úterý 14. července 2009

Sabar!

Varování: tento článek a doprovodné video jsou nevhodné pro zbožné muslimské čtenáře.

Choť a jeho kolegové si přestávky v práci krátí brouzdáním po YouTube. A jelikož jsou ze všech koutů světa, pátrají tam i po záběrech ze zemí původu svých spolupracovníků - v naději, že najdou něco, čím by se pak mohli vzájemně popichovat.

A tak Choťův kolega Carlo shlédl záznam z tance lëmbal.

 
 
Carlo sledoval tanečnice nadmíru užasle. "Zajímavé," zvolal. Ostatní pracovníci se se svými svačinkami seběhli kolem Carlova monitoru a sledovali rovněž, zcela fascinováni tím, co se na obrazovce odehrávalo.
Jelikož Choť netají své náboženské přesvědčení, vyhýbá se vepřovému a pivu a vůbec jeví i mnohé další příznaky bytí muslimem, otázal se ho kdosi: "Kolik je, prosím tebe v Senegalu muslimů?"
"No asi pětadevadesát procent," odvětil Choť s klidem, netuše, kam ta otázka směřuje.
"A to je muslimové nechají takhle tančit?" ozvala se, trochu pobouřena, katolička Lidka, zatímco přítomní pánové se zdáli být tancem hypnotizováni.
"Ne, takhle tančí jen jedna etnická skupina," uklidňoval Lidku Choť. Zamlčel, že i příslušníci zmíněné etnické skupiny jsou muslimové. A že "nahatým sabarem" sice proslula kasta řezbářů, ale totéž v oblečené (a, dobrá, o malinko méně obscénní) variantě je běžné na oslavách pořádaných příslušníky všech etnických skupin a náboženských vyznání bez rozdílu.
Zmatení svých posluchačů završil sdělením, že "my náboženství a kulturu oddělujeme."
To se, podle mého, ovšem zakládá na pravdě jen v případech, kdy náboženství a projevy kultury nejdou skloubit dohromady ani při nejlepší vůli a obou očích zavřených.
(Pokud muslimští čtenáři neodolali a četli i přes varování výše uvedené, mohu je mírně utěšit informací, že ne všichni poskakují ve víru pohanských tanců... jsou i takoví, kteří se vyhýbají byť i pohledu na taneční rej. Ale je jich málo. )

6 komentářů:

  1. Tak to se nedivím, že ve všech těch pohádkách nechává král dívky tančit sabar a vybírá si tak nevěstu.

    IMHO tenhle tanec musí báječně tvarovat pozadí a stehna.

    OdpovědětVymazat
  2. To je podle mého potíž každé společnosti, že na pradávné zvyky naroubovala náboženské tradice a do toho se přimísilo něco z toho, co přináší moderní doba...a vznikl takový mišmaš. Třeba oslava Vánoc tady v Čechách je toho docela dobrým příkladem.

    OdpovědětVymazat
  3. sandro, moc se mi líbí tvůj komentář, má hodně významů,podle toho, ke které kultuře ho přirovnáváš, a je výztižný.
    tanec je divoce erotický, apropo, v africe se přece sexualita na veřejnosti neprojevuje, že :D

    OdpovědětVymazat
  4. Squire, a to vytvarovane by pak byla skoda nevyuzit k dalsimu tanci... :) --- Sandro, nemyslim, ze to je \"potiz\", spis zakonitost. --- Martino, myslim, ze ve vsech kulturach se erotika a sex projevuji na verejnosti rizene. Tohle je take ten pripad. I v arabskych spolecnostech, navenek prudernich, jsou brisni tanecnice...

    OdpovědětVymazat
  5. Je to velmi podobne zairske Makose, kterou jsem poprve videla v Keni a hodne popularni byla take koncem 90.let v Nigerii. Ale tam tanecnice nemeli nic jen kalhotky, mozna titernou sukenku, takze si predstavte ten rozdil....oproti dlouhemu wrapper jaky maji tanecnice tady. Muzi vetsinou zirali s otevrenou hubou, v tu dobu by vam odkyvali vsechno...ponevadz vubec nevnimali...

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka