurčitou:-Dmyslim že si potrebuju ještě pár věcí promyslet;-)

    OdpovědětVymazat
  9. ne, to není žádný standardizovaný projev, nic takového snad ani neexistuje. To je prostě jen obrazné vyjádření (fakt to nemá nic společnýho s tím, kdo je co... Fulba by to mohl klidně říct taky), který si prostě na fleku člověk vymyslí, to nemusí znát každý. Svatbu si rozmysli, no hlavně kvůli těm kalhotám :D ... to by si měl rozmýšlet hlavně tvůj nastávající, vždyť ti bude muset dát snad 60 metrů látky, peníze tobě a tvojí rodině, šaty, kosmetiku, párek hovězího dobytka... :D To by se mu chtělo? ;)

    OdpovědětVymazat
  10. Kdyby na svatbě trval,za sebe říkám že bych si vydupala aspoň dvě kozy a několik slepic:-Dpomalu toho svého připravuji na to,že až se někde usadíme,budu tohle vyžadovat(takže protestuji proti každému městu,míříme na vesnici,hájím si to dětmi-přece ten náš kluk nebude hrát fotbal ve městě:-D)

    OdpovědětVymazat
  11. Chudák...utekl z afriky aby se tomuhle vyhnul a nabali si holku která na něj vytasí tohle:-D a ještě ke všemu to myslí vážně:-D

    OdpovědětVymazat
  12. ahojik...tak jsem si koupila konecne Tvou knizku a super -> a musim rici,ze se hrozne hezky cte ;)...Jen mne mrzi jak jsem se tu \"pohadali\" jen kvuli hloupim pomluvam,ktere znikaji kvuli nevedomosti a pouhe zavisti nekterych zarlivych lidi ;)...
    My se s muzem chystame na cestu do Abidjanu tak se moc tesim-> a proc to tady vykladam,jelikoz se tady rozmohlo tema svadba apod. A me se chysta v Abidjanu Africka svadba a ja se opravdu moc tesim ;)...P.s.Chtela jsem se Te zeptat jestli nevis kde bych mohla sehnat nejake Africke filmy ve FJ -> nemam,ale na mysli ty co sezenes v kazdem Afroshopu...Uz jsem totiz vycerpala repertoar z F.institutu...Dekuji a preji pekne svatky ;)

    OdpovědětVymazat
  13. [4] Nevím jak \"v očích křesťana\" v Senegalu, ale pokud ani jeden ze snoubenců není pokřtěný, pak přinejmenším katolická církev jejich civilní sňatek uznává jako platný (a pokud by se rozvedli a jeden z nich si chtěl vzít katolíka, byl by to problém, protože pro církev by manželství platilo pořád).

    OdpovědětVymazat
  14. Ooo...jsem poctena odkazem na muj blog...

    No co se tyce te muslimske svatby, tak my jsme meli svatbu v Senegalu a oba jsme v tu dobu byli v Italii, takze...a ja sama - muslimka nejsem - nevim presne jak to probiha, jedine co manzel potreboval vedet byli jmena mych rodicu.

    OdpovědětVymazat
  15. Takže to je asi jak kdy:-D ptala jsem se na to jednoho kamaráda, který kdysi učil v koranické škole jak to probíhá. Jen na mě tajuplně mrkl a řekl \"Uvidíš.\" začínám ho podezírat že to možná sám úplně neví:-D

    OdpovědětVymazat
  16. [b]Efco[b], to je spis jak kde nez jak kdy, ale v arabskych ani africkych zemich nevesta - prvnicka u podpisu moc nebyva, v Senegalu k tomu nezvou nikoho ze snoubencu (taky proc, ze? :) ). --- [b]Madame Amar[b], vidis, tak to jste asi prisli i o ten \"vstupni manzelsky projev\"! --- [b]Viky[b], nepomuzu; nerozumim mluvene francouzstine a Chot africke filmy nesleduje, procez nemam o filmech ve FJ prehled. --- [b]Hekko[b], u muslimu to tak neni, co nebylo uzavreno podle nab.zvyklosti, neexistuje. A ted jsem se ptala Chote, jak to tam maji krestani, a pry na to koukaji stejne, Vatikan nevatikan.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka