pátek 2. listopadu 2007

Vylévání vaniček s dětmi aneb politická prudérnost

Moderátorka BBC se musela omluvit za svůj výrok, jímž se ve svém ranním rozhlasovém pořadu dotkla barvy kůže černošské minority.

Kennedyová tam debatovala o dětech, které musí za tmy nosit viditelné oděvy. "Nejde ale jen o děti," dodala. "Víte, co se mi včera stalo? Byl to černý chlapík. Naštěstí otevřel pusu, aby zívnul či tak nějak, a já ho uviděla. Měl černý klobouk, černé oblečení a byl zkrátka neviditelný," uvedla moderátorka. Za svá slova si vysloužila vlnu protestů. Druhý den se proto musela posluchačům omluvit. Není to přitom první výrok, kterým se černošské menšiny dotkla. V roce 2000 například komentovala výkony černošských atletů. Jejich úspěch přisoudila tomu, že jsou od přírody zvyklí utíkat před lvy. (Celá zpráva tady.) 

 

Tak to čtu a snažím se pochopit člověka, který je dotčen tím, že barva jeho pleti pohlcuje více světla. Jak někoho může pohoršit troufalý fyzikální zákon, který způsobil, že v horších světelných podmínkách v tmavém oblečení a s tmavou pletí není dobře vidět.

 

A kladu si otázky.

 

Neměl by takový jedinec požadovat spíš omluvu od svých rodičů nebo od Boha, než od moderátorky, která jen vyslovila nepopiratelné?

 

Změnilo se něco na viditelnosti černochů ve tmě, když se paní redaktorka omluvila?

 

Přijdou doby, kdy se budou lékárníci předem omlouvat blondýnám a blondýnům za to, že jim nabízejí opalovací krém s vyšším SF faktorem (protože kdoví, co tím možná chtějí naznačit!)?

 

Osmdesát let od vzniku négritude je neslušné mluvit o tom, že černoši jsou černí.

Je dokonce nezdvořilé nazvat černocha černochem, bez ohledu na kontext, jako by „být černoch“ bylo něco neslušného.

 

Barva pleti se tak postavila na roveň fyzickému nebo mentálnímu handicapu, a možná ještě nad něj.

 

Protestuje-li člověk proti tomu, aby byl nazýván černochem, sděluje tím světu, že „býti černochem“ považuje za něco ostudného.

 

Předstírání, že neexistují rozdíly (přinejmenším fyzické) mezi černochy, bělochy, mongoloidy, i uvnitř všech těchto skupin, nepřinese „rasovou slepotu“ ani „rovné příležitosti“.

 

Shodou okolností jsem se něčeho podobného dotkla v jednom svém článku před pár dny.

 

Pokud mohu z pohledu „jinobarevného cizince“ soudit, společnost v Senegalu je mnohem míń rasistická, než ta naše. Přesto jsou tam rasové a národnostní vtípky rožšířené mnohem víc, než v Evropě; kdysi jsem v Dakaru shlédla jistou televizní show, kde si komik tropil žerty z Arabů, Číňanů, Francouzů a Afričanů - nesenegalců - všech minorit, které v zemi žijí. Parodoval jejich mluvu a zvyky a celý jeho výstup by se dal nazvat jako „velmi politicky nekorektní“.

 

Byla jsem v šoku, a nikdo nechápal proč. Co je na tom špatného? Číňani šišlají, Maurové chrochtají a nosí turbany.

No bóže, vždyť je to pravda... Kde je kdo uráží?

 

Pomalu v každé televizní hře jsou karikovány tamní národnosti: objevují se tam hýkaví Fulbové s holí, okloboukovaní prostoduší Mandžakové a vychytralí wolofští podvodníci. Nikoho to nepohorší, všichni se dobře baví.

Při setkání s ďolským kamarádem mu lze poklepat na rameno a pronést něco ve smyslu „tak co, ty kluku divošská, co je nového tam u vás v těch lesích? Ještě si kradete dobytek?“

 

...Zkouším si představit, jak tady s podobnými slovy klepu na rameno Romovi a v žertu přidávám něco o zlodějích slepic...

7 komentářů:

  1. rozhodně tady je lepší zůstat u představ a nepřenášet je do praxe :-)

    OdpovědětVymazat
  2. ano, taky si myslím, že oklepaný Rom by mi nejspíš s úsměvem neodvětil \"ale dobrý, ty špinavá alkoholičko\"... :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ono je to možná v tom, že stačí pár dostatečně ukřičenejch jedinců, kterým je proti mysli taková věc, jako umět si udělat srandu sám ze sebe.

    OdpovědětVymazat
  4. Myslím, že můžeš vtipkovat o tom, že Ďolové jsou zloději dobytka, v případě, že ty i tvůj posluchač (v ideálním případě Ďol) Ďoly dobře znáte a víte, že mezi nimi je stejné procento chytrých, poctivých,... lidí jako v ostatních národech. Kolik bílých Čechů kamarádí s nějakým Romem? Já ne, díky separaci do zvláštních škol jsem k tomu neměla moc příležitostí.
    To ovšem nemění nic na tom, že omlouvat se za konstatování, že černoch je černý, je konina. Jak se pak učí na základních školách zeměpis? \"Milé děti, v Africe žijí lidé, tady je můžete vidět na obrázku. Zdá-li se vám, že se od nás něčím liší, neříkejte to nahlas, musela bych vám dát poznámku.\" I politickou korektnost je třeba aplikovat rozumně.

    OdpovědětVymazat
  5. je jasné, že s úplně neznámými lidmi se takhle vtipkovat nedá; ale zběžná znalost, třeba vztah prodavač - stálý zákazník úplně postačuje. Spíš je to tak, že jde o uvádění předsudků (\"není šprochu...\") a popichování jimi - Ďola v takové interakci taky nemlčí, ale oplatí stejnou formou \"no však vy.... nekulturní bytosti, kdyby nás nebylo, ani ten dobytek nemáte...\" třeba.

    Ale máš pravdu, zřejmě je to v separaci, to mi nějak nedošlo. Porovnávám země \"separované\" se zeměmi \"naprosto integrovanými\".

    Ona ta separace u nás je bohužel hlubší, než jen fyzická; do třídy, kam jsem chodila, se i přes to síto zvláštních škol dostali dva Romové, ale minimálně jeden z nich zůstal separován i přesto.

    OdpovědětVymazat
  6. s celým zněním článku absolutně souhlasím. Kdo to mám podepsat ;O) Akorát, jak už napsal Kočkopes, bych se do té poslední věty v praxi nepouštěla :OP

    OdpovědětVymazat
  7. http://www.libinst.cz/stranka.php?id=30

    V Pipi Dlouhé punčoše byl ve Švédsku přepsán (tak jsem to alespoň slyšel) \"černošský král\".

    Jeden anglický přítel tvrdí, že za pejorativností \"black\" stojí to, že tato barva měla asociovat že např. Afričané jsou zlí a méněcenní.

    Achjojo.

    Mimochodem, dělal jsem veřejně prospěšné práce (to jsou ty které nedělají trestanci), když jsem pozoroval zevnitř jednu instituci, a kamarádil jsem tam s Romy; byli tam tři a všichni správní (mám napsané některé jejich \"hlášky\") - dodneška se zdravíme.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka