V Mbouru žije Sukejna, manželka mého kamaráda Ibrahimy. Ibrahima pracuje v Itálii a domů jezdí jednou ročně, Sukejna v Mburu učí výpočetní techniku.
Ibrahima mi na letiště v Miláně přinesl dárky pro manželku a sestry - byla jsem do Mbouru vyslána s důkazy jeho vzpomínek.
V den, kdy měl Issa volno, nás sept-places, automobil, který pojme sedm (smáčknutých) cestujících, dopravil z Dakaru o osmdesát kilometrů jižněji do oblíbeného turistického letoviska. Rybářské městečko, kde rybáři už nemají naději na dřívější úlovky - ryby u pobřeží Senegalu byly téměř vyloveny velkými rybářskými loděmi plujícími pod francouzskou, korejskou nebo čínskou vlajkou - se teď upíná k naději na výdělky plynoucí z turistického ruchu a ilegální migrace.
Mbour nezná výjimek: jsi běloch, tak plať. Všude, kde jsem se objevila, ceny narůstaly do astronomických rozměrů a nedaly se snížit ani smlouváním. Ani Issova přítomnost na tom nic neměnila. Pokud šel vyjednávat o ceně sám, výsledek byl slibný; když přivedl mne, už dohodnutá cena se rázem zvýšila. Namísto konkurence výjimečně funguje solidarita, ceny pro Evropany jsou jednotné.
K Sukejninu domu nás taxi přivezlo za cenu asi tak desetkrát vyšší, než jaká by byla přiměřená.
Ibrahima je zbožný muž, náležející k bratrstvu murídů. Vybral si pochopitelně ženu podobných kvalit. Sukejna pro nás na zahradě prostřela mísy s pečenými rybami, zeleninou a rýží, tácy s plátky papáji a nerezové pohárky s chladnou vodou. Neobvyklou společnost nám ve stínu stromů dělala krotká kočka, sebevědomě se dožadující vzorků naší potravy.
Hostitelka posbírala nádobí a posadila se k nám, aby nám mohla vyprávět o Ibrahimově dědečkovi, učenci a náboženském vůdci, u kterého i ona studovala a kterého si nesmírně váží. Právě k němu jede, nechtěli bychom ho navštívit?
A tak jsme se ocitli v domě Učence z Mbouru, jehož jméno jsem už zapomněla. Po nějaké té půlhodince čekání v obývacím pokoji ("Učenec vyučuje žáky Koránu, přijde, až skončí lekci.") kolem nás bez jediného pohledu prošel krkající stařík s mastnou bradou a mokrýma rukama a zamířil do další z místností. Sukejna, ve tváři výraz zbožného obdivu, vstala z křesla a cupitala za ním. Následovali jsme ji.
Stařík seděl v pokoji na rohoži před vypnutou televizí s obří obrazovkou a snažil se tvářit znuděně.
Sukejna udělala pukrle, představila nás a znovu začala Učence velebit - jeho neocenitelné zásluhy na náboženském vzdělání místní populace, jeho zásluhy na běhu jejího života, jeho schopnost ovlivňovat svými modlitbami běh věcí.
Učenec ji bez zájmu vyslechl a pak se obrátil k Issovi:
- „Ty ji máš na starost?" Gesto směrem ke mně nemohlo nechat Issu na pochybách, o kom je řeč.
- „Ne."
- „No proto. To je jasné, že ty ji na starost mít nemůžeš."
A ke mně pak prohodil:
- „A obrátil tě někdo na islám?"
V úžasu jsem se snažila koktavě vysvětlit, že u nás k tomu obvykle nevoláme „někoho", a že si dokonce myslím, že k tomu ani není žádný „zodpovědný obracející kádr" třeba (nestačí snad jako svědek sám Bůh?), ale mé námitky byly rázně zavrženy:
- „Pokud tě neobrátil nějaký učenec, pak nejsi muslimka!" anuloval stařík dvanáct let mých modliteb, půstů a náboženského přesvědčení.
- „Potřebuji s ní mluvit!" pronesl pak neadresně a Issa i Sukejna se poslušně vrátili do salonu.
-"Zavři dveře. Dej za ně kámen."
Šediny jsou šediny, pánovi už údajně táhlo na devadesátku, proč mu nevyhovět? Zvlášť, když se mi zřejmě chystá vyjevit nějaké tajné moudro.
- „Sedni si sem. Ke mně! Blíž! Ještě blíž!"
Že by...?!? Ale ne... Určitě špatně slyší, to bude ono!
- „Ty jsi dobrý člověk, dcero, to já poznám. Ty máš dobré srdce," šátrá mi svraštělá ruka v místech, pod nimiž se - tak někde přibližně- to „dobré srdce" ukrývá. To přece není možné??? Ne, jistě si to jen špatně vykládám.
- „Slyšel jsem, že vy tam u vás nenosíte sukně. Ani kalhotky. Jenom kalhoty." přisouvá se ke mně celý dědeček, blíž a blíž.
Ovanula mne česneková vzpomínka na jeho právě proběhlou „lekci Koránu".
- „Ale já mám sukni!" zmateně a chabě protestuji, zatímco Učencův chtivý pařátek už přes její látku stačil zjistit, že ani kalhotky v mé garderóbě nechybějí.
- „A taky se nevdáváte a neženíte!", informoval mě stařeček polohlasem.
-"Lehni si tadyhle..."
Konečně jsem uvěřila tomu, že se mi to opravdu nezdá. Kdyby Učenci bylo o nějakých padesát šedesát let míň, dám mu pár facek, ztropím povyk, odejdu... Cokoli z toho, možná všechno najednou. Jenže Učenci je osmaosmdesát a je zřejmě vážená náboženská autorita. Políčkovat dědečky mi nedovoluje moje výchova. Ztropit povyk ani odejít nelze; nikdo by mi neuvěřil: mně, neznámé cizince, kterou i její původ předurčuje k nevalné morálce - co by asi znamenalo moje slovo proti slovu stařešiny, kterého tu všichni znají jako počestného muže?
A tak mám kolena u brady, paže ovinuté kolem kotníků, záda opřená o zeď a zoufale si přeji, aby někdo přišel... A když se (konečně!) za dveřmi ozvaly tiché kroky, začal bystrouchý stařičký učenec honem hlasitě odříkávát jakýsi podezřelý arabský text. Směla jsem zavolat Issu a Sukejnu, byla jsem konečně „správně" obrácena na islám zopakováním šahády po Učenci a ještě jsme nádavkem vyfasovali požehnání při společné modlitbě, při které jsem ale - narozdíl od modliteb s jinými učenci - necítila vůbec nic kromě vlastního vzteku.
Hotovili jsme se k odchodu. Učenec se ke mně ještě jednou obrátil:
- „A co mi tu necháš?"
- „??"
- „Tam přece určitě něco bude," pokynul k batohu.
- „Tam mám sukně. A kalhoty."
- „A co fotoaparát? Nebo malinký telefon?"
Projevila jsem se jako Harpagon. Mou vinou teď možná v Mbouru žije pětadevadesátiletý stařeček, který věří, že bělošky se nevdávají, nenosí sukně ani kalhotky a jsou strašně, strašně lakomé. To poslední má z vlastní zkušenosti.
uuuf, to je fakt husty!!!! To je situace, ty blaho... taky nevim, co bych delala, ale muslimove to tak maji, ne, ze belosky jsou prostopasne, hrisne a nemravne a ze muz (teda muslim) je opravnenej delat si s nima co chce??
OdpovědětVymazat...ale kdepak... Ty předsudky jsou sice pravda, ale že by \"si s nima\" muslim mohl dělat co chce? Pro nevěrného ženatého muslima nařizuje šaría trest smrti...
OdpovědětVymazataha, tak promiň..já jsem to někde četla nebo slyšela.. ale co neženatej muslim? Když přijede běloška napřl do Egypta, tak se muži na ulici někdy chovají dost vlezle... je to normální, nebo čím to je?
OdpovědětVymazatNeženatej muslim by se měl chovat úplně stejně jako ženatej, na sex ani nepomyslet a hříšné touhy zahánět půstem a modlitbou (to výjimečně nepřeháním, fakt to tak je). Neženatý hříšník má být (nejen podle šaríi, tohle je dokonce v Koránu) potrestán swtem ran bičem... Takže vidíš, že v islámu to nemají jednoduchý ani chlapi. To, že je praxe trochu jiná a platí v ní (asi jako všude jinde) dvojí morálka, to už je něco jiného. V Egyptě jsem nebyla, tak nevím. ;)
OdpovědětVymazatAle v Senegalu se mi už stalo, že mě obtěžoval (no, obtěžoval... Dělal mi milostné návrhy, jinak nic) chlap, který znal bělošky jen z porna a podle toho si myslel, že jdou kdykoli, s kýmkoli a do nejkrkolomnějších pozic. :-D
Ano, koukám že opravdu máme zkušenosti podobné :o) A doufám taky, že to byla má první a zároveň poslední. Jak píšeš - být mu o šedesát míň, dostal by facana, že by si sedl na prdel. Ale ke starému člověku je prostě třeba mít úctu... I když si ji nezaslouží?
OdpovědětVymazat