středa 6. října 2010

Polekáni ženskou obřízkou?

Proč?

To je otázka, na kterou se snaží najít odpověď další z modulových učebních textů pro studenty antropologie a "příbuzných oborů", sepsaný profesorem Jaroslavem Skupnikem, v současnosti přednášejícím v Ústavu etnologie Filozofické Fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

 

"Infibulace je běžně interpretována jako sexistický mechanismus redukce ženské sexuální touhy a nesmyslné patriarchálně šovinistické ochrany panenství a manželské věrnosti. Někteří autoři pokládají ženskou obřízku právě kvůli infibulaci za jednu z manifestací mužské dominance žen a situace planetárního patriarchátu (Daly 1978 in Parkker 1999:208) či „globální války vůči ženám“ (Heise 1994). Janice Boddy (1982; 1989) oproti tomu ve svýchpracích zabýajících se cirkumcizí a infibulací ve vesnických oblastech severního Súdánu dochází k závěru, že cirkumcize jako symbolický akt,  jímž ženy zdůazňují kulturně specifickou esenci své „morally appropriate fertility“, je tím, co dodává místním ženám společenské uznání, a také sebeocenění a sebeúctu.

 

Jejich základem je „her potential to reproduce the lineage or to found a lineage section“2 (Boddy1982:696, citováno In Parker 1999:209; viz též Silverman 2004:429). Právě tento „morálně reproduktivní potenciál“ je jednou z oněch „důležitějších věcí které mají ženy na starosti“, a která může být i důležitější než je kvalitní sex v západním pojetí.

 

Takovýto „morálně reproduktivní potenciál“ byl v evropské kultuře po dlouhé období zajišťován normativním tlakem rodiny i širší společnosti ostrakizující premaritální pohlavní styk (asymetricky a pragmaticky, pravda, ostrakizující hlavně premaritalní pohlavní styk žen – z logiky lidské reprodukce to byly ony, u nichž byly prohřešky nevyhnutelně viditelné.

 

Obdobně jako v cirkumcizních kulturách praktikujících infibulaci, i v západní kultuře panenství novomanželky bylo a mnohde dodnes je „hlavní rekvizitou ženy pro vstup do manželství“ (Brandes 1985:118).  

A, opět obdobně jako v cirkumcizních kulturách, bylo také různě testováno: dokonce ještě před svatbou britského prince Charlese a Diany Spencerové roku 1981 musela budoucí princezna projít prohlídkou u kráovského dvorního gynekologa, aby bylo následně v médiích slavnostně a šťastně oznámeno, že byla shledána pannou (Hicks – Gwynne 1994:166). Jeden i druhý mechanismus má zajistit, aby (alespoň první počaté dítě – privilegovaný dědic  – bylo vskutku manželovo.

 

Mohlo by se zdát, že takový detail jako je zajištění otcovství nás nemusí nijak zajímat a skutečně je za ním pouze mužský šovinistický zájem manžela. Inspekce panenství lady Diany ale staví problém do obecnějšího – ba globálnějšího – světla a ukazuje hlubší logiku tohoto zákroku. I když nám (na rozdíl od něj samého a jeho příbuzných) může být zcela jedno, kdo je otcem dítěte jakéhosi anonymního a bezmocného afrického zemědělce, kdo je otcem britského korunního prince a dědice trůnu již tak nepodstatné není. Představme si čistě teoreticky a kontrafaktuáně, že by slečna Diana Spencerová touto procedurou neprošla, a že by se v budoucnu v předvečer královské korunovace jejíhoprvorozeného syna, ozvala skupina lidí spřízněná s jiným členem královské rodiny, a zpochybnila legitimitu nástupu prvorozeného na trůn s tím, že je synem nikoliv prince Charlese, ale kohosi jiného. Pokud si dále představíme, že by obě dvě zájmové strany disponovaly značnou mocí a vojenským arsenálem, což je v případě takovéhoto zpochybnění pravděpodobné, můžeme si také představit britskou občanskou váku o nástupnictví a případně i zapojení dalších světových velmocí do takovéhoto konfliktu.

Jakkoliv se potom procedura přezkumu panenství jeví jako ponižující, při představě možných válečných hrůz je aktem velmi racionálním a paradoxně i humánním. Ač jindy a jinde může hluboce selhávat, tady je konzervativismus veskrze pozitivní Reaguje na svět, takový jaký je, bez ohledu na to, že by bylo lepší, kdyby byl jiný.

A s reálnými světy se setkávají lidé i mimo královské linie.

 

Morální tlak ale nikdy nefunguje stoprocentně a lidské sexuální chování je velmi obtížně kontrolovatelné. Proto ostatně mají západní soudy – instituce, které hájí (jak se alespoň věří) správnost a mravnost lidského konání – nemálo práce ne tak ani s určováním královského nástupnictví ale se soudním určováním otcovství na základě odborných laboratorních testů v případě že má některá ze stran (mnohdy mnoha zúčstněných stran) pochybnosti.

Některé společosti, věšinou patrilineární, mohou řešit takovýto pro ně zásadní problém spojený s (a)moralitou reprodukce – jednoznačost otcovství – ještě dříve, než může vyvstat: infibulace,  na rozdíl od normativních společenských tlaků, zajišťuje daleko efektivněji, že alespoň první z potomků nového páru splní beze vší pochybnosti morání a legitimní nároky patrilinií tj.  blízkých  příbuzných majících status plnoprávných členů společnosti. Infibulace tedy skutečně redukuje možnost nejistoty otcovství, stěží ji lze ale označt za čistě mužský zájem – legitimita potomstva je také cílem ženských příbuzných mužů (členek stejné patrilinie), stejně jako mužských i ženských příbuzných prospektivních matek, které tímto moráně reprodukčním potenciálem mohou zvyšovat svou společenskou prestiž. Stejně jako královská panna slečna Spencerová mohou bý ideálními manželkami ze slušného rodu a bez neslušné minulosti.

 

Zatímco například výše zmiňované obavy z možnosti dorůstání klitorisu do podoby penisu nikdo na Západě nebere vážně, snahy o zajištění legitimity potomstva jsou, hlavně v rámci západních radikálně feministických trendů zdůrazněně interpretovány jako důkazy surových projevů mužské sexistické nadvlády.

 

Avšak všechny formy adjustací ženských genitáilí jsou navíc aktem, který je obvykle prováděn ženami a je jimi plně kontrolován (Boddy 1982:696): ženy tento proces nejen podstupují, ale také ovládají. Jsou to tradičně ženy, které jsou odpovědny za provedení a zdárný průběh těchto rituálů(Kouba a Muasher 1985:100), a jsou díky tomu sociálně vysoce oceňovány. To jim také umožňuje posilovat jak svou femininní sebeidentitu, tak svou sociální pozici, pozici relevantních aktérů nezbytných pro legální a morální reprodukci dalších generací komunity.

 

Súdánské ženy tak ve svých výpovědích trvaly na tom, že ženská obřízka, byť pochopitelně bolestivá, nijaký způsobem jejich lidská práva neomezuje (Silverman 2004:431 podle Abusharaf 2001). Ta pro ně znamenají něco zcela jiného,nežpro nás.

Ať už se nám takovýo mechanismus líbí nebo nelíbí (a nám se, pochopitelně, spíš líbit nebude), stěží můžeme říci, že se jedná o iracionalitu, nesmyslnost či pouhý projev mužské patriarchální dominance."

 

Pozoruhodnost Skupnikovy monografie nazvané Kultury sexuality: Západ a ženská obřízka. Kulturně antropologická perspektiva ovšem netkví v tom, že by autor odhalil něco nového, pokud jde o pozadí, příčiny a následky operativních úprav ženských genitálií - je výjimečná v tom, že se zamýšlí nad tím, proč na Západě budí tolik odporu právě ženská obřízka.

 

Proč pozornost není věnována i obřízce mužské (na jejíž následky se rovněž umírá)?

 

Proč se média stejnou měrou nezajímají o kastrace mužů, prováděné v některých kulturách, proč se Západ nezajímá o podélné rozřezávání penisů až ke kořeni, o povinnou amputaci jednoho varlete dospívajících mladíků některých etnik nebo o zvyk Arabů z některých oblastí stáhnout kůži z penisu, šourku i části stehen mladého muže za přítomnosti jeho nastávající?

 

A proč se Západ začal ženské obřízky děsit až nyní, když její existence a principy jsou mu známy přinejmenším už po staletí?

 

"Percepce i sebepercepce schopnosti orgastického uspokojení nabírá oproti minulosti zcela protichůdné významy: zatímco dříve tato charakteristika ženství devalvovala, nově ho naopak umocňuje a činí skutečným. Klitorální orgasmus a klitoris se stává nejen prerekvizitou kvalitní soulože, kvalitního vztahu, ale i feminity a femininní sebeidentity. Emocionalita a provokativnost klitoridektomních genitálních adjustací má ale ještě o něco širší pozadí, jež se dotýká nejen sebepojetí žen, ale i mužů.

 

Stejně jako femininita, i maskulinita a sexuální identita mužů doznala výrazných změn. V období před dislokací reproduktivity a sexuality byla její významnou manifestací rovněž prokreativita – analogicky s mateřstvím jako manifestací feminity. Sexuální revoluce 60. let v případě mužů ještě více než dříve zdůraznila reproduktivní zdatnost v jejím kvantitativním významu, přičemž výsledky reproduktivní zdatnosti samotné – faktická mužská plodnost – byly, stejně jako v případě žen, za současné dislokace reproduktivity a sexuality, potlačovány. V pojetí maskulinity tím došlo k ještě výraznějšímu posunu od plodnosti k sexuální potenci. V následujícím období, v období onoho „přesunu od vaginy ke klitorisu“ dostává maskulinní sexuální potence nový obsah: „any men, especially highly educated ‚new men‘, define their sexuality partly in terms of producing orgasm in others“ (Parker 1999:211, zdůraznění kurzívou J. S.). V tomto novém pojetí je maskulinita dominantně definována a demonstrována nikoliv plodností či sexuální potencí, ale schopností přivést k sexuálnímu uspokojení ženu, které zase zpětně definuje a demonstruje její feminitu. V manifestaci maskulinity jsou prokreativní schopnosti – erekce, schopnost pohlavního styku, schopnost vyvrcholení či schopnost oplodnění partnerky – nahrazeny ženským orgasmem dosaženým klitorání stimulací „in other words, female orgasm by clitorial stimulation has taken the place of procreation as the manifestatin of male virility" (Parker 1999:211, zdůraznění kurzívou J. S.).

 

V pozadí našeho klitoridáního nadšení stojí specifická kulturní logika, kulturně specifická konceptualizace lidské sexuality. Z axiomů této kulturní logiky se odvíjí i emocionální pobouření Západu nad praxí klitoridektomních genitálních adjustací Jak Parkerová ukazuje, zájem Západu o nakládání s klitorisem, a tedy i o ženskou obřízku, svědčí spíš o naší vlastní konstrukci sexuální identity a strachu z jejího ohrožení než o těchto praktikách samotných (Silverman 2004:432).

 

Různé formy klitoráních genitáních adjustací vzbuzují strach a kastrační obavy nejen u žen, jejichž genitálie jsou odstraňovány, ale ohrožují rovněž maskulinní sebekoncepci mužů na Západě, protože „ man is not a ,real‘ man unless he can sexually satisfy a woman and the chances of a man sexually satisfying a woman (that is, enabling her to become a ,real‘ women) are much diminished“ (Parker 1999:211). Praxe klitoridektomních genitálních operací kastruje nejen ženy, ale také západní muže tím, že jim znemožňuje realizovat jejich vlastní maskulinitu v její kulturně specifické podobě.

 

Demolice klitorisu vede v kulturní logice Západu k demolici nejen sexuání rozkoše žen i mužů, ale i k demolici femininnía maskulinní sebeidentity.

 

Takováto kulturně podmíněné nadšení pro reifikovanou sexuání rozkoš a západní podobu femininní i maskulinní identity, podotýká Parkerová, ovlivňuje nejen postoje neodborné veřejnosti, ale i pohled jejich profesionálních kolegů antropologů, kteří rovněž popisují ženskou obřízku jako „nechutnou“, "barbarskou“, „nesmyslnou“ či „nelidskou“ praktiku a nejsou schopni o ni přemýšlet komplexněji a jinak, nežli v termínech fyzické mutilace a ztráty možnosti zakoušení sexuální rozkoše. Jejich postoje a reakce, nebyly-li přímo rasistické byly rozhodně stejně etnocentrické jako postoje neodborné veřejnosti, a daly by se vyjádřit přibližně následovně „circumcision is a barbaric practice. It is carried out by simple and uncivilized people. If they were sophisticated and educated like ,us‘ in the West, they would realize that there were new, different and better ways of behaving. The solution is simple. They should behave like ,us‘“." (Parker 1999:205).

 

Snad je možné formulovat závěr o pozadí západních postojů i obecněji: praxe klitoráních genitáních adjustací pobuřuje nejen tím, že demoluje západní pojetí a sebepojetí maskulinity a feminity. Tyto postoje jsou internalizované do takovéhloubky, že nejsou svými nositeli vnímány jako kulturní alternativy podob lidské sexuality, ale univerzáně lidské imperativy: jen takto prožívaný sex je hodný pravých lidských bytostí, a svobodné lidské bytosti k němu nemohou než přirozeně tíhnout.

 

 „Necivilizované a barbarské zvyky“ druhých pak zpochybňují hluboce prožívané západní přesvědčení o přirozenosti a správnosti našich představ jak o nás samých, tak i o přirozeném a správném způsobu lidství."

46 komentářů:

  1. A nemohla bys to nějak shrnout pro nás laiky?

    OdpovědětVymazat
  2. Za tento text velky dik!

    OdpovědětVymazat
  3. jojo, ... zatímco na blozích jsou publikovány stále zajímavější myšlenky jako zde, tak česká mainstream media si vystačí s nesmyslnými bláboly na totéž téma. Achjo.

    OdpovědětVymazat
  4. Přečetla jsem letmo, není mi jasné, proč je odstranění klitorisu považované za nějak jistější pro legitimitu potomků?
    Zdůrazňování jakési kulturní tradice mi moc nesedí, bolestivě něco odříznout je prostě surovost, tradice netradice.
    Co se týče orgasmu, tak ten je přece možný i bez klitorisu, o to myslím nejde.

    OdpovědětVymazat
  5. Modono, shrnout to jen tak nepůjde, ono je tam devět kapitol, z nichž každá má vlastní obsah bez \"vycpávek\" a víceméně vlastní závěr, tady jsou jen ukázky v podstatě bez kontextu. Ale jako jakés-takés shrnutí alespoň kapitoly Děsuplná fascinace Západu: od klitoridofóbie ke klitoridofílii by snad mohly postačit dva poslední zde citované odstavce.

    Hatifnat, to ne já, to profesor Skupnik! ;)

    TS - no a právě tím, proč to tak je, se ta kniha (on je to tedy spíš sešit) zabývá. Zajímavé čtení. :)

    Janiko, ne, ta první ukázka je o infibulaci, je to tam několikráte výslovně zmíněno. Druhá část je z jiné kapitoly, a tam jde o západní pojetí sexuality, o infibulaci už ne (respoektive ne výhradně o ni).

    O kulturní tradice jako nějaké samoúčelné zvyklosti tu nejde, jedná se o rozdílnosti v celkovém pojetí \"lidskosti\" nebo \"člověčenství\" (celou knihu sem vážně přepsat nemůžu, myslím, že ani autorský zákon by se na takový počin nedíval s pochopením :) ). A nejde ani o \"bolestivé odřezávání\", spíš o to, proč některé adjustace genitálií Západ znepokojují a jiné ne (ať mi nikdo nenamlouvá, že stahování penisu a šourku z kůže nebo odřezávání varlete je míň bolestivé, než odříznutí klitorisu - minimálně rekonvalescence i bez komplikací musí v prvním i druhém případě trvat mnohem déle než těch pět šest dnů jako to je prý v případě třetím.).
    No a o orgasmus jde z nějakého důvodu (a tím důvodem se právě Skupnik zabývá) v první řadě - stačí se podívat na internetové diskuse; tam mě vždycky šokovalo, že lidem (přinejmenším Čechům) nevadí tolik dětská úmrtnost a úmrtnost rodiček - to naopak, ta by měla být co nejvyšší, protože primitivní národy jsou \"přemnožené\" -, otravy krve nebo nákaza HIV, ale právě možné dopady na sexuální život...

    OdpovědětVymazat
  6. právě ani dva poslední odstavce, já tomu prostě vůbec nerozumím, protože obřízku jsem ssto i tisíc schopna chápat a akceptovat výlučně ze zdravotních důvodů a 2x za svůj život jsem viděla penis, který ji z takových důvodů potřeboval. Nikdy sem ale ani neslyšela o zdravotním důvodu, kterému by prospěla ženská obřízka, což ovšem neznamená, že takový důvod neexistuje.
    No a jinak, jakékoliv mrzačení se, nebo někoho, z náboženských či jiných důvodů, nesnáším.
    A vůbec netuším, které náboženství k takovému mrzačení dává pokyn, nebo tím prostě smrtelníci naznačují Bohu( ať se mu říká jakkoliv), že ta lidská těla udělal špatně?, že je potřeba takový zásah, aby to bylo správně? nebo vocode jako?

    OdpovědětVymazat
  7. asi si aj ja sedim na kabli...ale nepochopila som, co chcel basnik tymto vlastne povedat...

    OdpovědětVymazat
  8. Rybko, to jsou jen stručné citace, vzorečky z monografie, která má devět samostatných kapitol, z nichž každá se věnuje zvláštnímu problému, na který nahlíží z různých úhlů. Článek nemá být ani tak o ženské obřízce, je především o knize, z níž cituji v omezené míře.

    Modono, ne, ono jde právě o to (a to jsem necitovala, jelikož tady k tomu není ani prostor), že každá kultura vnímá \"mrzačení se\" jinak. Do \"mrzačení se\", změn lidské přirozenosti, spadá i odstraňování chloupků a vousů a zbavování se tělesného pachu, patří mezi něj i estetické operce, včetně operací korekčních jako třeba operace dětí s hermafroditickými znaky nebo mírných rozštěpů rtu, korekční operace boltců u dětí (u nás hrazena zdravotními pojišťovnami) i u dospělých atd.

    Racionalitou, ať už z našeho pohledu \"pravou\" nebo \"falešnou\" u takových zásahů (přičemž předpokládané důvody jsou různé, od očekávaného zvýšení potence u národů, které provádějí penilní subincizi, přes test statečnosti u Arabů, kteří nesmějí před svou nastávající dát najevo bolest, když jim stahují kůži z intimních partií, až po v první ukázce zmíněný problém patrilinearity prvorozených, řešený někde infibulací) se skripta zabývají také, a Skupnik v nich náboženství vůbec nezmiňuje, hovoří výlučně o společenském aspektu věci (prestiž, prevence \"společenských nepořádků\", výměna sexuality za vyšší společenské postavení - přirovnává ke kostelním kastrátům - atd.

    Ale vážně tu v diskusi asi těžko převyprávím celou knížku...

    OdpovědětVymazat
  9. To stahovani kuze je teda fakt straslivy, brrr.

    Nicmene diy za citaci, je to velmi zajimave. Zejmena to, jak Zapad zohlednuje hlavne zensky orgasmus (mene nez dalsi zdravotni rizika), protoze jej sam povazuje za projev femininni a tady i maskulinni identity.

    OdpovědětVymazat
  10. Ale já nechtěla převyprávět knížku, mě zajímal Tvůj názor:-)
    Odstraňování chloupků a tělesného pachu není za a) mrzačení se, za b) nejedná se o DEFINITIVNÍ úpravy, no a pokud jde o operace, které doporučí lékař z důvodu zdravotních- to je jako ty mužské obřízky z důvodů zdravotních.

    Zbavení ženy schopnosti orgasmu je závažná věc, protože to může mít za příčinu depresivní stavy, což je rovněý zdravotní riziko.

    OdpovědětVymazat
  11. Manželko, já jsem vždycky příznivcem nezaujatého pohledu na skutečnost. Býváme předem ovlivněni svými předsudky a představami, ale věci nebývají tak jednoznačné. I zdánlivé zlo může být dobrem a naopak. Ale v tomto případě musím souhlasit s Mod., nic neospravedlňuje surové mrzačení malých holčiček. Nebo zatím jsem nic takového nenašla :-). Poukazování na to, že se dějí horší věci, že ti, kdo to odsuzují, jsou takoví, nebo makoví, to nejsou žádné argumenty.

    OdpovědětVymazat
  12. A ještě - ten společenský tlak, tedy ta takzvaná kulturnost, která je nutí se tomu \"dobrovolně\" podřizovat, mi připadá skoro nejstrašlivější na tom celém...

    OdpovědětVymazat
  13. Jen chci reagovat na 12: cetla jsem nekolik vypovedi zen, ktere obrizku podstoupily v utlem veku. Vsechny vypravely, ze je vlastni matka nalakala na jakysi vylet ci zabavu, a misto toho je privlekla k babe se ziletkou. Matku za to samozrejme nenavidely, jak jim to mohla udelat. O \"dobrovolnosti\" to tedy asi moc nebude, ze?

    OdpovědětVymazat
  14. Jasně, Ebo, myslela jsem \"dobrovolnost\" v rámci rodiny. Ty dcery to samé pak udělají svým dcerám...

    OdpovědětVymazat
  15. \"A proč se Západ začal ženské obřízky děsit až nyní, když její existence a principy jsou mu známy přinejmenším už po staletí?\"
    Tak na tuto otazku by som vedela ovela jednoduchsiu odpoved: za posledne desatrocia miera globalnej informovanosti pokrocila milovym skokom, takze siroka verejnost ma moznost dozvediet sa a zaujimat postoje k problemom, ktore mozno boli zname \"po staleti\", ale len uzkej skupinke ludi.
    Mna by zaujimalo vlastne len jedno (svoj postoj k zenskej obriezke mam ujasneny uz davno, informacie v clanku povazujem mozno za zaujimave, avsak moj postoj nijako nemeniace) - preco si sem odkaz na ten clanok hodila? Co bolo dovodom?

    OdpovědětVymazat
  16. Modono, já tak vyrozuměla z tvého psaní, že TO (tedy text knihy, o které je článek, rozumněla jsem) mám shrnout pro čtenáře...

    Odstraňování chloupků a tělesného pachu sice nejsou nevratné změny, ale jsou to změny přirozeného stavu společensky vyžadované a dělící \"kulturního\" člověka od \"nekulturního\" - v tom spočívá ona podobnost. U operací výše zmíněných nejde moc o zdraví, ale o úpravy směrem k \"normě\", k \"ideálu\" - viz třeba operace hermafroditů, kteří by mohli zůstat nositeli znaků obou pohlaví, ale ještě v dětství obvykle rodina a lékaři rozhodnou za ně a upravují je tak, aby byli \"normální\" (což je naprosto stejný princip, jako u obřízek tam, kde odstranění předkožky znamená zbavení femininity a odstranění klitorisu loučení s maskulinitou) - o operacích ušních boltců nebo mírného rozštěpu rtu ani nemluvě, ty jsou přece také motivovány jen esteticky, nikoli zdravotně.
    Ženská obřízka ženy jednak nezbavuje schopnosti dosahovat orgasmus (to už tu bylo vícekrát, jde o starší a již vyvrácený mýtus, založený původně na nevhodném dotazování respondentek bez respektování kulturních a společenských zvyklostí, viz též http://manzelka.bloguje.cz...ek.php , http://www.circumstitions.com...ml, http://www.ncbi.nlm.nih.gov...87460 ) a jednak, o čemž právě je jedna z kapitol té monografie, pro některé kultury je sexuální uspokojení nepodstatné (takže jeho absence nenavozuje pocity nedostatečnosti - \"orgasmus není třeba k potvrzení pohlavní hodnoty jedince\"), neexistuje společenský tlak, který by u osoby orgasmus neprožívající budil frustraci. (Ještě před pár desítkami let byla i u nás \"nenormální\" žena, která orgasmus prožívala. Dnes je tomu naopak.)

    Janiko, tady je ale otázka, proč vadí obřezávání holčiček, ale ne obřezávání chlapečků? Četla jsi někde o úpravách klučičích genitálů, drasické popisy toho, co se jak kde dělá, o upalování předkožky žhavým uhlíkem, otravách krve a umírání v bolestech po chlapecké obřízce? A přesto se i to děje... ale bez zájmu západní veřejnosti. A se stejnou dobrovolností... Možná je to tím, že pro Západ je mužská obřízka přijatelná, protože ji sám vykonává a tedy jako ohrožující necítí?

    Ebo, to je stále to, co píšu výš - úplně stejně se to dělá chlapečkům. Nicméně tohle jsou novější zvyky, stále ještě existují místa, kde je obřízka obou pohlaví součástí rituálu a provádí se např. až těsně před svatbou apod., tedy ne malým holčičkám.
    \"Matku nenáviděly\" - a po patnácti letech babu s žiletkou volají samy na vlastní dceru. (Navíc tu opomíjíme ne úplně malou skupinu dívek, které obřízku opravdu podstupují dobrovolně, někdy i proti vůli rodičů, z důvodů estetiky nebo módy.)

    Rybko, to bych neřekla. Před šedesáti, sedmdesáti lety byl klitoris \"nežádoucím\" i v sexualitě západní ženy. Stačí se podívat na teorie Freuda, nebo vzpomenout na (ač relativně krátkou) anglosaskou tradici amputace klitorisu jako léčby masturbace, hysterie, epilepsie, dětské vzdorovitosti... Oproti tomu se dnes stejně dobře můžeme dozvídat o drastických úpravách genitálu mužů, ale ty tolik pozornosti nebudí.

    Nevím, odkaz na jaký článek máš na mysli, ale v této rubrice jsou knihy, které mě zaujaly - takže Západ a ženská obřízka je tu ze stejného důvodu, jako Sociokulturní hledisko antropologie sexuality, Malý Velký Muž, Volný čas ve středověku, V Brooklynu roste strom, Antropologie multikulturních společností, Jako zabít ptáčka, Rozkoš a láska ve středověku, Gulag nebo Narození a smrt v české lidové kultuře.

    OdpovědětVymazat
  17. tymi poslednymi desatrociami som myslela poslednych 20-25 rokov...nie je to len prinosom IT technologii ale aj stale vyssej vzdelanosti zapadneho sveta.
    \"Ještě před pár desítkami let byla i u nás \"nenormální\" žena, která orgasmus prožívala. Dnes je tomu naopak.\"....manzelko, ja mam 45 rokov a taku \"dobu temna\" si teda nepamatam. Ty ano?

    OdpovědětVymazat
  18. Tyhle zeny, jejichz vypovedi jsem cetla, naopak zacaly proti zenske obrizce bojovat a vetsinou se premistily ze sve zeme do Zapadni, aby tak uchranily sve dcery. Moje otazka tedy je - jestlize je zenska obrizka pro urcita etnika \"normalni\" a kurturne vyzadovana, jaktoze se najdou \"rebelky\", ktere se po proziti sve vlastni obrizky vzbouri a zacnou proti ni bojovat. Jaktoze uz jim najednou neprijde \"normalni\", ale vidi ji jako zlo?

    OdpovědětVymazat
  19. Treba TO vetsina matek vidi jako ZLO, ale sve dcery necha obrizku podstoupit, jelikoz si to prave zada jejich society. Cetla jsem knihu, kde Egyptanka predstirala, ze nechala svou dceru obrezat. Manzel na obrizce trval. Sezvala pritelkyne domu, kde se konala jakasi oslava, vsechny zeny se potom zamkly do divcina pokoje, jedna z pritelkyn (doktorka) mela vykon provest. Holcicce naridily at co nejvice krici (aby to slysel otec), pak potristily chirurgicke nastroje, sebe i holcicku krvi donesenou z nemocnice. Holcicce porucily at se tvari, jako ze strasne trpi a je v bolestech. Otec byl velmi stastny a kontrolovat stav vykonu pry nebude ani nesmi! Myslim, ze kniha se jmenovala Baking cakes in Kigali

    OdpovědětVymazat
  20. já teda naštěstí taky nepamatuju doby, kdy bylo normální orgasmus nemít:-))a pokud jde o společenský tlak, proč společenský tlak? já měla na mysli osobní tlaky:-)
    No a jaký je tedy Tvůj názor na ženskou obřízku?:-)

    OdpovědětVymazat
  21. Myslím, že rozdíl mezi západním vnímáním ženské a mužské obřízky spočívá v jisté neznalosti. Zatímco pd pojmem ženská obřízka si každý představí malou vzpouzející se holčičku ležící někde ve špíně, co jí za asistence jejích nejbližších nějaká bába bez umrtvení odřezává citlivé části těla, pod pojmem mužská obřízka si představí sterilní zákrok na klinice. Pokud by dotaz nebyl formulován jako- jaký je tvůj názor na mužskou obřízku? ale jako Jaký je tvůj názor na mužskou obřízku prováděnou v nehygienických podmínkách upalováním překožky žhavým uhlíkem? odpovědi by se asi dost lišily a pochybuji, že by se našel někdo, kdo by takto popsnou proceduru neodsoudil.
    Jinak ale celkem chápu, že společenské tlaky musí být obrovské a že i milující matka, která si je vědoma toho, že jinak by se její dcera např. neprovdala, nebo se celkově ocitla na společenském okraji, to pro své dítě vlastně udělá z lásky. Bohužel, změnit myšlení lidí asi nejde ze dne na den a určitě se to nedá udělat zvenčí, jako že my Evropané/ Američani, si myslíme, že obřízka je špatná, tak s tím okamžitě přestaňte. Možná by bylo spíše řešením v první fázi se snažit zajistit těm ženám, co své děti chtějí nechat obřezat, hygienické podmínky, nejlépe na klinice, rukou lékařky. Ale nevím jak moc je to reálné, kolik je v těch místech k dispozici lékařek (chlap to předpokládám dělat nesmí) jak daleko bývají nejbližší nemocnice, jak by taková věc byla finančně dostupná...zkrátka se v tom moc nevyznám, ale přišlo by mi to jako lepší řešení, než to oficiálně zakázat a pak zavírat oči před tím, že se to nadále děje...

    OdpovědětVymazat
  22. Já jsem i proti tomu, aby se malým holčičkám propichovaly uši, protože si myslím, že o každé nevratné věci, si musí každý jedinec rozhodnout sám za sebe, a nikdo jiný, ani rodiče, nemají právo mu mrzačit tělo, natož pak duši, a je úplně jedno, jestli se to má odehrávat v Evropě, Africe nebo v Grónsku.
    Když se narodila Čaky, požádala sem syna, aby to nedělali, a on mi dal za pravdu, a tak Čaky, až jí bude, já nevím 13,14, možná bude mít uši samou díru, možná nejen uši, ale bude to její svobodná volba, a tak to má být.

    OdpovědětVymazat
  23. Zawgat_Mohammed8. října 2010 v 3:01

    V oblasti, odkud pochazi muj manzel, se zenska obrizka provadi tak, ze se bud odrizne predkozka od spicky klitorisu nebo se odrizne spicka klitorisu. Druhy zminovany zpusob je nejcasteji provadeny druh obrizky.
    Provadi se to bud v nemocnici nebo doma, v dnesni dobe vetsinou za uziti lokalni anestezie (nevim o zadne mlade zene, ktere to delali bez anestezie). Pry boli injekce, samotny zakrok neboli, bolesti nastanou po odezneni ucinku anestezie a trvaji nekolik dni. Devce nesmi jezdit na kole, nosit uzke tvrde kalhoty, koupat se (podobne tomu byva i u chlapcu).
    Jedna pribuzna bolestivost srovnala s pripichnutim usi, jine rikaly, ze epiziotomie pry boli mnohem vic. Kdyz nekdo tady v Evrope kritizuje jeji rutinni uziti, objevuji se hlasy, podle kterych \"to neni nic tak hrozneho\", \"za tyden bude vse ok\", ci \"radeji provest, nez potom treba litovat\". To neni totez?
    Jedna manzelova pribuzna, ktera sama obrizku ma, chtela pred par mesici nechat obrezat svou dceru. Par lekaru z rodiny ji to rozmluvilo a kdyz jsem se ji ptala, proc ji chtela nechat obrezat, rekla, ze chtela, aby byla cista, chranena pred infekcemi, hezka, a ze nevedela, ze obrizka necemu muze skodit.
    Ono v arabstine slovo \"obrizka\" nepochazi ze slova \"rezat\", nybrz ze slova \"cistit\", a je v tech ar. oblastech, kde se provadi (u muzu i zen) spojena s cistotou.
    Ac jsem nemluvila s dostatecne velkym poctem zen, velka cast z nich proziva orgasmus.
    Kdyz se narodila moje dcera, ptala se porad nase ceska babicka, kdy ji nechame pripichnout usi. Rekla jsem, az bude sama chtit, procez mi bylo vytykano, ze mala je chudak, ze ji to mame udelat ted, aby \"si to nepamatovala\", a ze X to rodice take neudelali a ji je to ted lito. Kritiku jsem si vyslouzila i tim, ze miminko neoblikam do rifli a bot (\"vsichni to miminum davaji, jenom nase mala je oblecena jako zebrak\"). Ale copak je to tomu miminku prijemne? Proc by na sobe melo mit miminko nepohodlne veci jen proto, aby bylo in? To neni ublizovani detem?

    OdpovědětVymazat
  24. Mam otazku, Zawgat. na tebou popsany druh obrizky, odriznuti spicky clitorisu, dost dobre nechapu jeji smysl. Nejde tam vlastne o zadny velky zasah, takze funkcne ani moc vzhledove divka zmenena neni. A jake to ma spojeni s cistotou? Ja svou spicku mam a myslim, ze cista jsem a zadnymi infekcemi kvuli sve spicce netrpim. Takze: proc vlastne podstupovat ten bolestny zakrok? Zda se mi to dost nesmyslne. Jasne, ze duvodem bude opet tlak okoli a spolecnosti, ale... podle me ani vetsina zen moc presne nechape PROC toto podstupuji? Jen vi, ze musi.

    OdpovědětVymazat
  25. který snad objasní moje podivení nad tím, že vadí právě, zrovna a jedině traumata vznikající obřízkou holčiček: http://www.youtube.com...PthgNqG1YY

    OdpovědětVymazat
  26. Vidis, to me nenapadlo, ze nejake zeny mohou prave \"boj\" proti zenske obrizce vyuzit na ziskani azylu ci zivnosti atd. Samozrejmne, ze kazdy by asi odsoudil i chlapeckou obrizku provadenou uhlikem nekde v busi, ale o tom clanek nebyl, o tom se zacalo az v dizkuzi. Abych rekla pravdu, ani me to nenapadlo - muzskou obrizku si asi vsichni predstavi provadenou hned po narozeni v nemocnici doktorem. Alespon tak to praktikuji v USA (kdyz si to tedy rodice preji).

    OdpovědětVymazat
  27. Ebo, o tom právě článek byl, cituji z něj: \"(kniha) je výjimečná v tom, že se zamýšlí nad tím, proč na Západě budí tolik odporu právě ženská obřízka. Proč pozornost není věnována i obřízce mužské (na jejíž následky se rovněž umírá)?
    Proč se média stejnou měrou nezajímají o kastrace mužů, prováděné v některých kulturách, proč se Západ nezajímá o podélné rozřezávání penisů až ke kořeni, o povinnou amputaci jednoho varlete dospívajících mladíků některých etnik nebo o zvyk Arabů z některých oblastí stáhnout kůži z penisu, šourku i části stehen mladého muže za přítomnosti jeho nastávající?\"


    Mužská obřízka prováděná hned v nemocnici po narození... no, nevím, nevím, jestli tohle http://video.google.com...mp;hl=en# je pro dítě zrovna o tolik moc lepší, než to, co se dělo ve videu předešlém, z buše... I v USA se kvůli chlapecké obřízce umírá, i tam jsou komplikace http://www.circumstitions.com...tml .

    OdpovědětVymazat
  28. Priznavam, ze clanek jsem jen zbezne probehla, tak jsem si asi nevsimla :( Ale muzes se prostim te rozepsat o tech silenostech co popisujes? - stazeni kuze z penisu a sourku (to mu pak musi udelat plastiku? vzdyt kuze nedoroste sama o sobe), amputaci varlete atd. V zivote jsem o takovych praktikach neslysela, jsem asi malo sectela. Myslim, ze by to zajimalo i vice ctenaru.

    OdpovědětVymazat
  29. Jeste by me zajimalo, jak se k obrizce (muzske i zenske) stavis ty. Nebo spis, zda ji praktikujete v rodine. Podle toho jak se vyjadrujes o muzske obrizce mi prijde, ze jsi proti. U nas v rodine je samozrejmosti u muzu. A co u zen? V jednom prispevku u Nigerie jsem cetla, ze ona je pro a chtela by ji pro sve dcery, ale hlavne pro sebe, ze ale v CR ji to nechteji udelat, tak bude muset do Nigerie (nebo si delala srandu- to nevim.)

    OdpovědětVymazat
  30. Ebo, podobu genitálu členů vlastní rodiny si s dovolením nechám pro sebe :) . K tomu, na co asi narážela Nigérie : určité formy ženské obřízky (když za ženskou obřízku považujeme všechny formy adjustací) se provádějí i v Česku, je možné nechat si například téměř úplně odstranit labia minora, jenže to tu vyjde mnohem, mnohem dráž než v Nigérii. :)

    K tomu, \"co popisuji\" - zkus, prosím, ty odkazy, na které upozorňuji v předchozích komentářích. Například Skupnikova monografie o které právě tento článek je (pokud ještě někdo četl jen zběžně, pro jistotu zopakuji, že článek není o ženské obřízce, ale o knize!) věnuje adjustacím mužských genitálií samostatnou kapitolu. Lze nalistovat online, viz odkaz výše.

    OdpovědětVymazat
  31. ad [25] ...\" mám za to, že seříznutí špičky klitorisu nebo i jen jeho předkožky přinejmenším omezí zachycování smegmatu za kůžičkou\" V zahybech usi se taky zachycuje spina. Navrhuju je odrezavat.

    OdpovědětVymazat
  32. a link na info o \"o upalování předkožky žhavým uhlíkem\" je kde prosim? touzim se poucit.

    OdpovědětVymazat
  33. Když nejste Spoon - což být nemůžete, neboť ta tento blog již nejméně rok nenavštěvuje, tak se za ni, prosím, nevydávejte. ;)

    O ušních boltcích už tu byla řeč, propichují se, vytahují, operují pro zlepšení tvaru (už u dětí) nebo formují do \"elfí\" špičky (u mladých dospělých).
    Odstraňování předkožky klitorisu se, mimochodem, provádí plastickými chirurgy i v českých operačních sálech v rámci modelací genitálu.

    Odkaz na publikaci obsahující informace o různých druzích adjustačí mužského genitálu včetně zmíněného upalování uhlíkem je již několikrát uveden v diskusi výše.

    OdpovědětVymazat
  34. prestala jsem sem chodit a cist jako jsem to delala driv, to je pravda, nejdriv jsem zredukovala clanky na rubriku \'Ze zivota\' protoze ostatni \'rohlicky\' mi prisly prezevejkany, predpeceny a rozmrazeny...Ze ovsem misto do Lidlu chodim ted radeji do M&S neznamena ze se do Lidlu obcas neprijdu pobavit zbozim, jeho aranzma a jeho cenama.

    Tvuj komentar je dost patetickej, moji totoznost si muzes overit jedinym kliknutim, ze IP adresy sledujes je evidentni protoze kdyz jsem komentovala bez uvedeni nicku (abych te nepodrazdila) obratem jsi reagovala tak ze bylo jasne ze vis o koho jde (komentar 48 a 49 tady http://manzelka.bloguje.cz...y.php)

    a k tomu upalovani uhlikem: poctive jsem hledala ale nenalezla, omlouvam se, jsem amater a nedouk, nasmerujes me presneji? Dekuji.

    OdpovědětVymazat
  35. Spoon, vidíš, a já měla pocit, že jsi někde dokonce psala, že už tento blog nečteš (mám dojem, že jsi to psala dokonce i mně soukromě). Nicméně, to je jedno, nemám čas na malicherné handrkování.
    IP adresy nesleduji, tomu se opravdu věnovat nehodlám, ale hádavých komentátorů je na tomhle blogu pomálu, takže líp než adresa prozradí styl.

    K tomu hledání, tak tedy návod: otevři si monografii v PDF a nahoře vpravo do okénka FIND zadej slova \"upalují předkožku\" nebo \"uhlíkem\" případně cokoli jiného, co si přeješ nalézt.

    OdpovědětVymazat
  36. Zas zkousis Spoonin nick? Ta se nekolikrat verejne zaprisahala, ze na tenhle blok uz nikdy vic, prece by nelhala. Taky zije v uk, tak snad umi anglicky tolik, ze by si dokazala precist clanek z odkazu! Tak uz vysmahni nebo pis pod svym nickem.

    I kdyz, jak tak koukam, tak mnoho ctenaru nerozumi ani cesky, neb z clanku rozumneli leda spojky, predlozky a orgasmus, ze se ptaji na dotazy, na nez jsou odpovedi v clanku.

    Manzelko, Tebe obdivuju, takova vlna ohlasu od lidi s potizemi s pochopenim textu by mi privodila syndrom vyhoreni.

    Priste jim sem dej jen obrazky a pouzivej maximalne dvouslabicny slova.

    OdpovědětVymazat
  37. Jsem si upkne jista ze jde o spoon, ale docela me bavi jak si nekdo muze myslet ze ne :D

    OdpovědětVymazat
  38. Proc jsem polekana zenskou obrizkou?
    Tech duvodu existuje nekolik:
    rozdil mezi muzskou a zenskou obrizkou je vice nez jasny:
    muzi = lepsi hygiena, mene infekci pro jejich partnerky, schopnost mit orgasmus po obrizce, pro nektere nutny ze zdravotnich duvodu.
    zeny=neexistuje zadny hygienicky duvod pro obrizku, nektere typy obrizky(ty ktere odstranuji klitoris) vam seberou orgasmus. Ano nektere zeny mohou mit orgasmus vaginalni, vetsina zen je ale klitorialni. problemy pri porodu, menstruaci a kazdodennim zivote!!!!!Jedinym duvodem je tlak spolecnosti, zena musi byt \"cista\" a nevinna ale muz ne. Proto to matky delaji dceram, boji se ze je spolecnost odvrhne. Tak jako v nasi spolecnosti byli stigmatizovany napr. svobodne matky atd.

    Obe obrizky predstavuji zdravotni riziko, tak jako jakykoliv zakrok. Kazdy by mel o svem tele rozhodovat sam.

    A jeste jedna poznamka - srovnavat propichnute usi a odstraneni klitorisu? to snad nemyslite vazne? Usi vam zarostou a propichnuti usi nenici zadnou telesnou funkci.....

    Nesouhlasim s rozrezanim penisu a stahovanim kuze, nicmene v cislech - kolik zen je obrezanych a kolik muzu podstoupi tuto proceduru?????

    To ze v nasi spolecnosti v minulosti zena nemela pravo na orgasmus nebo se o nem nemluvilo, neznamena ze budeme omlouvat tuto tradici u jinych narodu jako soucast kulturniho dedictvi. To bychom mohli rict, ze rasismus a zabijeni nekrestanu je nase kulturni tradice. Jde prece o vyvoj!

    OdpovědětVymazat
  39. Sylvie, mně taky připadá ÚPLNĚ ABSURDNÍ srovnávat propíchnutí uší s odřezáním klitorisu. A držet se nějakých přiblblých několik set let starých tradic je to ptákovina. Ale pro mě za mě, ať si řežou co chtěji, já tomu těžko zabránim, i když s tím nesouhlasim.

    Ale to jsou furt témata kolem dokola.... takže pic.

    OdpovědětVymazat
  40. Tento článek je O KNIZE. Kniha se zabývá tím, proč je pro součané Evropany ze všech tělesných modifikací nejodpudivější právě ženská obřízka (a proč dřív nebyla a proč není pro jiné národy).

    (Pro Sylvii: i ženy po obřízce prožívají orgasmus, a problémy při menstruaci a každodednním životě se obvykle týkají jen žen po infibulaci, přičemž infibulace tvoří asi jen 1% z celkového množství obřízek... a přece se mluví hlavně o ní, aniž by se aplikoval onen systém \"kolik\", který také zmiňujete). Jinak bych opravdu uvítala, kdyby se pod článkem o knize mohlo diskutovat o knize nebo konkrétně o jejím obsahu - viz odkaz na celou její formu online.

    OdpovědětVymazat
  41. Některá videa jsem se pokusila shlédnout- obřízka chlapce- batolete, ten srdcedrásající křik toho \"ubožáka\" jsem nevydržela a video jsem zavřela.
    Proč, proboha, na tak majých dětech a bez anestezie?

    OdpovědětVymazat
  42. ve starších článcích je video stejné operace, provádfěné na kojenci v americké nemocnici. Ani to jsem nevydržela... A taky se ptám, proč na tak malých dětech a bez anestezie... :(

    OdpovědětVymazat
  43. Já bych to viděla trochu jinak, možná. Každá kultura se vyvíjí, většinou pod vlivem sociálně-ekonomických podmínek. Ale problém je, že kultury se nevyvíjí a nikdy nevyvíjely stejnoměrně po celém světě. To, co bylo přijatelné v západním světě za středověku by nemělo být přijatelné ve 3. tisíciletí. Kamenovat za nevěru, sekat ruce za krádeže, žena musí chodit zahalena i ve strašném horku, nikdy neokusí slast volného pohybu na slunci a větru? Proč? A co takhle volební právo, svoboda zaměstnání a vzdělání?

    OdpovědětVymazat
  44. Ale to, co bylo přijatelné v západním světě ve středověku, zas třeba v té době nebylo přijatelné jinde (v 15. století konžský král odmítl portugalský zákoník, protože tresty se mu zdály nelidské) a situace se změnila časem. Úroveň trestů za různé společenské prohřešky se mi zdá být spojena, kromě zmíněných socioekonomických podmínek, i s morálními hodnotami té které společnosti. Nám se může zdát sekání rukou za krádeže absurdní (v západní Africe, mimochodem, za krádež dodneška uřezávají uši), někomu se může zdát absurdní trest smrti za vraždu, vězení za polygamii, nebo pro změnu úplně jakýkoli trest za krádež - záleží na tom, co nám výchova a společenské klima vštěpuje jako \"závadné\".
    A ta žena, co musí chodit zahalena i v horku a nikdy neokusí slast volného pohybu - copak v naší kultuře může žena chodit nezahalena a okoušet \"slast volného pohybu\"? Vyprávějte to nějaké Masajce nebo jihoamerické Indiánce - bude se divit úplně stejně, proč tady ty chuděry ženy nutíme i v létě a vedru chodit \"zahalené\" v triku...

    OdpovědětVymazat
  45. Muži a ženy mají odlišné nastavení (muž snadno vyprodukuje spoustu \"levných\" spermií a zplození dítěte ho fyziologicky nic nestojí, žena do dítěte investuje hodně energie).

    Na to reaguje strategie pohlaví: chlap se snaží oplodnit co nejvíce žen, žena se snaží najít nejlepšího partnera - klidně i tak, že toho stávajícího ňoumu podvede s borcem odvedle (ňouma se o kukaččí dítě stará).

    Lidé nejsou striktně monogamní, proto mají muži větší varlata než třeba gorily, ale menší než promiskuitní šimpanzi.

    Proto je ženská obřízka vnímaná lidmi jako odpudivá praxe, zatímco mužská obřízka je v cajku a to ne proto, že žena nemá orgasmus, ale protože je násilím (odejmutím orgasmu, uzavřením poševního otvoru) přinucena k věrnosti, což pro ni není přirozené. Je to skutečně patriarchální útlak ženy, protože ta se nemůže chovat přirozeně - vybrat si nejlepšího partnera. Na mužích tahle újma konána není - kromě bolestivosti, ovšem.

    OdpovědětVymazat
  46. Motoko, odejmutí orgasmu (mmch, ženská obřízka orgasmus většinou neodnímá, ale ztěžuje jeho dosažení) s sebou nenese věrnost. Na to, jak zabránit ženě vybírat si partnera, existují úplně jiné - a účinnější - páky, než je ženská obřízka. I její nejradikálnější forma zajišťuje pouze a jedině to, že žena jako panna vstupuje do manželství. Její další věrnost ale nikterak zaručena není, a existuje více zdrojů tvrdících, že FGC má naopak často za následek sexuální frustraci ženy, nepohodu v manželství a zvýšené(!) riziko nevěry. Považuje se rovněž za prokázané, že sexuální chování obřezaných a neobřezaných žen z téže oblasti (věk v době prvního pohlavního styku, počet partnerů...) se nijak neliší ( http://www.circumstitions.com...tml - rovněž to naznačují statistiky z Mali, kde je obřezána většina dívek, přesto však 40% žen přiznává první pohlavní styk před manželstvím a muži zase většinou tvrdí, že k první sexuální zkušenosti byli přinuceni ženou http://www.prb.org...cayouth.aspx).

    Pokud jde o výběr partnera, není možné omezit jej u žen a u mužů nikoli - nemají-li ženy volný přístup k mužům, nemají jej ani muži k ženám, a nemohou se \"chovat podle své přirozenosti\", tedy rozsévat spermie :-) .

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka