Obklopená davem, v němž jsou i ženy, utrpěla šťouchanec holí od přihlížejícího gentlemana. Přichází štípanec od jedné z přítomných dam. Další divačka používá své paraple, aby vyzkoušela, zda je na Sárince všechno "pravé".
Vystavena ponižujícímu zacházení, nemůže se týraná bránit - její hněv je tlumen prostředky, které má krotitel a vystavovatel k dispozici.
S pasem na jméno Saartjie (Sárinka) Baartmanová připlula v roce 1810 mladá sánská žena do Londýna. Alexandr Dunlop, který dvacetiletou Křovačku v její domovině najímal pod příslibem výdělků v Evropě, nebyl ostatně žádný začátečník: devatenácté století si žádalo zvířecích, rostlinných i lidských vzorků z exotických kolonií a Dunlopovo jméno mělo mezi dovozci tohoto zboží dobrý zvuk. Sárinka se ocitla na seznamu importovaných předmětů a změnila se v "Hotentotskou Venuši", na kterou jste si mohli za dva šilinky i sáhnout.
Popisována jako "ideál krásy svých krajanů", vystupovala "Venuše" v přiléhavém trikotu tělové barvy. navozujícím zdání její nahoty. Vystavovatel ji ukazoval na podstavci; Sárinka si na rozkaz stoupala, sedala, chodila. Baartmanovou nepředváděli "v kleci", ale přítomnost krotitele i dráždění ze strany návštěvníků odlišovaly její exhibici od předvádění trpaslíků, obrů a podobných lidských kuriozit.
Případ Sárinky jako "etnografické zvláštnosti", bohužel, nebyl v té době výjimečný. Tím jej učinilo až jeho zpolitizování: skupina abolicionistů se postavila proti veřejné prezentaci Hotentotské Venuše, požadovala její propuštění a repatriaci zpět do Afriky. Jejich hlavní argument, že Sárinka Baartmanová je vystavována proti své vůli, vyvrátil její manažer Hendrick Cezane předložením smlouvy, údajně uzavřené s "exponátem". Lukrativní show mohla pokračovat.
Být černoškou by nestačilo na to, aby Sárinka v Anglii 19. století vyvolávala pozornost - podle odhadů tehdy pocházela až 2% obyvatel Londýna z Afriky nebo Karibiku. Po zrušení otroctví zůstávaly, tisíce Afričanů ve službách u svých bývalých pánů, osamostatňovaly se a splývaly s majoritou jako sloužící nebo příslušníci nižší třídy. Nosily evropské oděvy, mluvily anglicky; Sárinka nebyla výjimečná barvou pleti, ale svým "divošstvím".
V roce 1814 už zájem anglických diváků upadal; Baartmanová změnila majitele a přesunula se do Paříže. Jedenapůl roku ji cvičitel divokých zvířat Reaux vystavoval s velkým úspěchem; později si nový majitel vylepšoval rozpočet také tím, že nutil Sárinku k prostituci.
Na konci roku 1815 Sára - ve věku šestadvaceti let - zemřela a Muséum d´Historie Naturelle si vyžádalo její pozůstatky.
Georges Cuvier, vědec, který na Sárince prováděl měření ještě za jejího života, triumfoval: konečně dostal možnost prozkoumat "Venušiny" genitálie. Zájem Evropanů o khoisanská přirození byl enormní - už na první exhibice Sárinky lákal pvystavovatel otenciální diváky informací o ženě, která má na genitáliích "cosi jako kůži visící z krocaního krku".
Morbidní zvědavost rostla s obtížností zastihnout Křováky nahé nebo je k nahotě přemluvit - Baartmanovou nepřesvědčily ani finanční nabídky.
Cuvier ve svě pitevní zprávě došel k názoru, že "hotentotská zástěrka" jsou jen zbytnělé stydké pysky a steatopygii má na svědomí hromadění tuku v hýždích. Ouška a kostru Baartmanové přirovnává k orangutaním a řadí Sárinku do skupiny "Boschimane" naznačuje tím, že zkoumaný objekt má blíže k opicím než k lidem. K tomuto názoru se ostatně klonili i holandští osadníci v jižní Africe: Holanďané dokonce pojídali maso ulovených Křováků ve víře, že konzumují zvěřinu.
Vypreparovaná Sárinčina kostra, mozek a genitálie se staly majetkem muzea. Ve Francii zůstaly až do roku 2002, kdy se vrátily do jihoafrického Hankey, pravděpodobného místa narození Baartmanové.
Sárinka je dnes ikonou feministek a bojovníků proti rasismu; v depozitářích muzejí po celém světě se ale práší na stovky koster lidí, jejichž jména nejsou známá a po jejichž pohřbení nikdo nevolá.
http://www.shpltd.co.uk/qureshi-baartman.pdf
http://cordieb.wordpress.com/2007/10/30/who-is-saartjie-sarah-baartman/
..ani nevím co k tomu dodat-zajímavé, ale zároveň otřesné, ve mě vyvolávající směsici emocí- asi jako když jsem četla v pubertě Kořeny
OdpovědětVymazatNo jo, no, krutá doba...
OdpovědětVymazatKrutá doba... pravda, dneska už do Sárinek nešťoucháme holí. Ale v Kongu ještě vloni ubytovali sánské účastníky uměleckého festivalu v ZOO (!), zatímco ostatní umělci byli v hotelu.
OdpovědětVymazatV německém Augsburgu měli být Afričané \"předváděni\" v ZOO ještě v roce 2005.
http://www.spiegel.de...799,00.html
I\'ve noticed that you\'ve visited \"looking in the mirrior a few times.\" Just wondering if you have a site in English. Unfortunately, I can not read the language of you site. I do hope that you are enjoying \"Looking in the Mirror.\" I do wish that we could communicate however.
OdpovědětVymazatPeace, Light and Love to you and yours . . .
CordieB.
Manželko, před týdnem jsem (Tebou inspirována) přečetla El Negra. Je šokující, jak nedávno se oba příběhy odehrávají.
OdpovědětVymazatNechci zde narazet na to, jak mne vase multikulturni manzelstvi znechucuje, takove kritiky jste si uz vyslechla jiste dost.
OdpovědětVymazatZajimaji me lzive udaje ve vasem starsim clanku nazvanem \\\"Sarinka\\\".
V nem tvrdite, ze v 19. stoleti pochazelo az 20% obyvatel Londyna z Afriky nebo Karibiku. To je naprosty nesmysl, i podle vasich zdroju uvedenych pod clankem a vy to dobre vite. Ve vasem zdroji se pise, ze v Londyne zilo asi 20 000 cernochu v roce 1764, coz jsou uboha 2% z tehdejsi milionove populace Londyna. Mela byste se naucit pocitat.
Se srdecnym pozdravem
děkuji za upozornění.
OdpovědětVymazat\"A vy to dobře víte\" je pro překlep trochu paranoidní formulace, leč i přesto vám děkuji za upozornění a údaj opravuji.
\"Ubohá\" 2% ovšem nejsou tak ubohá, když uvážíme, že např. Turků v Německu jsou dnes rovněž \"ubohá\" cca 3% .
jak je vsechno relativni - 2% cernochu v Londyne jsou podle nekoho zanedbatelna, ale 3% Turku v Nemecku uz je islamska hrozba ...
OdpovědětVymazat