čtvrtek 6. března 2008

Džihád v obchodu

   V roce 1853 se ve vesnici Mbacke v Baolu narodil náboženskému učiteli z bratrstva Qadiriya syn, který dostal jméno Ahmadou Bamba. O třicet let později tento syn založí vlastní odnož súfijského islámu,  bratrstvo murídů. Jejím heslem se stanou slova "Modli se, jako bys měl zítra zemřít a pracuj, jako bys měl žít věčně."

Bambova koncepce afrického islámu, neuznávající cizí kulturní vlivy, získávala mnoho přívrženců. Francouzská koloniální správa té doby měla špatné zkušenosti s náboženskými vůdci jako byl Oumar Tall nebo Samori Touré, a ve strachu z ozbrojeného povstání Bambu vypověděla do exilu. Cheikh Ahmadu strávil ve vyhnanství dlouhých dvanáct let (během nichž stoupal jeho věhlas a mezi lidmi se šířily pověsti o zázracích), než Francie uvěřila, že ze strany murídů jí žádné nebezpečí nehrozí a v důrazu, který exulant kladl na tvrdou práci, začala vidět výhody pro francouzskou ekonomiku.

 

Po roce 1918 mu francouzská správa povolila vyhlásit Toubu sídelním městem bratrstva. Pacifisticky založený Ahmadou Bamba prosazoval "vyšší džihád", jehož základem mělo být učení náboženství, meditace, konání dobra a tvrdá práce. Na území města nesmělo být zavedeno francouzské ani arabské školství; jedna z Bambových hlavních myšlenek říká, že jeho následovníci potřebují být soběstační a nezávislí. Obrovská mešita, kterou v Toubě začali budovat v roce 1926, rok před Bambovou smrtí, byla vystavěna jen z peněz a práce samotných murídů: "kdyby nám na stavbu přispěli Arabové nebo Indonésané, říkali by nám také, jak uctívat Boha podle jejich představ."

 

Zmíněné představy jsou pro ortodoxní islám až příliš flexibilní: jeden z žáků Sheikha Ahmadu Bamby, Sheikh Ibrahima Fall, se příliš nehodil pro studium Koránu. Sheikh Ahmadu pro něj nalezl alternativu: Ibrahima Fall uctíval Boha prací. Sheikh Ibra Fall pak založil další odnož bratrstva murídů, tzv. Baay Faal, kteří místo modlitby, půstu nebo četby Koránu vyjadřují svou oddanost Bohu a náboženským vůdcům jen manuální prací.

 

Murídi dnes tvoří asi třetinu muslimských obyvatel Senegalu, a velkou část Senegalců v diaspoře. Náboženští vůdci začali v 70.letech 20.století (když udeřilo dlouhotrvající sucho a pěstování arašíd, tradiční zdroj výdělku, se ocitlo v krizi) podporovat masovou emigraci za prací, respektive za obchodem. Pracovní migrace se stala jedním z fenoménů novodobého murídismu: jen v Harlemu a v Bronxu žije na 15.000 murídů a New York se stává novou cílovou destinací pro další stovky, zatímco města Itálie a Francie pomalu ztrácejí na atraktivnosti.

 

murídi jsou obrovskou ekonomickou a politickou silou Senegalu - traduje se, že mají v rukou až polovinu senegalské ekonomiky. Vzhledem k jejich velké moci nad veřejným míněním si žádná vláda netroufne kritizovat pololegální obchody, které skrze toto bratrstvo probíhají - existují nepsaná pravidla: náboženští vůdci nebudou kritizovat vládu a vláda zato nechá na pokoji jejich ekonomické aktivity. Tento obchod, zdá se, funguje k oboustranné spokojenosti.

 

V Toubě dodneška nejsou žádně školy evropského typu ani hotely. Ve městě se nesmí pít alkohol ani kouřit (ženy ale, v souladu s "africkostí" tamního islámu, pracují stejně jako muži, mohou se volně pohybovat a nezahalují se).

 

V New Yorku se v posledních deseti letech murídi přesunuli z ulic, kde nabízeli falešné značkové hodinky a další drobné zboží, do kamenných obchodů. Akumulace kapitálu napomohla vzniku čistě murídských finančních společností, restaurací nebo realitních kanceláří. Nemalá část peněz z nich ale, stejně jako dříve peníze z pouličního prodeje, tečou do Senegalu: buď jako zboží (obyčejně levná elektronika), které se tam dá se ziskem prodat, nebo jako dary pro svaté město, Toubu. Nemálo bussinesmanů, kteří uzavírají dohody za statisíce dolarů, aniž by k tomu potřebovali byť jediný kousek papíru, nemá žádné formální vzdělání.

 

Ekonomický úspěch murídů i výsledky jejich pololegálního podnikání dávají tušit, že cest k ekonomickému úspěchu může být víc než jen ty, které zná západní svět

 

http://www.reuters.com/article/sphereNews/idUSL1540748820070516?sp=true&view=sphere 

http://www.ebad.ucad.sn/sites_heberges/mamadoufall/anglais/the-senegalese-mourides-diaspora-from-a-muslim-brotherhood-to--jihad-in-business2.doc/the-senegalese-mourides-diaspora-from-a-muslim-brotherhood-to--jihad-in-business2.htm

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E03E0D71E3FF93BA15754C0A9659C8B63&sec=&spon=&pagewanted=all

http://www.khm.uio.no/utstillinger/madeinafrica/english/marked_2.html

5 komentářů:

  1. naopak. cesta k ekonomickemu uspechu je jen jedna, at uz si zapadni svet nebo jine svety mysli cokoliv. tou cestou je prave ona zminovana tvrda prace ... :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Mělas pravdu. S murídy (alespoň v textové podobě) se tvým prostřednictvím setkávám opět a mnohem obsažněji než ve slovníku cizích slov. :)
    Tímto slovo zařazuji mezi ta, \"jež není záhodno zapomenout.\" :)


    OdpovědětVymazat
  3. Zase vim neco noveho!:) Ze by dodnes smela existovat takto pragmaticka vetev islamu? V USA jeden cas afroamericane konvertovali temer hromadne - nebyl Mohammad Ali (= boxer Cassius Clay) nahodou take Murid?

    OdpovědětVymazat
  4. tim poslednim odstavcem jste me rozesmala.... tim zapadnim svetem myslite, ale jen pocestne obyvatelstvo, ne?? Nebo si myslite, ze v zapadnim svete ilegalni obchody neexistuji???

    OdpovědětVymazat
  5. Ne. Temi cestami, ktere zna dnesni zapadni svet, jsem myslela napriklad duraz na vzdelani, bez ktereho vas v beznem rozvinutem svete v podnikani urciteho rozsahu nikdo nebere vazne (mozna s vyjimkou mafianskych vrstev postkomunistickych zemi)... A naopak: to, o cem je ten clanek, neni prodej padelanych hodinek, ale propracovany SYSTEM toho, jak obohacovat urcitou komunitu (hlavne, pochopitelne, jeji horni vrstvy, ale jiste pozitivni dusledky to ma pro vsechny).

    Honzo, nevím, jestli smí, ale existuje. :-) Jen nemám žádné zprávy o tom, že by i Muhammad Ali byl muríd! :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který věnujete tomu, abyste zde vyjádřil/a svůj názor, ať už je jakýkoliv. Osobuji si však právo nezveřejňovat obchodní spam, za komentář se pouze vydávající.

Autorka