Ze svazku paní Aowad Wele a Ousmana Sy se ve vesnici Dawfal kolem roku 1855 narodil jejich jediný syn Malick. Jako dítě navštěvoval koránskou školu v Gaye v království Waalo a později ve Fouta Toro, Jollofu a marockém Fesu pokračoval ve studiu literatury, arabské gramatiky, islámského práva a teologie. Po návratu z pouti do Mekky v roce 1889 otevřel četné školy v Saint Louis, Jollofu, Kajooru a Waalu. V Dakaru inicioval vystavění mešity, stejně jako v roce 1902 ve městě Tivaouane .
Tivaouane se brzy poté stal poutním místem pro mnoho příslušníků bratrstva tijaniya.
Tak jako další velcí muslimští intelektuálové toho času a místa se El Hadj Malick vyslovoval pro mír s Francií (toto téma prý často zmiňoval ve svých pátečních kázáních) a kritizoval domýšlivost a hrabivost mnohých učitelů islámu. Jeho rovnostářství a snaha umožnit přístup k lepšímu vzdělání širokým vrstvám obyvatel přilákaly do řad tijaniye, založené roku 1781 Ahmedem Al Tijanim, velký počet nových členů.
Vzrůstající počet přívrženců El Hadje Malicka Sy budil znepokojení u francouzských úřadů. Učitel, básník a spisovatel byl od roku 1893 do roku 1895 několikrát vyšetřován, ale úředníci koloniální správy nikdy nenalezli ani nejmenší náznak toho, že by Malick Sy plánoval ozbrojené povstání; obviňován z přípravy na džihád, odpovídal Mawdo Malick, že jeho cílem je dobývat srdce a víru mužů a žen, aby z nich činil (lepší)muslimy. Jediný boj, kterýsi podle učení El Hadje Sy zaslouží být bojován, používá jako zbraň výstavbu mešit a zpívané modlitby wazifa .
Náboženské a humanitární aktvity Malicka Sy a pružnější pravidla tijaniye způsobily, že tijaniya získala početní převahu nad starším bratrstvem, Qadiriyou.
Morální zásady bratrstva tijanya jsou jednoduché a takřka univerzální: je zakázáno lhát, krást, podvádět, zabíjet a bezdůvodně krátit svobody jiných lidí. Od členů se očekává, že budou poslušni autorit, budou dodržovat sliby a závazky, milovat své bližní, chránit sirotky a cizince a dodržovat zvláštní hromadné modlitby. Učitelé mají své žáky považovat spíše za rovnocenné společníky.
K příslušnosti k řádu se váže ještě celá řada spirituálních a rituálních povinností.
http://myafrica.allafrica.com/view/people/main/id/077nJIctjPpuz2Mg.html
http://membres.lycos.fr/tivaouane/
http://www.country-data.com/cgi-bin/query/r-8528.html
http://sunugalsene.com/Ahmadou-Bamba-Mbacke-et-El-H.html
http://mailer.fsu.edu/~dhh4266/Koran.htm
je zakázáno lhát, krást, podvádět, zabíjet a bezdůvodně krátit svobody jiných lidí.
OdpovědětVymazatDivný muslimové, pochopil jsem li to správně
:D Samotáři, tušila jsem, že to tak vyzní :D ... Zákaz lhaní, kradení a podvádění má být univerzální (jakkoli šíité povolují lhaní nevěřícím a Arabové tradičně nepohlížejí nijak přísně na podvádění v obchodu), ale zákaz zabíjení výjimečný je; učení Malicka Sy je proti ozbrojenému boji, dokonce i proti obranným válkám. V tom se liší od dalšího, dřívějšího významného příslušníka tídžáníje, el hadžže Oumara Talla, který se \"nižšího džihádu\" nezříkal (k Oumaru Tallovi se v této rubrice taky někdy dostaneme, doufám). A univerzální filantropie (bez ohledu na náboženskou příslušnost \"bližního\") coby silný náboženský příkaz je mimo súfistická bratrstva v lidovém islámu teprve věc zřídkavá! ;)
OdpovědětVymazat