středa 27. října 2010

Strach ze života

Za okénky brzdícího vlaku zazářila světla liduprázdné stanice. Pár studentů seskákalo ze schůdků na nástupiště a odspěchalo do podchodu.
Hodiny nad perónem ukazovaly půl jedné ráno.
Od zamčených dveří východu ("Nádraží je v době od 23:00 do 4:30 uzavřeno") jsem se výtahem svezla do suterénu a z něj s těžkým batohem na zádech vyklopýtala, obtížena navíc ještě kočárkem se spícím batoletem, po schodech na tramvajový ostrůvek.
 
"Všechny autobusy akorát odjely," svěřila jsem telefonu, skrze nějž se Choť (střežící doma klidný spánek zbytku našeho potomstva) vyptával, kdeže jsme. "Další mi jedou za půl hodiny," prozradila jsem mu, co stejně věděl, a proklínala se za to, že jsem si nevzala zimní bundu, teplejší boty, ponožky.
 
Zkontrolovala jsem, jestli je Kakao dobře obalen a přikryt, jestli nemá studený nosánek (ten můj začínal připomínat rampouch) a jestli mu odněkud nevykukují ručičky, nožičky, ouška.
 
"Pocém," zahalekal mladík napravo ode mě.
"Kam? Sem?" Bezdomovec udělal pohyb, jako by se chystal přelézt zábranu a posadit se na lavičku k mladému muži.
"No ne, zůstaň tam, kde si, jen poď blíž," vytáhl kluk mobil.
Bezdomovec čekal.
"No co je? Nic ti nedám," schovával mladík telefon, "ale fotku ti pošlu."
"Pošlete? Ako?"
"No na e-mail ti ji pošlu, " pochechtával se fotograf vlastnímu vtipu.
"Čo?"
"Na e-mail! Pošlu! Fotku!" vykřikoval rozveselený vtipálek.
"Aha," pochopil jeho protějšek. "Tak nashledanou," zadrmolil česky.
 
Odšoural se na druhý konec nástupiště. Hovořil tiše, tak tiše, že ani na noční ulici nebylo slyšet, co říká. Centrem se rozléhala jen slova těch, na které se obracel. Před dvaadvacátou hodinou je nemůžu napsat, a možná snad raději ani po ní. Pokud můžu soudit z rozhovoru, který vedl s oním nadšeným fotoamatérem a z dalšího, v který později vstoupil se mnou, úroveň bezdomovcova vyjadřování (ač zaručeně nechodil moc dlouho do školy, mluvil slovensky a možná, že ta slovenština byla mizerná - to nedovedu posoudit) byla o několik tříd vyšší, než úroveň, na niž se snižovali ti "počestní občané", z většiny podnapilí, kteří žebrákovi spílali.
 
A to přitom neprosil o nic jiného, než o něco k jídlu, zdravil, loučil se, děkoval. Nepáchl, nebyl špinavý ani agresivní. Ti, kdo ho tam na zastávce nad ránem častovali nevybíravými slovy, by se od něj mohli učit noblese.
 
Nepřísluší mi soudit žebráky, jejich životní cesty, minulost ani budoucnost. Nepřísluší mi soudit ani ty, koho pouhá existence žebráků popouzí.
 
Ale ono rozčilení a nechuť, kterou někteří lidé nad žebráky (nemocnými, dětmi, bezdomovci, starými lidmi...) pociťují, zneklidňuje i mě. Nemusíme žebráky obdarovávat. Ale co nás nutí upírat jim poslední zbytky lidské důstojnosti nebo možná člověčenství jako takového? Proč nestačí říct pouhé "ne", proč je nutné doprovázet jej ještě sprškou nadávek?
 
Je to přesvědčení, že nám se nic podobného nikdy stát nemůže, nebo naopak strach z toho, že bychom se jednou mohli ocitnout na té druhé straně? Nadřazenost, nebo pokus zaplašit mlhavou vidinu sebe sama o hladu a bez přístřeší? Nebo snad hájíme svou představu světa, kde se podobné věci nedějí, podobné bytosti neexistují a všechno je, jak má být?
Je urážení žebráků a povyšování se nad bezdomovce něčím podobným, jako ukrývání postižených před lidskými zraky, odklízení umírajících do nemocnic a hospiců a nevraživost mladších ke starším?
 
Dělí se svět na lidi - mladé, zdravé, krásné a zajištěné - a ty ostatní, "nelidské"?
 
Bojím se strachu. Bojím se, že jsme se už naučili bát se života. A bojím se, že bych se mohla také začít bát...
 

6 komentářů:

  1. u Tribuna: tribun.bloguje.cz/868371-jen-si-tak-trochu-uhoret.php

    OdpovědětVymazat
  2. To ponižování je svého druhu hysterická reakce, je to agrese proti vlastní zranitelnosti. Bezdomovci jsou trvalou připomínkou toho, že ten údajně nejlepší ze všech možných světů zase až tak příjemné místo k životu není. Máte volbu: útěk, nebo agrese. Jenže před tím, co bezdomovci symbolizují, není kam utéct, před realitou vlastnického systému se není kam schovat, proto zbývá jen ta agrese. Arogantní vyvyšování se nad bezdomovce není ve své podstatě nic jiného, než snaha popravit posla špatných zpráv a ty zprávy s ním.

    Život není kašírovaná selanka z magazínů, život je to, co žijeme na vlastní kůži. A bezdomovci nám svojí existencí připomínají to, na co chceme zapomenout - že \"místo nahoře\" není pro každého, bez ohledu na to, jak často slýcháme pohádky o Americkém snu.

    Bezdomovci jsou takoví naši párijové. Nemusíme mít institucionalizovaný kastovní systém, abychom v jeho intencích mysleli a cítili.

    OdpovědětVymazat
  3. Milá autorko, pokud mi dáte svolení, přetisknu tento článek (případně i další), na www.outsidermedia.cz. Pokud máte zájem, napište mi na redakce.om(at)gmail.com

    OdpovědětVymazat
  4. K odklizeni starych do nemocnic a hospicu...
    Co kdyz ten umirajici potrebuje 24h peci?
    Oba doma pracuji a nemuzou si dovolit,aby po dobu zbyvajiciho zivota umirajiciho zanechali prace?
    Ja myslim ze kazda mince ma dve strany.

    OdpovědětVymazat
  5. Tribune, v tom případě je asi třeba zavést povinně hodiny sociologie už do tříd základních škol, a neopomínat připomína všem, že už kvůli logice věci samé \"místo nahoře\" prostě nemůže být pro každého. Neinstitucionalizovaný kastovní systém je zřejmě ještě nelítostnější, než by byl ten institucionalizovaný, protože ten \"náš\" zavádí, zdá se, nepěknou anarchii ve vzájemných vztazích.

    Cheo, záleží na hodnotách, řekla bych. Pokud je nemocný člověk opravdu zcela nesoběstačný, má nárok asi na 12.000 korun ošetřovatelského příspěvku (či jak se to jmenuje). To dokáže jistě vyrovnat minimálně část příjmu dotyčného, nehledě na to, že i za pobyt v hospici se platí kolem 9 - 10.000 korun měsíčně, takže finanční rozdíl je pak mnohem menší (pokud osoba, která by s umírajícím byla doma, má plat 15.000 korun a hradila by z něj hospic, zbude jí 5.000, zatímco když skutečně doma zůstane, dostane tisícovek 12... takže s tou nevýhodností to pak tak horké není, s náročností fyzickou a psychickou ale ano). (Pro zjednodušení jsem samozřejmě nepočítala náklady na případné léky atd.).

    Jinak si myslím, že záleží hlavně na vůli těch, kdo se o umírajícího mají starat. Obě moje babičky zemřely u nás doma, i když oba rodiče pracovali; maminka si našla zaměstnání, do kterého mohla chodit večer, když už byl tatínek doma, a v druhém případě, kdy pracovala přes den, k nám jezdila teta, která si brala dovolenou a přehazovala směny... Takže já jsem si docela jistá, že to jde, byť třeba za cenu nemalých obětí.

    OdpovědětVymazat
  6. Jistě,jde všechno.
    Je však docela problém,že ač dáš příbuznému tu patřičnou péči,dáš kvůli němu výpověď v práci,tak po lidské stránce je to v pořádku,jen tvá existenční stránka se může zhroutit...příbuzný si v klidu zemře a další práci sehnat nemusí být až tak snadné.Takže ne vždy jsou ty oběti až tak možné.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka